InfoNu.nl > Zakelijk > Detailhandel > Drogisterij kiezen in Nederland is gemakkelijk

Drogisterij kiezen in Nederland is gemakkelijk

Drogisterij kiezen in Nederland is gemakkelijk In Nederland valt er veel te kiezen wanneer men producten uit een drogisterij nodig heeft. Ieder jaar wordt de beste drogisterijketen gekozen en in 2011 werd Etos de winnaar. Maar ook in de jaren nadien won Etos de prijs. Echter in 2016 werd het stokje overgenomen door D.I.O. Zij ontvingen de Drogisterij Award. Etos won echter weer in 2017. De drogist kan informatie geven over producten waarmee we nog niet zo goed bekend zijn. Regelmatig worden er veranderingen doorgevoerd. Zo heeft de A.S. Watsongroep waartoe Kruidvat en trekpleister behoren in 2015 ook Dirx overgenomen.

Belangrijkste drogisterijketens in Nederland

Mensen bezoeken vaak een drogisterij. Soms om zelfzorgproducten te kopen maar ook veel make-up artikelen kopen we bij de drogist. We kennen in Nederland als belangrijkste drogisterijen:
  • D.A. Drogist
  • Etos
  • Dirx
  • Trekpleister
  • Kruidvat
  • D.I.O

DA. drogisterij

D.A. drogisterijen bestaan al 65 jaar. Zij werden opgericht in de tweede wereldoorlog vanuit de gedachte dat drogisten elkaar moesten helpen. Het is een samenwerkingsverband met zelfstandige ondernemers. Elf jaar achtereen werd de D.A. drogist uitgeroepen tot beste drogist van het jaar. Men wil toonaangevend zijn op het gebied van schoonheid en gezondheid. D.A. heeft een assortiment van 12000 artikelen. Omdat de drogisten zelfstandige ondernemers zijn kennen zij de klanten in hun eigen omgeving goed en kunnen zij inspelen op de wensen van de klant. DA drogisterijen worden geleid door 269 zelfstandige ondernemers. Men kan hier terecht op het gebied van zelfzorg producten en artikelen voor de dagelijkse verzorging.

Nederlandse drogisterijservice

De D.A. drogisterijen zijn failliet verklaard in december 2015. Maar zij werden overgenomen door de Nederlandse drogisterij service. Het faillissement was alleen van toepassing voor de DA retail groep. De franchise ondernemers kunnen nu zelf bepalen of zij open willen blijven als D.A. drogist. Men probeert een keuze te maken voor wat luxere producten. Vanaf 2014 werd er een nieuwe start gemaakt en het aantal winkels groeit. Men noemt zich de Drogist met aandacht. Ook bij de D.A. drogist kan men de producten via de website bestellen. In totaal verkopen zij 23000 artikelen.

Etos en de Drogisterij Award

De Etos drogisterij is onderdeel van Albert Heijn. Het hoofdkantoor van Albert Heijn is gevestigd in Zaandam. Men kan ook via het internet gemakkelijk artikelen bij Etos bestellen. In 2011 is de Etos keten uitgeroepen tot beste drogisterij van het jaar.
De Drogisterij Award is een erkenning van de consument. Klanten beoordelen de drogisterij op acht verschillende aspecten. De sfeer van de winkel, klantvriendelijkheid en netheid zijn belangrijke onderdelen waarop beoordeeld wordt. In totaal worden 1200 winkels bezocht. In 2016 werd de Award gewonnen door D.I.O. Maar in 2017 en in 2018 was Etos weer de beste drogisterij van Nederland. De 8 onderdelen van het onderzoek zijn:
  • deskundigheid van personeel
  • aantrekkelijke aanbiedingen
  • keuze in drogisterij artikelen
  • vriendelijkheid van personeel
  • goede kwaliteit
  • nette winkel
  • leuke sfeer
  • lage prijzen

Gedurende twee weken wordt aan zes duizend mensen een beoordeling gevraagd na een bezoek aan de winkel.

Dirx

De Dirx drogisterijen waren in handen van Dirk van den Broek. Zij waren in 2010 uitgeroepen tot drogist van het jaar. Zij kregen de bekroning vooral op service graad en op voordeel. Dirx is nu van plaats één naar plaats drie gedaald. Bij deze keten werkten 500 medewerkers. Inmiddels is in 2015 de Dirx keten overgenomen door de A.S. Watsongroep. Deze groep is de grootste drogisterijketen van de gehele wereld.

