InfoNu.nl > Zakelijk > Detailhandel > Douwe Egberts opent net als Starbucks zijn eigen koffiecafés

Douwe Egberts opent net als Starbucks zijn eigen koffiecafés

Douwe Egberts opent net als Starbucks zijn eigen koffiecafés In Amerika zijn de koffiecafés van Starbucks al jaren een begrip. In Nederland ligt dat anders. Hier is het koffiecafé nog geen algemeen bekend fenomeen. Een zaak waar echt alles draait om de koffie, zoals bijvoorbeeld ook in Italië heel gewoon is, is hier nog nauwelijks bekend. Maar daar komt langzaam verandering in. Douwe Egberts opent, net als Starbucks, hun eigen koffiecafés in de grote steden. Ze krijgen daarbij concurrentie van Coffee Company en ook Starbucks komt op de Nederlandse markt.

Nederlandse koffietraditie

Wij Nederlanders zijn echte koffiedrinkers. Zo drinken we gemiddeld ruim drie kopjes koffie per dag. Dat is omgerekend ongeveer 140 liter koffie per jaar. Deze koffie drinken we overigens voornamelijk thuis of op het werk. Buiten de deur even snel koffie drinken zit niet in onze cultuur en past niet bij onze zuinige aard. Maar nu we steeds meer bekend raken met allerlei soorten koffie, denk hierbij aan de lattes en de macciato's, komt daar langzaam verandering in.

Opkomst van het koffiecafe

Door de opkomst en bekendheid van allerlei verschillende soorten koffie raken we steeds meer vertrouwd met het verschijnsel koffiecafé. De reislustige Nederlander kent de koffiecafés inmiddels van vakanties naar bijvoorbeeld Amerika of Italië. De verschillende kwaliteiten koffie en ook de vele soorten maken een koffiecafé interessant voor de echte koffieliefhebber.

Bekendste bedrijven met koffiecorner

  • Douwe Egberts
  • Coffee Company
  • Starbucks
Deze bedrijven richten zich in het bijzonder op de grote steden, luchthaven Schiphol en de grote NS-stations. Daar is de doelgroep voor de koffiecafés namelijk te vinden. De snelle koffiedrinker die even een "bakkie" komt doen of snel koffie komt halen en met de koffie in de hand weer vertrekt. Mede met het oog op de potentiële klant zijn in de grote steden voornamelijk de drukke winkelstraten, hogescholen en universiteiten aantrekkelijk. Grote ruime hoekpanden op drukke punten in de stad zijn, vanwege de centrale en gemakkelijk toegankelijke ligging, het meest geliefd.

Douwe Egberts koffiecafes

Douwe Egberts is als kruidenierswinkel in 1753 gestart in Joure (Friesland). Nu is het al jaren hét Hollandse koffiemerk en tegelijkertijd ook het grootste koffiebedrijf van Nederland. Douwe Egberts heeft op dit moment 26 koffiecafés verspreid over 23 Nederlandse steden. Naast het introduceren van het fenomeen koffiecafé, ziet Douwe Egberts de koffiecafés ook als een directe vorm van communicatie met de klant. Het directe contact zorgt ervoor dat sneller duidelijk is welke koffiesoorten goed lopen en welke niet.

Interieur Douwe Egberts koffiecafes

Het merk Douwe Egberts is in Nederland natuurlijk een begrip. Het is dan ook typisch Nederlands en met de inrichting van de Douwe Egberts koffiecafés wordt daar naar teruggegrepen. Echte knusse Hollandse interieurs, maar zonder oubolligheid uit te stralen. Het zijn eigentijdse cafés, waar het merk Douwe Egberts zijn verre verleden laat zien (o.a. door de referentie aan de oude kruidenierswinkel), maar ook de huidige Douwe Egberts cultuur aan bod komt (bv. door de ontworpen koffieserviezen van Piet Hein Eek). De Douwe Egberts koffiecafés hebben zonder uitzondering allemaal een open en uitnodigende uitstraling.

De koffiebars van de Coffee Company

Het eerste koffiecafé van de Coffee Company opende in 1996 haar deuren. Aan de Leidsestraat in Amsterdam verscheen het eerste Nederlandse koffiecafé. Toen nog gebaseerd op het bekende Italiaanse principe. Je kon er alleen staande je kopje koffie drinken. In de loop der jaren kreeg CC meerdere locaties verspreid over Amsterdam en ook in de andere grote steden verschenen de CC koffiecafés.

Concept van de Coffee Company

Het concept van staande koffie drinken is inmiddels helemaal verdwenen en de 31 filialen van Coffee Company die op dit moment verspreid over heel Nederland zijn te vinden ademen dan ook een heel andere sfeer uit. Coffee Company werkt niet met één duidelijk concept voor de koffiecafés. Elke vestiging ademt een eigen sfeer uit, veelal gebaseerd op de stad en omgeving waar de vestiging zich bevindt. De bedrijfsleiders en/of franchisenemers worden door Coffee Company dan ook gestimuleerd om zelf initiatieven te ontplooien en aansluiting te zoeken bij de lokale middenstand en bevolking. Ook al ziet elke vestiging van Coffee Company er dus anders uit, de kwaliteit van de koffie is wél overal hetzelfde. Daarmee willen ze ook nog een stap verder gaan door het aanbieden van verschillende gradaties in kwaliteit (en dus hogere prijzen).

Starbucks koffiecafés

Starbucks is een concern dat wereldwijd meer dan 17 duizend (!) vestigingen heeft. In Nederland zijn ze begonnen met het verkennen van de markt, door filialen te openen op de luchthaven Schiphol en op de grotere NS-stations. De ervaringen zijn inmiddels zodanig, dat het aantal filialen uitgebreid gaat worden naar de drukke winkelstraten in de grote steden. Voor Starbucks is de duurzaam geproduceerde koffie een belangrijk speerpunt van het bedrijf. Starbucks werkt met jonge barista's, de koffiemakers. Het concern ziet deze barista's veel meer als partners, dan als werknemers.

Maatschappelijke betrokkenheid Starbucks

Naast het bieden van kwalitatief goede koffie in een comfortabele omgeving gaat Starbucks nog een stapje verder. Ook zij vinden de samenwerking met de buurt van groot belang. Bovendien worden de barista's aangemoedigd om zich ook in te zetten voor de maatschappij en de directe omgeving van het filiaal. Het uitvoeren van vrijwilligerswerk in de buurt wordt namelijk erg gestimuleerd.
Gerelateerde artikelen
Douwe Egberts AromettesDouwe Egberts AromettesGemalen koffie, koffiepads, koffiebonen of oploskoffie, er zijn veel mogelijkheden om een kopje koffie op tafel te zette…
Wat doet een barista precies?Wat doet een barista precies?Nederland staat in de top 5 van landen die de meeste koffie verbruiken, maar koffie wordt over de gehele wereld wel gedr…
Koffie - van Douwe Egberts naar Jacob Douwe EgbertsKoffie - van Douwe Egberts naar Jacob Douwe EgbertsHet is een bekende naam in Nederland; wie koffie zegt, zegt al gauw Douwe Egberts. Douwe Egberts is de zoon van Egbert D…
Starbucks: geschiedenis van een koffiehuisStarbucks: geschiedenis van een koffiehuisIn november 2012 wordt bekend dat de koffieketen Starbucks ook dat jaar een record heeft behaald in de omzet. Er wordt e…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Douwe Egberts opent net als Starbucks zijn eigen koffiecafés"

Infoteur: Martina
Laatste update: 17-11-2015
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Detailhandel
Schrijf mee!