InfoNu.nl > Zakelijk > Detailhandel > GroenGilde; Natuurlijk goed

GroenGilde; Natuurlijk goed

GroenGilde; Natuurlijk goed Nederland staat inmiddels vol met tuincentra. Veelal zijn dit grote en bekende ketens, maar er zijn ook nu nog steeds zelfstandige ondernemers die een eigen tuincentrum bezitten. Om te kunnen overleven tussen de reuzen is er voor deze ondernemers een coöperatieve vereniging in het leven geroepen: GroenGilde. Door zich aan te sluiten bij GroenGilde kunnen deze tuincentra gezamenlijk goederen en diensten inkopen. Wat heeft GroenGilde de consument te bieden en waar zijn deze tuincentra te vinden?

Coöperatieve vereniging GroenGilde

GroenGilde is een coöperatieve vereniging, met als doel het bevorderen van de verkoop en het gezamenlijk inkopen van goederen en diensten. GroenGilde is bij de consument misschien niet zo'n bekende naam, maar ze bestaan toch al sinds 1997. Als ondertitel van de merknaam GroenGilde wordt de slogan Natuurlijk Goed gebruikt. Het gezamenlijk inkopen van goederen en diensten is erg aantrekkelijk en drukt bovendien de prijs. Dit is aantrekkelijk voor de leden, maar uiteraard ook voor de consument. De vereniging is gevestigd in Vaassen (Bossenbroekerweg 10, 8171 LK). GroenGilde is een vereniging zonder winstoogmerk.

Werkwijze GroenGilde Natuurlijk Goed

Zoals bij elke vereniging bestaat het bestuur uit een voorzitter, secretaris, penningmeester en een aantal leden. Daarnaast zijn er een aantal commissies, waaronder de foldercommissie. Een tuincentrum dat aangeeft lid te willen worden van GroenGilde wordt bezocht door de buitendienst medewerk(st)er samen met één van de bestuursleden. Deze zullen samen in het bijzonder kijken naar de uitstraling, de netheid, de ordelijkheid en het vakmanschap van het betreffende tuincentrum. De oppervlakte van het verkoopgedeelte in het tuincentrum speelt hierbij niet echt een hele grote rol. Nieuwe leden ontvangen van de vereniging een zogenaamd starterspakket: een bord, vlaggen en een entreebord. Met deze summiere accessoires voor reclame-uitingen kan het bestaande tuincentrum al snel omgetoverd worden naar een GroenGilde-tuincentrum.

GroenGilde en de digitale folder

Op de website van het GroenGilde (www.groengilde.nl) is de folder met de aanbiedingen van dat moment te bekijken. Je kunt er doorheen bladeren en zo zien of er iets van je gading bij zit. Er worden per jaar acht folders uitgegeven.

GroenGilde website staat vol tuintips

Op de overzichtelijke website van de vereniging wordt ook uitgebreid aandacht besteed aan de tuin en wat je daar voor werk in kan uitvoeren. De tuinklussen zijn voorzien van handige tips en trucs en hebben betrekking op alles wat er bij tuinieren kan komen kijken. Denk daarbij aan zaken als gewasbescherming, onderhoud van je gazon, zaaien, stekken, snoeien of biologisch tuinieren. Kortom het is zeker de moeite waard om daar eens een kijkje te nemen. Ook vindt je er een tip van de dag en een woonplant van de maand! In de rubriek "Laatste nieuws" vindt je actuele informatie variërend van tips voor de tuin n.a.v. het seizoen (denk dan aan speciale tips bij aanhoudende droogte of strenge vorst), maar ook wordt er aandacht besteed aan allerlei activiteiten die verspreid over het land georganiseerd worden.

GroenGilde vestigingen

De leden van de vereniging GroenGilde U.A. zitten verspreid over het midden, noorden en oosten van Nederland. Op dit moment (2019) zijn er acht GroenGilde tuincentra. De vereniging ziet dit aantal nog graag stijgen. Het leuke van de aangesloten tuincentra is dat ze, ondanks de samenwerking en de gezamenlijke naam, toch allemaal hun eigen karakter behouden. Tuincentra van grotere ketens als Intratuin, Groenrijk of Tuinwereld zien er allemaal hetzelfde uit, hebben dezelfde uitstraling en hetzelfde assortiment. De GroenGilde leden bezitten vaak een klein tot middelgroot tuincentrum. Veelal gaat het om een combinatie van kwekerij, tuincentrum en hoveniers werkzaamheden.
ProvinciePlaatsNaam
FrieslandMarsumTuincentrum de Leeuw, Bitgumerdyk 79, 9034 GH
OverijsselBuurseKwekerij en Tuincentrum 't Niej'nhoes, Broekheurnerweg 35, 7481 PX
GelderlandAaltenTuincentrum en Hoveniersbedrijf De Bree, Loohuisweg 3, 7121 JL
ErmeloGroencentrum Lammert van Nijhuis,Oude Telgterbuurtweg 257, 3853 PG
HorssenGroencentrum en kwekerij de Vlieren, Neersteindsestraat 10, 6631 KD
Lichtenvoordevan Ooijen Tuinen, Europaweg 1a, 7131 JC
Voorst Oude IJsselstreekTuincentrum en Hoveniersbedrijf Massop, Sniedersweg 1, 7083 AS
Noord-HollandAkerslootTuincentrum en Hoveniersbedrijf Frits Janssen, Klein Dorregeest 3a, 1921 HA

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "GroenGilde; Natuurlijk goed"

Infoteur: Martina
Laatste update: 31-01-2019
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Detailhandel
Special: Tuincentra
Schrijf mee!