InfoNu.nl > Zakelijk > Detailhandel > Hermès: Het ultieme tassenmerk voor de liefhebber

Hermès: Het ultieme tassenmerk voor de liefhebber

Hermès: Het ultieme tassenmerk voor de liefhebber Veel mensen hebben een bepaalde voorkeur voor een specifiek product. De één heeft een enorme collectie schoenen, de ander valt voor tassen. Ook al staan er thuis al genoeg in allerlei modellen, kleuren en maten, in de winkel staat altijd wel weer een exemplaar dat je beslist moet hebben! En onder de tassen is een Hermès-tas dan toch wel het ultieme bezit. Maar helaas is dit voor velen, gezien de enorme hoge prijsklasse, onbereikbaar. Wat maakt die Kelly-tas en die Birkin-tas zo bijzonder?
Bron: Moonik, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Bron: Moonik, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Geschiedenis van Hermès

Het bedrijf Hermès werd in 1837 door Thierry Hermès opgericht in Parijs. Het leverde toen voornamelijk zadels en aanverwante artikelen aan vooral voor de Europese adel. Toen deze rijke Europese families aan het einde van de 19e eeuw reizen als nieuwe hobby kregen, werd er naarstig gezocht naar nieuwe producten.

De opvolger van Thierry Hermès, Emile-Maurice Hermès, introduceerde veel nieuwe producten. Een nieuwe lijn met hutkoffers, tassen en andere benodigdheden voor op reis. Ook deze nieuwe producten werden nog steeds gemaakt van zadelleer.

Het was ook deze Emile-Maurice Hermès die de winkel op de Rue Faubourg St. Honoré in Parijs opende. Deze winkel is daar tot op heden gevestigd en is nog steeds het vlaggenschip van de Hermès-winkels. Inmiddels zijn er al vele andere producten aan het assortiment toegevoegd. Hieronder zitten geuren en sjaaltjes. Maar ook aan de mannelijke klant is gedacht met een collectie stropdassen.

De tassen van Hermès; het ultieme tassenmerk

Ook al worden er inmiddels vele verschillende producten in het assortiment van Hermès aangeboden, de Hermès-tas is toch nog bij uitstek hét Hermès-product. Maar door de enorm hoge prijs voor de meeste mensen een onbereikbaar product.

Bron: Wen-Cheng Liu, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)Bron: Wen-Cheng Liu, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)
Hermès-tas: De Kelly-bag
In 1956 verscheen de voormalige filmster en toenmalige prinses van Monaco Grace Kelly op de cover van het tijdschrift LIFE. Ze hield een krokodillenleren tas van Hermès voor haar buik, om zo haar zwangerschap te verhullen. Deze foto was het beging van de eerste klassieker onder de Hermès-tassen; de eerste officiële it bag was ontstaan: De Kelly-bag.

Hermès-tas: De Birkin-tas

De it-status van de Kelly-tas is inmiddels overtroffen door een andere, minder damesachtige tas. Het verhaal gaat dat de Engelse Jane Birkin tijdens een vliegreis naast de toenmalige directeur van Hermès zat. Ze reisde met een tas van canvas en de directeur van Hermès stelde haar voor om een soortgelijke tas voor haar te maken van leer. Zo is de populaire Birkin-tas ontstaan, die bij veel tassenliefhebbers op nummer één van hun verlanglijstje staat.

De Birkin-bag werd voor het eerst gemaakt in 1984 en sindsdien is deze peperdure tas de must-have van vele socialities en celebraties. De tas is verkrijgbaar in verschillende maten, kleuren en materialen. En de prijs hiervan begint bij ongeveer $6.500,-. Maar er zijn ook uitvoeringen waarvoor $12.000 of zelfs nog meer betaald moet worden.

Wachtlijst Birkin-bag

Voor de meeste mensen is het bezit van zo'n exclusieve tas onbereikbaar. Gewoon omdat hij zo extreem duur is. Maar ook voor mensen met wel een dikke portemonnee is de Birkin niet zomaar aan te schaffen. De Birkin-bag, al jaren het meest geliefde én gewilde model tas uit de Hermès-collectie, was niet zomaar verkrijgbaar. Door de enorme populariteit ontstond namelijk een heuse wachtlijst, die soms kon oplopen tot meer dan een jaar! Om toch sneller te kunnen produceren startte het bedrijf op een gegeven moment zelfs haar eigen krokodillenkwekerij. Sinds april 2010, 25 jaar nadat het eerste exemplaar vervaardigd is, is de wachtlijst opgelost. Je kunt nu dus gewoon naar de Hermès-boutique en de gewenste Birkin-tas zo mee naar huis nemen.........

