InfoNu.nl > Zakelijk > Detailhandel > Medicijnen Groothandel OPG werd Mediq en in 2014 Brocacef

Medicijnen Groothandel OPG werd Mediq en in 2014 Brocacef

Medicijnen Groothandel OPG werd Mediq en in 2014 Brocacef De Medicijn groothandel OPG bestaat al 110 jaar en de laatste jaren is er veel veranderd om de service aan de klant te verbeteren. De naam OPG betekent Onderlinge Pharmaceutische Groothandel. Na diverse reorganisaties werd in 2009 de naam veranderd in Mediq. het bedrijf werd steeds groter en meer omvattend. Echter de zorg verandert en de taak van de apotheker wijzigt zich. Bezuinigingen de kosten van geneesmiddelen geven de nodige veranderingen en op 9 december 2014 werd bekend dat delen van het concern zijn verkocht aan Brocacef.

Hoe zag de medicijnen groothandel er uit

Het Bedrijf OPG werd opgericht in 1899 door een en negentig apothekers. De naam van de onderneming was Onderlinge Pharmaceutische Groothandel. Het is een internationale retailonderneming voor geneesmiddelen maar ook voor medische hulpmiddelen. Het hoofdkantoor van OPG was lange tijd gevestigd Utrecht. In Nieuwegein was een groot distributiecentrum. Hier stonden ook de busjes waarmee de medicijnen dagelijks naar de apothekers in het hele land werden vervoerd. Er waren negen distributiecentra in Nederland. Deze distributiecentra zijn teruggebracht tot slechts twee en er wordt slechts één maal per dag bezorgd. OPG is sedert 1992 genoteerd aan de beurs te Amsterdam. Vanaf 2009 is de naam gewijzigd in Mediq . Het bedrijf heeft een omzet van 2,5 miljard euro. De naam Mediq staat voor de slogan: Uw apotheek met IQ. Bij het bedrijf werken in totaal 8200 medewerkers. De directie wordt gevormd door 3 groepsdirecteuren en 2 leden van de Raad van Bestuur. Een Raad van commissarissen houdt toezicht op het beleid.

De nieuwe organisatie

Mediq is zich er van bewust dat de klanten een steeds grotere rol vervullen bij het verkrijgen van het juiste medicijn. Vroeger was het de arts die besliste maar de klanten zijn veel mondiger geworden en proberen soms zelfs hun diagnose te stellen via het internet. We kunnen hierbij denken aan Google Health . Aan het zelf zoeken naar medicijnen kleven wel risico's en daarom is de apotheker de belangrijkste bron van informatie. Het geven van goede voorlichting is van het grootste belang. OPG heeft in Nederland 231 eigen apotheken en dat is veertien procent van de apotheekmarkt. Daarnaast worden er nog 250 apotheken van medicijnen en middelen voorzien. In 2010 werd het bedrijf Medisource overgenomen. Dit is een bedrijf met 150 medewerkers waaronder verpleegkundigen en artsen. Interessant is te vermelden dat Mediq in febr. 2011 het bedrijf Romedic heeft overgenomen. Deze verzorgen vernevel-therapie. Dit gespecialiseerde bedrijf heeft 14 medewerkers in dienst en zij hebben 20 jaar ervaring op dit gebied. Zij hebben verpleegkundigen in dienst die opgeroepen kunnen worden. Hiermee wordt het aanbod steeds breder.

Mediq Internationaal heeft apotheken in drie landen

Het bedrijf heeft apotheken in drie landen; Nederland, Polen en België. In Noorwegen worden medische hulpmiddelen geleverd zoals ook in Duitsland, Denemarken en de Verenigde Staten. Dit gaat over middelen zoals diabetestrips, incontinentiemiddelen, stoma zakjes etc. Zowel aan de klant als aan zorginstellingen worden genoemde middelen geleverd. Maar men is ook actief in Zweden, Finland, Hongarije, Zwitserland, Estland, Letland en Lithouwen.

