InfoNu.nl > Zakelijk > Detailhandel > Charles Vögele kledingzaken zijn groot in Europa

Charles Vögele kledingzaken zijn groot in Europa

Charles Vögele kledingzaken zijn groot in Europa Toen Charles Vögele in 1955 zijn onderneming startte heeft hij niet kunnen bedenken dat het bedrijf zou uitgroeien tot een van de grootste Europese kledingconcerns. Nu vinden we filialen in verschillende landen met een uitgebreide keuze aan dames, heren en kinderkleding. Ook online bestellen van de artikelen is mogelijk. De Nederlandse tak van het concern is in januari 2017 failliet verklaard. Het bedrijf werd in 2016 overgenomen door een Italiaans concern; Sempione Retail.

Enige cijfers over deze modeketen

De Charles Vögele Groep, met hoofdkantoor in Zwitserland (Pfäffikon SZ), is een van de toonaangevende modeketens in Europa. Vögele biedt aantrekkelijk geprijsde en comfortabele mode voor mensen die midden in het leven staan. De winkels zijn ruim opgezet. Het bedrijf Vögele werd in 1955 opgericht in Zwitserland door Charles Vögele samen met zijn vrouw Agnes. Zij konden toen niet bedenken dat dit kledingbedrijf zo'n groot succes zou worden. Charles Vögele overleed in 2002 op de leeftijd van 79 jaar. Bij deze onderneming werken 7700 medewerkers. De omzet bedroeg in 2009 1,548 miljard Zwitserse francs. Sedert 1991 is de onderneming beursgenoteerd aan de beurs in Zwitserland. In 1999 werden in Nederland en België de P&C winkels overgenomen door Vögele. Inmiddels zijn er 850 filialen in Europa en wordt de kleding verkocht in:
  • Zwitserland
  • Duitsland
  • Oostenrijk
  • Nederland
  • Slovenië
  • Hongarije
  • Tsjechië
  • Polen

Sempione Retail

In 2016 werd de onderneming Vögele overgenomen door Sempione Retail. Dit bedrijf verkoopt kleding OVS en heeft twee investeringsmaatschappijen. Het bedrijf Vögele draaide in Nederland al enige tijd met verlies. Ook in België werden 41 winkels gesloten. Voor de overname betaalde Sempione Retail een bedrag van méér dan vier miljoen euro. Zij richten zich met name op de bedrijven in Zwitserland, Hongarije, Oostenrijk en Slovenië. Voor de vestigingen in Nederland en België werd een koper gevonden in 2017. De winkels werden overgenomen door Vidria Retail.

Welke merken worden door Charles Vögele verkocht

Penelope en Monica Cruz, twee sterren uit Hollywood ontwierpen mede de wintercollectie voor de winter 2011/2012 met de naam Biaginni Violett. Men gaat hiermee terug naar de jaren zeventig stijl maar dan met goed draagbare mode. We kunnen o.a. denken aan hoedjes en jassen van nep bont in de kleuren aardebruin en zwart. Ruim vallende blouses in mooie donkerrode kleuren zijn hier te vinden. Maar ook harembroeken die zo geliefd zijn bij de jeugd. Kingfield is het merk voor de klassieke mode. Casablanca is een van de bekende merken. Grandiosa is bestemd voor de grote maten. Tik & Tak en One by One zijn de kindermerken. Til Schweiger is de ontwerper voor de herenkleding voor het jaar 2011/2012.

Waar wordt de kleding geproduceerd

55% van de kleding die bij Vögele wordt gemaakt is afkomstig uit Oost en Zuid Oost Azië. De overige 45% is afkomstig uit Europa. Het bedrijf heeft aangekondigd meer aankopen te willen gaan doen in landen rond de Middellandse zee en in Oost Europa.

Vervoer naar Europa

Charles Vógele groep geeft aan dat in 2017 nog 80% van de kleding geproduceerd wordt in Azië en slechts 10% in Europa. Alle kleding wordt per schip vervoerd uit milieu-overwegingen.

De Vögele fashion-card

Wanneer je een account aanmaakt dan ontvang je een klantenkaart die de Vögele fashion-card wordt genoemd. Met deze kaart krijg je 5% korting op je aankopen. Ook kun je op de hoogte gehouden worden van bijzondere aanbiedingen. Bij aankoop van ieder artikel met je kaart ontvang je punten en deze worden bijgeschreven op je account. Als je een bepaald bedrag besteed hebt dan krijg je bericht en kun je dit geld besteden in de winkel.

