InfoNu.nl > Zakelijk > Detailhandel > Webwinkel domeinnaam en hosting

Webwinkel domeinnaam en hosting

Webwinkel domeinnaam en hosting Domeinnaam registratie en hosting account aanschaf is de basis van iedere webwinkel. Kosten van een domeinnaam registreren kunnen hierin behoorlijk verschillen: grote providers die relatief weinig aanbieden voor veel geld. Onnodige set-up of administratiekosten. Maar wat is een goede prijs voor een domeinnaam? En een juiste prijs voor hosting? Bestaat goedkope hosting? En uit welk hosting systeem kies je? Linux of Windows? Een overzicht:

Kosten opzetten van een webwinkel: domeinnaam registratie en hosting

De basis van ieder webwinkel is een pakkende domeinnaam en hosting. Afhankelijk van service, hosting, webdesign, technisch onderhoud en dagelijks onderhoud, of je het zelf allemaal onder handen neemt of het onderhoud en design laat uitbesteden, kunnen de kosten behoorlijk verschillen!

Gratis software

Wordt er gebruik gemaakt van gratis software voor de realisatie van de webwinkel, blijft het dagelijks beheer en onderhoud in eigen handen, dan zullen de kosten voor deze webwinkel op slechts een paar tientjes per jaar uitkomen. Mits alle gemaakte uren niet meegerekend wordt of gezien wordt als een kostenpost!

Duur maatwerk

Wordt er gebruik gemaakt van een duur, exclusief en ingewikkeld maatwerk voor de realisatie van de webwinkel en het dagelijks beheer en onderhoud wordt uitbesteed, zullen de kosten per jaar voor deze webwinkel een flink aantal duizenden euro’s bedragen.

Domeinnaam

De basis van iedere webwinkel is een (pakkende!) domeinnaam. Gebruik het liefst .nl, .com, of .net extensies! Een gemiddelde prijs voor een domeinnaam is 10 tot 15 euro. Voor een pakkende domeinnaam, een zeldzame en/of unieke woordcombinatie ed zal meer kunnen kosten dan de gebruikelijke 10 a 15 Euro. Dat is een keuze. Schaf altijd een domein aan met zelfstandige toegang tot het Admin Panel!

Admin Panel

Het Admin Panel geeft toegang tot het technische beheer van het domein. Zorg dat of de eigenaar zelf, en/of de webdesigner en/of de hoster toegang heeft tot dit admin panel!

Set-up of administratie kosten

Er zijn providers die naast de jaarlijkse kosten en tarieven, set-up of administratie kosten doorberekenen aan hun klanten. Er zijn ook providers die deze “extra” kosten niet doorberekenen aan hun klanten.

Hosting account: goedkoop hosting?

Een goede gemiddelde prijs voor een hosting account zal tussen de 15 en de 30 euro per maand liggen. Schaf alleen een hosting aan dat altijd zelfstandig toegang geeft tot de account.
Vervolgens is er een keuze tot twee verschillende hosting systemen: Windows en Linux, niet te verwarren met het besturingssysteem dat op de computer draait dat over het algemeen Windows zal zijn.

Hosting, Windows of Linux?

Voor grote webwinkels met ingewikkelde toepassingen zal de keuze van een hosting systeem op Windows vallen.
Voor particulieren en het MKB met een webwinkel zal de keuze van een hosting systeem op Linux vallen.

Linux hosting systeem

Linux is goedkoper, makkelijker in beheer, met goede mogelijkheden en stabieler dan het Windows hosting systeem. Veel webdesigners hebben alle vaardigheden in huis om met de scripts van Linux om te gaan, echter niet altijd met Windows. Nog een groot voordeel om de keuze op een Linux hosting systeem te laten vallen is dat Linux garant staat voor een groter aanbod aan gratis en goedkopere software.

Hosting account voor een webwinkel bevat minimaal:

  • Linux hosting
  • Admin Panel of het CPanel, dat zelfstandig is te gebruiken
  • 250 MB aan ruimte. Bij gebruik van grote bestanden en veel foto´s is een extra ruimte van 50 MB wenselijk.
  • 20 GB bestandsverkeer, beter zou zelfs zijn: ongelimiteerde traffic
  • Aantal e-mail POP-boxen
  • Webmail
  • Database My SQL, het liefst ongelimiteerd
  • Ondersteuning van: FTP, PHP, CGI/Perl, SSL en SSI
  • Mogelijkheden om zelf scripts te uploaden en te installeren

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Een domeinnaam en webhosting kiezenEen domeinnaam en webhosting kiezenHet aantal bezoekers en het gebruik van de diensten op je website is sterk afhankelijk van de juiste domeinnaam. De dome…
Een domeinnaam registreren, tips voor de juiste keuze ervanEen domeinnaam registreren, tips voor de juiste keuze ervanEen domeinnaam registreren maakt tegenwoordig deel uit van het dagelijkse leven. Bedrijven, verenigingen of gewoon de fa…
Geld verdienen met een webshopGeld verdienen met een webshopGeld verdienen met een webshop klinkt voor velen als een moeilijk te realiseren zaak, maar niets is minder waard. Een ei…
Gratis website hosting: Beste gratis webhosting providersGratis website hosting: Beste gratis webhosting providersGratis hosting is heel erg interessant voor mensen, die voor de eerste keer een eigen website lanceren of een webwinkel…
Hoe maak ik een gratis website?Altijd al een eigen website gewild? Er zijn tientallen manieren om een gratis website te maken. Een gratis website haar…
Bronnen en referenties
  • Eigen ervaring
  • http://www.enom.com
  • http://www.alphamegahosting.com/

Reageer op het artikel "Webwinkel domeinnaam en hosting"

Infoteur: Roberta
Laatste update: 20-11-2009
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Detailhandel
Schrijf mee!