Hoe worden de medicijnen aan de klant geleverd

Er zijn 3 manieren waarop de klant de medicijnen kan ontvangen :
  • Direct aan huis
  • Zo nodig met verpleegkundige begeleiding
  • Institutioneel n.l. via ziekenhuis of zorginstelling

De apothekers

De medewerkers die in de 231 apotheken van Mediq werken zijn in loondienst. Hierdoor kan de administratie centraal geregeld worden hetgeen voordelen biedt. De zorgverzekeraars hebben een grote rol gespeeld in het volume van de omzet van de apotheker. Er mogen nu alleen nog maar de goedkoopste medicijnen worden voorgeschreven en dit heeft grote gevolgen voor de winstmarge.
De voorlichting die de apotheker aan de klant kan geven is het belangrijkste. Daarnaast worden de apotheken ook anders ingericht zodat er naast medicijnen ook andere artikelen te koop zijn op het gebied van zelfzorg.

Brocacef neemt groothandel en apotheken over

In 2013 werd bekend dat Mediq in handen was gekomen van de investeringsmaatschappij Advent. Hiervoor werd een bedrag van 775 miljoen betaald. In het derde kwartaal van 2012 daalde de omzet met 4%. In 2012 kelderde het aandeel van Mediq op de beurs.
Op 9 december 2014 is bekend gemaakt dat medisch distributeur Brocacef de Mediq apotheken en de groothandel van de apotheken zal gaan overnemen.Tevens worden de onderdelen overgenomen die de geneesmiddelen aan ziekenhuizen verzorgen. Het bedrijf krijgt hiermee in totaal 5300 medewerkers. Het draait hierbij om een omzet van 2,1 miljard euro. Een landelijk netwerk van apotheken zal kunnen ontstaan door deze overname. Mediq heeft 219 apotheken terwijl Brocacef 116 eigen apotheken heeft. Steeds meer apotheken in Nederland worden gesloten maar door deze overname hoopt men méér apotheken open te kunnen houden. Nieuwe investeringen zullen mogelijk zijn.

Apotheek krijgt de naam BENU

De sector Direct en Institutioneel(D&I) van Mediq blijft bestaan. De naam van de Mediq apotheken zal worden gewijzigd in BENU. Beide partijen hopen dat de overname binnen een aantal maanden gerealiseerd zal kunnen worden.
De missie van Brocaf en Mediq is om goede, bereikbare en betaalbare zorg te kunnen leveren.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Waarom medicijnen worden weggegooidWaarom medicijnen worden weggegooidRegelmatig haalt de Nederlandse geneesmiddelenvoorziening het landelijk nieuws, met name de verspilling van miljoenen aa…
Goed inhaleren van geneesmiddelen niet altijd makkelijkGoed inhaleren van geneesmiddelen niet altijd makkelijkOgenschijnlijk lijkt het inhaleren van geneesmiddelen een eenvoudige zaak. In de praktijk van alle dag blijkt het goed i…
Geneesmiddelen; wie houdt de controle?Geneesmiddelen; wie houdt de controle?In het T.V. programma Meldpunt op donderdag 13 februari 2014 werd medegedeeld dat er per jaar 20.000 ziekenhuisopnames p…
Homeopathische geneesmiddelenHomeopathische geneesmiddelenSteeds meer mensen gebruiken homeopathische geneesmiddelen. Ook in de reguliere geneeskunde ontstaat steeds meer sympath…
Bijwerkingen van medicijnen melden bij LarebMedicijnen hebben nagenoeg allen bijwerkingen. De balans tussen de werkende stoffen en de bijwerkingen moet echter zodan…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Frolicsomepl, Pixabay
  • Website Mediq
  • www.nu.nl/ondernemen/3948512/brocacef-neemt-mediq-apotheken.html
  • https://www.mediq.com/nl-nl/about-mediq/history

Reageer op het artikel "Medicijnen Groothandel OPG werd Mediq en in 2014 Brocacef"

Reactie

Aerts Martin, 24-04-2013 10:52 #1
Beste,

We hebben 2 apotheken in West-Vlaanderen België. Zou je een prijs kunnen geven voor Daflon 500 mg
doos met 30 tabletten: 20 dozen
doos met 60 tabletten: 60 dozen
doos met 90 tabletten: 100 dozen

Alvast bedankt!

Met Vriendelijke groeten,
Martin Aerts Reactie infoteur, 24-04-2013
Dank voor uw reactie. Maar helaas kan ik u niet helpen omdat ik alleen informatie feeg maar geen betrokkenheid heb bij het bedrijf. Het beste kunt u rechtstreeks contact opnemen met Mediq. Het adres vind u op de website; www.mediq.nl
Met vr. groet,
celientje1

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 24-11-2017
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Detailhandel
Special: Apotheken en drogisterijen
Reacties: 1
Schrijf mee!