InfoNu.nl > Zakelijk > Detailhandel > De Bijenkorf: toonaangevend warenhuis

De Bijenkorf: toonaangevend warenhuis

In 1870 opgericht en uitgegroeid tot één van de meest toonaangevende warenhuizen van Nederland: de Bijenkorf. Exclusief, modisch en vernieuwend. Een artikel over het ontstaan, de groei en de invloed van de Bijenkorf.

Geschiedenis

In 1870 richtte Simon Philip Goudsmit ‘Magazijn de Bijenkorf’ op. Het is dan een klein fourniturenwinkeltje op de Nieuwendijk in Amsterdam. Zijn neef Arthur Isaac neemt bij zijn dood de zaak over en koopt verschillende panden in Amsterdam om flink uit te breiden. De winkel wordt tijdelijk naar de Dam verplaatst, om de verbouwing sneller te laten verlopen. Als de omzet daar vervijfvoudigd, besluit hij ‘het magazijn’ definitief op de Dam te vestigen. Het pand wordt ontworpen door J.A. van Straaten en B.A. Lubbers. De bouw wordt beëindigd in 1915, flink vertraagd door de Eerste Wereldoorlog. Maar het succes laat niet gauw op zich wachten. Met tentoonstellingen van jonge kunstenaars, de prachtige etalages en vernieuwende reclame wint de winkel steeds meer bekendheid.

Op 25 maart 1926 opent de Bijenkorf een tweede filiaal in Den Haag. Ook een winkel van dochtermaatschappij HEMA (Hollandsche Eenheidsprijzen Maatschappij Amsterdam) wordt dat jaar in Amsterdam geopend. De mensen die het financieel minder hebben, moeten ook bediend kunnen worden. De HEMA wordt in 1966 zelfstandig met een eigen directie.

In 1930 wordt de Bijenkorf lid van de Internationale Warenhuisvereniging. Deze pretentieuze vereniging bestaat uit leden als ‘Le Printemps’ in Parijs en ‘Harrods’ in London. Geen slecht gezelschap dus. Ook wordt filiaal Rotterdam geopend, dat later wordt gebombardeerd in de Tweede Wereldoorlog. Het pand is zo beschadigd, dat er een nieuw warenhuis gebouwd wordt. Dit wordt in 1957 geopend op de Coolsingel.

Bij het 100-jarig bestaan in 1970 krijgt de Bijenkorf het predicaat ‘Koninklijk’. Het overkoepelend orgaan van de Bijenkorf wordt de KBB, Koninklijk Bijenkorf Beheer. Inmiddels is het eerste filiaal buiten de Randstad opgericht, Bijenkorf Eindhoven. In 1973 wordt een centraal magazijn geopend in Woerden. Hiervandaan worden de artikelen naar de filialen verzonden. In totaal volgen er nog acht filialen, te weten in Amstelveen, Arnhem, Utrecht, Enschede, Maastricht, Groningen, Breda en Den Bosch.

In 1999 fuseren Vendex, voortgekomen uit Vroom en Dreesman, en Koninklijk Bijenkorf Beheer.
Samen vormen ze Vendex/KBB en vormen ze een sterk eenheid dat opgewassen is tegen internationale concurrentie.

Drie formats

De Bijenkorf kent drie soorten winkels, formats geheten: de flagship stores in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag, de mediumstores in Amstelveen, Arnhem, Utrecht, Eindhoven, Enschede en Maastricht en de modefilialen in Groningen, Breda en 's-Hertogenbosch. Ook is er een webshop, www.bijenkorf-webshop.nl.

Drie Dwaze Dagen en Maffe Marathon

In 1984 start de Bijenkorf met de ‘Drie Dwaze Dagen’. Speciaal voor deze actie ingekochte artikelen worden tegen scherpe prijzen aangeboden. Elke dag zijn er nieuwe aanbiedingen en staan er rijen wachtenden ruim voor openingstijd. Het succes is ongekend en wordt elk jaar herhaald. Het is uitgegroeid tot een echte traditie die bekend staat als één van de grootste verkoopacties ter wereld. Het warenhuis haalt zelfs ruim eenzesde uit zijn jaaromzet in de populaire najaarsuitverkoop. Later is hier nog de Maffe Marathon actie bijgekomen. Dit is een tiendaags evenement met een aanbod dat niet verandert, in tegenstelling tot de DDD.

La Ruche

‘La Ruche’ is het luxe restaurant binnen het warenhuis. Het heeft een uitgebreid lunchaanbod en op koopavonden zijn er verschillende avondmaaltijden verkrijgbaar. La Ruche is te vinden in de filialen Amstelveen, Arnhem, Den Haag, Eindhoven, Rotterdam en Utrecht. In Amsterdam heet het restaurant ‘De Kitchen’.