D.I.O. drogisterij

De D.I.O. drogisterijen zijn gestart in 1993. D.I.O. drogisterij heeft in 2017 een totaal van 220 winkels in Nederland. Het huismerk is Idyl. Dit huismerk heeft 450 verschillende producten op het gebied van schoonheid, gezondheid en verzorging. Daarnaast kennen zij de Madelief-selectie. Deze producten zijn alle dierproefvrij, beter voor het milieu en gemaakt van natuurlijke ingrediënten. D.I.O. heeft ook een eigen webshop waar men de producten kan bestellen. In totaal verkopen zij 16000 artikelen in 2017.

Kruidvat

Kruidvat werd in 1975 opgericht door de Familie de Rijcke. In 2002 werd de keten overgenomen door de A.S.Watsongroep. Zij hebben 1000 winkels die gevestigd zijn in Nederland en in België. Het assortiment is erg groot. Per week komen er gemiddeld zo'n drie miljoen klanten bij Kruidvat. De winkelketen heeft een eigen merk. Ook verkopen zij veel zelfzorggeneesmiddelen die men ook on-line kan bestellen. In 2018 opent Kruidvat haar eerste winkel in Spanje.

Webwinkels

Al deze drogisterijen verkopen producten die gericht zijn op schoonheid en hebben een afdeling voor schoonheidsproducten en parfumerie. Daarnaast is tegenwoordig de zelfzorg heel belangrijk geworden en kunnen we bepaalde medicijnen zonder doktersrecept ook bij de drogist kopen.Daarbij is het heel belangrijk dat we vertrouwen kunnen hebben in de kwaliteit van de drogisterij. De drogist zal zo nodig voorlichting geven over de zelfzorgproducten. Maar er zijn ook mogelijkheden om je bestelling te plaatsen via internet.
Online drogisterijen zijn o.a.
  • Koopjesdrogist
  • Bol.com
  • Voordeeldrogisteri
  • Superwinkel
  • Drogisterijnet

Lees verder

Gerelateerde artikelen
A.S. Watson Group is retailer van Kruidvat, TrekpleisterA.S. Watson Group is retailer van Kruidvat, TrekpleisterDe A.S. Watson Group is een organisatie die we kennen als de grootste retailer ter wereld. Ze beheert niet alleen het Kr…
Halal shampoo, douchegel en bodylotion ook voor veganistenSahfee Halal Care uit Lelystad heeft de eerste shampoos en douchegeld van de wereld ontwikkeld die een officieel halal k…
Welke geneesmiddelen verkoopt een drogist?In een drogisterij zijn geneesmiddelen te koop waarvoor geen doktersrecept nodig is. Deze zogenaamde niet receptplichtig…
Nederlands Drogisterij Museum te MaarssenHet Nederlands drogisterij museum ligt op een idyllische plek aan de oever van de Vecht. In een mooi pandje wat vroeger…
Wat maakt een drogisterij een goede drogisterij?Wat is een goede drogisterij? Iedereen komt wel eens bij een drogisterij. Voor bijvoorbeeld haarverf, douchegel, huishou…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: LGX, Pixabay
  • http://85.214.72.36/food-en-retail/nieuws/2015/02/kruidvat-mag-drogisterijketn-dirx-kopen/index.xml
  • .gfk.com/nl/insights/press-release/dio-wint-gfk-drogisterij-award-2016/

Reageer op het artikel "Drogisterij kiezen in Nederland is gemakkelijk"

Reactie

Hannie Buijze, 17-03-2013 14:51 #1
Ik mis in bovenstaande lijst de DIO drogisterij Reactie infoteur, 18-03-2013
Hartelijk bedankt voor uw reactie. Ik moet u zeggen dat ik niet bekend ben met de DIO drogisterij. Ga het zeker opzoeken.
Verblijf op dit moment in Spanje dus het zal wel even langer duren.
Nogmaals dank en met vriendelijke groet,
celientje1

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 28-06-2018
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Detailhandel
Special: Apotheken en drogisterijen
Reacties: 1
Schrijf mee!