Sieraden van Hermès

De tassen zijn veruit het meest bekende artikel van Hermès. Maar ze hebben ook een exclusieve zilveren en gouden sieradenlijn. Kettingen, armbanden en horloges om van te watertanden.
Ook leuk is de collectie sleutelhangers. Met name die voor de paardenliefhebbers: een hoofdstel of een zadel van leer.

De sjaaltjes van Hermès

Een ander, maar ook heel populair, product uit de koker van Hermès is het zijden sjaaltje: De Carré. Dit sjaaltje werd door Hermès in 1927 geïntroduceerd en is inmiddels een echte stijlklassieker. Elizabeth Taylor en Jackie Kennedy droegen het sjaaltje veelvuldig en werkten hierdoor mee aan het enorme succes van de Carré.

De Carré is een vierkant (90 x 90 cm) zijden sjaaltje met een drukke print. Tweemaal per jaar komt er een nieuwe collectie uit. Altijd van twaalf ontwerpen. De drukke print kunnen afbeeldingen van bijvoorbeeld auto's, kettingen of sleutels bevatten. Maar ook historische voorstellingen worden gebruikt. Er worden ook regelmatig oude ontwerpen opnieuw uitgebracht.

De verkoop van de Carré zou zomaar eens de grootste bron van inkomsten voor het Hermès-concern kunnen zijn. Ze worden veel verkocht in taxfree-shops aan de wat oudere reiziger. Het blijft een luxeproduct, niet voor iedereen zomaar betaalbaar, maar aanmerkelijk goedkoper dan de tassen!

Door de populariteit van de Carrésjaal en de vele unieke ontwerpen zijn het ook gewilde verzamelobjecten geworden. Als zodanig kunnen ze wel een veelvoud van de originele prijs opbrengen.

Hermès-winkel in Amsterdam

Sinds 23 mei 2007 is er een Hermès-boutique in Nederland. Natuurlijk in de P.C.Hooftstraat in Amsterdam. De Hermès-boutique is gevestigd in een pand van Annemarie van Gaal. Zij organiseerde ook de sensationele opening van de winkel, waarbij de bezoekers in calêches vervoerd werden naar de tuin van het Rijksmuseum. Hier stond een grote tent opgesteld. De 500 genodigden werden door Hermès onthaald met Franse muzikanten.

Victoria Beckham en haar Hermèstassen

Gezien de prijsklasse van de tassen is het bezit van zo´n prachtige tas voor de meesten van ons niet weggelegd. Voor iemand als Victoria Beckham ligt dat duidelijk anders. Zij heeft inmiddels een flinke collectie Birkin-bags bij elkaar verzameld. Er zijn heel wat foto's van haar in omloop, met daarop telkens weer een ander Birkin: andere kleur, ander model, andere maat. Volgens zeggen zijn er inmiddels al zo'n 100 Birkin-tassen in haar bezit. En dan te bedenken dat een enkele tas toch al gauw tussen de 4.000 en de 5.000 euro gekost zal hebben! En er zitten ook nog eens een aantal speciale exemplaren tussen. Kortom deze verzameling vertegenwoordigt een enorme waarde!
Gerelateerde artikelen
De stijliconen van de jaren ‘50De mode van nu wordt voor een groot deel bepaald door eerdere mode en stijliconen van vroeger en nu. In de afgelopen dec…
Griekse mythologie, god HermesGriekse mythologie, god HermesDe goddelijke bedrieger werd hij wel genoemd. Hermes, onder andere de god van de kudde en herders, was de uitvinder van…
Hermetica, verloren wijsheid van de farao's opnieuw ontdektHermetica, verloren wijsheid van de farao's opnieuw ontdektDit is een boekbespreking van een boek van Timothy Freke en Peter Gandy. Zij verzamelden sleutelpassages van de farao He…
Toptheater in Nederland: Koninklijk Theater Carré 125 jaarToptheater in Nederland: Koninklijk Theater Carré 125 jaarNederland kent een aantal prachtige theaters, waar publiek én artiesten graag samenkomen. Eén van die theaters heeft een…
Hart- en vaatziekten na zwangerschapHart- en vaatziekten na zwangerschapVrouwen die een te hoge bloeddruk ontwikkelen tijdens de laatste maanden van hun zwangerschap, lopen meer kans op het kr…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Hermès: Het ultieme tassenmerk voor de liefhebber"

Infoteur: Martina
Laatste update: 10-08-2017
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Detailhandel
Schrijf mee!