De Online winkel

Ook Vögele heeft een online winkel waar je kleding kunt bestellen. Er is hierbij geen minimumbedrag vastgesteld wat je dient te besteden. Ook per telefoon kan je je gewenste artikelen bestellen via tel.: 900-4808808. Dit kan op werkdagen en de kosten bedragen 0,15 eurocent per minuut (bij gebruik vaste telefoon). Dit doe je door opgave van:
  • artikelnummer
  • artikelbeschrijving
  • aantal kleur en maat
  • factuur- en leveradres
  • gewenste betaalprocedure
  • adres en evt. klantennummer

Op de site staat ook duidelijk een handig matenadvies vermeld zodat men precies de juiste maat kan vinden. Als een artikel niet bevalt dan kan men gedurende 14 dagen gebruik maken van het recht op teruggave. Goederen die online gekocht zijn kan men terugsturen naar het adres: Charles Vögele Online Shop, c/o eCommerce GmbH, Atoomweg 30,3542AB Utrecht. Goederen die in een filiaal gekocht zijn kunnen alleen ingeleverd worden bij een filiaal en niet per post worden verzonden. Bestellingen van méér dan 80 euro kunnen gratis verzonden worden.

Vögele Nederland failliet

In januari 2017 werd bekend gemaakt dat de Nederlandse tak van het bedrijf Vögele failliet verklaard werd. Hierbij verliezen ongeveer 700 mensen hun baan.

Vidrea Retail

Op 7 maart 2017 werd echter bekend dat de Nederlandse tak van het bedrijf een doorstart zal gaan maken met Vidrea Retail. Vóór het faillissement waren er in Nederland 95 winkels. men wil kleding leveren volgens hetzelfde concept als Charles Vögele met vooral aandacht voor de leeftijdsgroep vanaf 35 jaar. Charles Vögele blijft een van de merken die in de winkels verkocht zullen gaan worden. In de overgangsperiode zullen cadeau- en tegoedbonnen geaccepteerd blijven.
Gerelateerde artikelen
Kleding: het merk Miss EtamKleding: het merk Miss EtamMiss Etam is een Nederlandse modeketen. Ze verkopen dameskleding en doen dit voor een deel online via de site van Miss E…
Harrods: het grootste warenhuis van EuropaHarrods: het grootste warenhuis van EuropaBezoek Europa's grootste warenhuis dat een groot assortiment aan producten en diensten aanbiedt. De in Londen gevestigde…
Kleding: het merk H&MKleding: het merk H&MH&M is een Zweedse kledingketen. De naam is een afkorting en staat voor Hennes & Mauritz. De modeketen is actief bijna d…
H&M Online winkelenH&M Online winkelenHennes & Mauritz (H&M) bestaat al meer dan 60 jaar en is opgericht in Zweden. Tegenwoordig zijn ze bijna in elke grote s…
Het begrip 'omzet' in de commerciële retailAls je praat over het begrip ‘omzet’, zullen er weinig mensen zijn die niet weten wat hier mee bedoeld wordt. Toch blijk…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Johanna84, Pixabay
  • Site Charles Vögele
  • .https://www.nrc.nl/nieuws/2017/01/27/nederlandse-tak-charles-vogele-failliet-6430473-a154340
  • https://fashionunited.nl/nieuws/business/charles-voegele-nederland-maakt-doorstart-met-vidrea-retail/2017030728293

Reageer op het artikel "Charles Vögele kledingzaken zijn groot in Europa"

Reacties

Roeland, 07-08-2013 14:07 #2
Inderdaad! Kocht onlangs kleding bij Vogele in Rijswijk en de verkoopster vertelde mij dat bij ruiling geen geld terug kwam maar wel een tegoedbon. Ik vertelde haar dat ik voor deze keer akkoord ging omdat het afgeprijsde artikelen waren, maar dat ik er niet meer zou komen zolang deze regel van kracht was. Zeldzaam klantonvriendelijk, en dat in deze tijd! Reactie infoteur, 07-08-2013
Kijk eens op de website van http://www.charles-voegele.nl. Zij geven op hun website aan dat u gebruik kunt maken van uw teruggave recht. Hierbij wordt dan wel geld terug gestort. Ik denk dat het zinnig is om in een filiaal hier op te wijzen. Het zijn hun eigen bepalingen.
Met vr. groet,
Celientje1

T. Langendoen, 17-03-2013 19:08 #1
Vögele biedt een ruime keus aan kleding, maar tot mijn stomme verbazing geven ze geen geld terug als je iets terugbrengt! Dat is wettelijk niet toegestaan, je bent verplicht het geld terug te geven en geen tegoedbon te verstrekken. De verkoopsters weten zich hier ook geen raad mee, en gaven mij het advies zo veel mogelijk te protesteren tegen dit besluit.
Het ligt voor de hand dat ik dit bij Kassa of Radar aan ga kaarten. Zet voorlopig geen voet over de drempel bij geen een filiaal van u vestigingen zolang deze regel geld. Reactie infoteur, 18-03-2013
Dank voor Uw reactie. U hebt volkomen gelijk dat men in het algemeen wettelijk verplicht is om geld terug te geven. Ik ken natuurlijk niet de omstandigheden waarbij u wilde ruilen. Het is zeker van belang om te klagen bij de firma. U vindt het adres in het artikel.
Als infoteur van infonu heb ik geen enkel belang bij de firma en probeer alleen objectieve informatie te verstrekken.
met vriendelijke groet,
celientje1

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 23-04-2018
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Detailhandel
Reacties: 2
Schrijf mee!