Supermarkten verhogen meestal in het geniep hun prijzen

Supermarkten verhogen meestal in het geniep hun prijzen Supermarkten verkondigen regelmatig dat ze hun assortiment in prijs verlagen. Een ritueel met veel stampei en kabaal, dat vaak aan het begin van een jaar wordt vertoond. Vreemd eigenlijk dat we dan toch nog steeds voor sommige spullen geld moeten betalen. Want als je die typische stuntartikelen elk jaar opnieuw in prijs verlaagt, zoals wordt gesuggereerd, zou onderhand het moment bereikt moeten zijn dat we ze als consument gratis kunnen inslaan.

Miljardenomzet

De totale supermarktomzet in Nederland bedraagt jaarlijks zon 33 miljard euro (2014). Zet daar tegenover het inwoneraantal in Nederland, afgerond 16 miljoen, dan leert een eenvoudig rekensommetje dat we per inwoner in Nederland gemiddeld wel 2.000 euro bij Deka, Aldi, Jumbo, AH enz. besteden. Een gezin van vier personen is dus per jaar circa 8.000 euro kwijt aan boodschappen bij de supermarkt. Geen wonder dat er bij dergelijke gigantische verkoopbedragen constant een hevige concurrentie woedt tussen de verschillende supermarktconcerns. Want elke klant vertegenwoordigt meestal meer dan een persoon en daar wil je als supermarkt graag jarenlang van profiteren. Ofschoon elke onderneming natuurlijk beseft dat weinig consumenten al hun bestedingen bij slechts een winkelketen uitgeven proberen ze wel de belangrijkste leverancier van het gezin te worden.

Prijsverlagingen aan het begin van het jaar

Steevast aan het begin van een nieuw jaar laten de supermarktketens via pagina grote advertenties en door middel van commercials zien wat ze allemaal aan prijzen verlagen. Dat het actiemiddel van prijsverlagingen zich uitgerekend aan het begin van elk jaar afspeelt heeft er waarschijnlijk mee te maken dat men vreest of hoopt dat de consument aan het begin van een nieuw jaar eerder geneigd is om structureel van winkel te wisselen dan in de loop van een jaar. Dat is te vergelijken met de jaarlijkse keuze van energieleverancier en ziektekostenverzekering die eveneens meestal rond de jaarwisseling actueel zijn. Begin deze eeuw is Albert Heijn met deze nieuwjaarsverlagingen begonnen.

Prijsverhogingen in de rest van het jaar

Wat geen enkele winkel zal laten weten aan haar klanten, is het moment dat de prijzen weer worden verhoogd naar het oude hoge niveau of soms nog hoger. En als ze het een heel enkel keertje wel melden heet het beslist geen prijsverhoging, maar wordt de verhoging slinks als prijsaanpassing omschreven. Maar dat de prijzen constant, aan zowel verlagingen als verhogingen onderhevig zijn, blijkt wel uit het feit dat er bij de kassa, ondanks alle nieuwjaarsverlagingen van deze eeuw, nog steeds geld voor sommige artikelen moet worden betaald.

De eerlijkheid gebiedt te vertellen, dat supermarkten niet de enigen zijn die in dit opzicht de waarheid verzwijgen want dat komt in elke branche voor. Zoals de financiele sector, waar de spaarrentes worden verhoogd of aangepast (is verlaagd). Uiteraard betekent aanpassen bij een hypotheekrente wel verhogen.

Actieomzet

Als het gaat om de artikelen in de wekelijkse aanbieding, kunt je er over het algemeen wel van op aan dat ze echt goedkoop zijn. Het zal niet de eerste keer zijn, dat sommige producten zelfs onder de inkoopprijs worden verkocht, uitsluitend om maar gunstig af te steken ten opzichte van de concurrent en daardoor de klant binnen te lokken. De reden is simpel: Als de klant eenmaal binnen is kun je rustig een flesje bier onder de inkoopprijs verkopen, zolang je een goede winst pakt op alle andere artikelen die niet in de aanbieding zijn.

Dat met verlies verkopen van sommige artikelen, is te vergelijken met de koppelverkoop die ook bij computerprinters plaats vindt. Want als de printerfabrikant de klant eenmaal "binnen" heeft via een spotgoedkope printer, compenseert hij het verlies daarop, automatisch via de peperdure inktpatronen die nadien steeds opnieuw aangeschaft moeten worden.

Terug naar de supermarktaanbiedingen: Gemiddeld is slechts 15% van de omzet die in een supermarkt wordt besteed actie-omzet. Dat betekent dus dat maar liefst 85% tegen de volle mep wordt afgerekend aan de kassa.

Lees verder

© 2010 - 2020 Robbie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Aanbiedingen, lokkertjes en misleidingWinkeliers proberen consumenten te lokken met voordeeltjes, waar ze toch zoveel mogelijk aan proberen te verdienen. Veel…
Koopverleiding via nepkorting, lokprijs of koppelverkoopKoopverleiding via nepkorting, lokprijs of koppelverkoopOm de aandacht te trekken van de consument, worden door winkeliers, supermarktketens, autodealers, reisbureaus enz. dikw…
Geen korting geven; je prijs niet verlagenGeen korting geven; je prijs niet verlagenEen prijsverlaging kun je inzetten om een consument of klant te verleiden om jouw product of dienst te kopen. Een lagere…
Printen met lege kleurencartridge via simpele trucPrinten met lege kleurencartridge via simpele trucPrinters gaan tegen dumpprijzen over de toonbank, omdat inktpatronen de winst brengen aan de printerfabrikant. De consum…

Markten: afpersing en te sabelMarkten: afpersing en te sabelMarktplaatsen hebben altijd een belangrijke functie gehad in het economische en sociale leven. In een stad vindt men ze…
Bijou in plaats van juwelenBijou in plaats van juwelenDure juwelen zijn zeker niet door iedereen betaalbaar. Maar het dragen van sieraden is voor veel vrouwen en meisjes een…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Supermarkten verhogen meestal in het geniep hun prijzen"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Infoteur: Robbie
Laatste update: 26-03-2020
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Detailhandel
Special: Slimmer winkelen
Bronnen en referenties: 1
Schrijf mee!