InfoNu.nl > Zakelijk > Detailhandel > Oriënterende fase: webwinkel

Oriënterende fase: webwinkel

Oriënterende fase: webwinkel Begin een webwinkel, maar hoe? Welke vergelijkingen moet je maken met een “gewone” winkel? Wat zijn de voor- en nadelen van het starten met het online zaken doen? Welke verwachtingen mag je hebben ten op zichte van een webwinkel? Welke verantwoordelijkheden heb je als eigenaar? En welke producten en/of diensten bied je on-line aan? Oriënterende vragen voor iedereen met de wens om een webwinkel te starten, maar nog in de verkennende fase zit.

Waarom een webwinkel?

Bedenk goed wat de persoonlijke verwachting is van het starten van een webwinkel. Bezit je een “gewone” winkel en wil je de producten on-line aanbieden aan de klanten? Wil je het groots aanpakken of gaat het meer om het verkopen van een paar hobby producten? Hoe veel tijd wil je besteden aan de webwinkel? 24/7 of een paar uur per dag? Hoe zijn de persoonlijke omstandigheden? Vraagt je gezin en/of baas veel aandacht? Een goede doordachte overweging wat de reden is om een webwinkel te starten, is het halve werk!

Een webwinkel is zo gerealiseerd!

Een pakkende domeinnaam, hosting en software is snel te realiseren. Het beheer van een webwinkel is echter meer dan snel een domeinnaam, hosting en software regelen. Juist omdat de benodigdheden van het hebben van een webwinkel zo razend snel en makkelijk zijn te regelen, wordt vaak een fout gemaakt. Het beheer van een webwinkel is een tijdrovend karwei waar niet te licht over gedacht moet worden. Of je nu een groots opgezette webwinkel wil starten of een kleinere waar slechts enkele producten on-line verkocht worden, het vraagt allemaal om een goede doordachte voorbereiding.

Webwinkel versus “gewone” winkels

Behalve dat de klant in “gewone” winkels de producten en goederen kan bekijken, voelen, aanraken, bezichtigen en zien, zijn er ook verkopers aanwezig. Bij vragen richt je je onmiddellijk tot een verkoper en door het zien van de aangeboden producten en goederen vormt onmiddellijk het idee of de producten en goederen geschikt en naar wens zijn. Het is daarom van uiterst belang dat de foto´s en afbeeldingen van de aangeboden diensten/producten en goederen van de webwinkel van duidelijke en goede kwaliteit is! Vervolgens, door het missen van een verkoper, moet de webwinkel het hebben van duidelijke en goede informatie over de producten!

Welke producten verkoop je goed of slecht online?

Persoonlijke en te kostbare producten verkoop je het best in een “gewone” winkel.

Goederen en producten die te persoonlijk zijn en te kostbaar, verkoop je het best in een “gewone” winkel. Dat zijn goederen en producten als
  • exclusieve sieraden,
  • auto´s,
  • banken,
  • meubelen,
  • bedden en
  • matrassen
Dit zijn stuk voor stuk goederen en producten die het on-line minder goed doen.

Producten en goederen die het goed doen in een webwinkel

Producten en goederen die zich goed on-line laten verkopen zijn oa:
  • Boeken,
  • cd´s,
  • dvd´s,
  • verkoop van tickets,
  • onderdelen van de computer
Hoe onpersoonlijker, algemener en zakelijker het product, hoe beter de verkoop on-line zal zijn.

Twijfelachtige producten

Producten en goederen die zich on-line moeilijker laten verkopen zijn (oa) sieraden en kleding. Door bijvoorbeeld het duidelijk laten opstellen van slimme retourgaranties en door “niet goed, geld terug” acties, doet het on-line verkopen van deze goederen bijzonder goed. De klant stimuleren tot verkoop door een geruststelling te plaatsten op duidelijke en strategische plaatsen op de webwinkel.

De verkoop van diensten online

Elektronische diensten aanbieden via een webwinkel doen het gewoon erg goed. Gedacht moet worden aan diensten zoals:
  • Domeinregistratie
  • Webhosting
  • Zoekmachine optimalisatie
  • Webdesign

Dienstverlenende branche online

Deze diensten doen het tegenwoordig buitengewoon goed als verkoop via de webwinkel. De relatiebranch is daar een goed voorbeeld van. On-line daten is helemaal van deze tijd. De klant betaald on-line en bepaalt voor hoe lang hij of zij lid wil zijn van de dienstverlenende relatie branche.