Etalages

De Bijenkorf staat toch wel bekend om de exclusief gedecoreerde etalages. In 1956 werd de Italiaan Brenno Premsela hoofd van de etalageafdeling. Hij zorgde ervoor dat etalages werkelijk aandacht kregen. Hij beschouwde ze als een ruimte die vanuit een architectonische visie benaderd moest worden en trok verschillende kunstenaars en couturiers aan die zijn etalages ontwierpen. Hele gezinnen trokken in Amsterdam naar het filiaal om ze te bewonderen. Zijn manier van ontwerpen heeft zeker bijgedragen aan de exclusiviteit die de Bijenkorf etalages tegenwoordig nog uitstralen. Het waren en zijn echte kunstgalerieën.

Toonaangevend

De Bijenkorf profileert zichzelf als hét toonaangevende warenhuis met passie voor hun klanten. Een bezoek aan de Bijenkorf is een belevenis. De etalage en het interieur stralen luxe en stijl uit en de bezoeker laat zich verwennen. Het warenhuis is uniek in het organiseren van allerlei evenementen en heeft haar eigen magazine. Het vernieuwt continu haar merken en biedt nieuwe producten aan. Tot het assortiment behoren bekende internationale topmerken en ook eigen merken op het gebied van mode, cosmetica, wonen, media en reizen. Ook horeca en voedsel behoren tot een belangrijke activiteit. De Bijenkorf heeft ook een eigen spaar- en creditcard ineen. Klanten kunnen punten sparen voor gratis artikelen, krijgen 10% korting op cosmetica en worden op de hoogte gehouden van exclusieve aanbiedingen en evenementen. Ook biedt het een huwelijksservice aan voor het samenstellen en afhandelen van een cadeaulijst.

Wat maakt de Bijenkorf nu anders dan andere warenhuizen? Het lijkt de exclusiviteit te zijn, die de Bijenkorf uitstraalt. Niet alleen in het steeds veranderende merkenaanbod, maar ook de manier waarop het zich op allerlei terreinen profileert, blijft het hét gerenommeerde warenhuis van luxe, stijl en trendsetting. De Bijenkorf, het warenhuis van goede smaak, blijft ieder ander net een stapje voor.
Gerelateerde artikelen
De Bijenkorf Den Haag - openingstijden, adres en parkerenDe Bijenkorf Den Haag - openingstijden, adres en parkerenDe Bijenkorf heeft een breed assortiment aan mode (kleding, schoenen, accessoires), cosmetica, boeken, elektronica, parf…
De voor- en nadelen van de Bijenkorf CardEen van de meest toonaangevende warenhuizen in Nederland: de Bijenkorf. In 1870 opgericht en nog steeds exclusief, modis…
Bijenkorf kiest voor Gouden PietenBijenkorf kiest voor Gouden PietenIn augustus 2015 maakt winkelketen de Bijenkorf bekend dat zij dit jaar kiezen voor gouden pieten. Ruim 3 maanden voor d…
De Bijenkorf Card: aanvragen en voorwaardenDe Bijenkorf Card: aanvragen en voorwaardenDe Bijenkorf Card is een creditcard waarmee aankopen gespreid kunnen worden betaald. Tevens ontvangt u standaard korting…
Bronnen en referenties
  • www.bijenkorf.nl

Reageer op het artikel "De Bijenkorf: toonaangevend warenhuis"

Reactie

Els, 15-02-2015 00:36 #1
De Bijenkorf was toonaangevend. Het bedrijf is nu vooral gericht op de toerist en niet meer voor de trouwe Bijenkorfklanten. Ik heb al bijna 50 jaar een klantenkaarten, dus kan wel zeggen vaste klant te zijn. Wat mij vooral enorm stoort is dat de Bijenkorf intussen ook is overgegaan tot het ongevraagd muziek uitstorten over het winkelende publiek. Het publiek zou dit op prijs stellen. Maar ik ben ook publiek en klant, stelt dit helemaal niet op prijs en heb besloten om niet meer naar de winkel te gaan. Men kan de volumeknop niet vinden en hun muziekkeuze is niet bepaald gemiddeld, vooral gericht op jong publiek. Ze vergeten dat de Babyboomers heel wat euro's te besteden hebben. Lang leve de webwinkels!

Infoteur: Nicolette
Laatste update: 10-02-2010
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Detailhandel
Reacties: 1
Schrijf mee!