Voordelen en de nadelen van het on-line zaken doen

Voordelen:

  • Eigen baas zijn
  • Vrijheid
  • Goedkoper dan een “gewone” winkel bezitten
  • Kostenbesparend
  • Mogelijkheid tot handelen zonder voorraad (Wholesale)
  • Afzetmarkt is veel groter
  • Internationaal zaken kunnen doen

Nadelen:

  • Eigenaar van een webwinkel zijn is een 24/7 baan.
  • Als starter van een webwinkel zal je in het begin alles zelf moeten doen: orderbeheer, de administratie, boekhouding, verzending, mail beantwoorden en contact onderhouden met klanten.
  • Tijdens ziekte en vakantie, wie gaat tijdens de afwezigheid de webwinkel draaiende houden?

Verwachtingen van een webwinkel

Houd verwachtingen realistisch. Loop niet te hard van stapel. Echter, hoe serieuzer je bezig bent met je webwinkel, hoe groter de kans op een groot succes!

Verwachtingen in het algemeen zijn:

  • Meer omzet
  • Meer winst
  • Afzetmarkt vergroten
  • Buitenlandse klanten aantrekken door de webwinkel in meerdere talen aan te bieden.

Verantwoordelijkheden van de beheerder van een webwinkel

De eigenaar is 24/7 verantwoordelijk voor de webwinkel. De belangrijkste communicatie met klanten gaat via de mail. Te allen tijde moet de eigenaar er voor zorgen dat dit belangrijke communicatiemiddel, afhankelijk van het gekozen software van de webwinkelier zal het webmail zijn, met de klant buitengewoon goed werkt! De grootste ergernis van on-line kopende klanten is het niet beantwoorden van gestuurde mail, of veel te late reacties. Dat kost klanten!

Fysieke producten en goederen

Er zijn twee combinaties mogelijk, of je bent al in bezit van een “gewone” winkel en bent dus in bezit van een opslagruimte cq magazijn, of je bezit slechts een webwinkel waar je opslagruimte nog moet regelen. Zeker als starter van een webwinkel moet de logistiek goed geregeld zijn. Vooral als er een groot assortiment aan producten en goederen op de webwinkel staan en redelijker wijs aangenomen mag worden, ook oa door het internationaal zaken doen, veel en grote orders en bestellingen te verwachten zijn.

Logistiek van een webwinkel

  • De logistiek moet goed geregeld zijn.
  • Als eigenaar van een webwinkel ben je verantwoordelijk voor een snelle, correcte afhandeling van verzending en bezorging van de on-line bestelde producten en goederen.
  • Opslag moet overzichtelijk zijn.
  • Met bezorgdiensten moeten duidelijke afspraken gemaakt zijn en uitgezocht worden wie goedkoop bezorgd. (DHL, TGP en bv UPS)
  • Het regelen van “track and tracing” van de verzonden producten op de webwinkel, zodat klanten kunnen nagaan waar hun aankopen na verzending blijven.
  • Goed regelen van retourprocedures is ook een vereiste.

Aandachtspunten

Bij heel veel verzenden is dat onherroepelijk een grote kostenpost. Van groot belang is om die kosten in de gaten te houden en altijd de ogen open houden voor goedkopere oplossingen. Als er de ruimte is, is het een goed idee om een afhaalpunt in te richten. Hier kunnen klanten op afspraak hun producten en goederen af halen.

Webwinkel vakdagen 2009 Jaarbeurs Utrecht

Het evenement waar je bij wil zijn als je serieus in overweging neemt een webwinkel te starten. Alle informatie om je goed te kunnen orienteren zijn aanwezig op deze vakdagen! Informatie (oa) over:
  • Starten van een webwinkel, hoe begin je?
  • Onderhoud van de webwinkel
  • Uitbouwen van een webwinkel
Meer info is te vinden in de Jaarbeurs te Utrecht van 28 tot en met 29 Januari 2009.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Geld verdienen met een webshopGeld verdienen met een webshopGeld verdienen met een webshop klinkt voor velen als een moeilijk te realiseren zaak, maar niets is minder waard. Een ei…
Onderzoek ING: MKB verwacht veel van webwinkelOnderzoek ING: MKB verwacht veel van webwinkelBedrijven die hun diensten of producten niet alleen in de winkel maar ook online aanbieden, halen al ruim 35% van hun to…
Een eigen webshop beginnenEen eigen webshop beginnen: het is nog steeds voor veel mensen een droom. Maar een webshop begin je niet zomaar, er komt…
Primark webshop: online kopen Primark mode?Primark is een zeer populaire modeketen met een snel groeiend aantal winkels in Nederland. Met lage prijzen en grote sne…
Gratis webwinkel: Software en hosting van je eigen webshopZelf je eigen webwinkel beginnen lijkt ingewikkelder dan het eigenlijk is. Met speciale webwinkel software bouw je in ee…

Reageer op het artikel "Oriënterende fase: webwinkel"

Infoteur: Roberta
Laatste update: 26-02-2009
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Detailhandel
Schrijf mee!