Hema, toen en nu

Een vast onderdeel van een winkelcentrum is de Hema. De Hema staat bekend om haar eenvoud en degelijkheid. Waar u ook gaat winkelen, u komt een Hema tegen. De Hollandsche Eenheidsprijzen Maatschappij Amsterdam is een vast onderdeel van vrijwel elk winkelcentrum.

Over Hema

Hema was een onderdeel van Maxeda, maar werd in juli 2007 verkocht aan de Britse investeringsmaatschappij Lion Capital. Zij zijn een Nederlandse retailorganisatie met naast Nederland ook vestigingen in Duitsland, België en Luxemburg. Met name in Nederland is het een grote werkgever. Gerekend over alle vestigingen werken er meer dan tienduizend mensen. HEMA biedt veel eigen producten aan in eigentijdse kleuren en vormgeving. In veel gezinnen is de Hema de vaste leverancier van bepaalde producten. Al in het verleden werden zij geprezen om de rookworsten en het gebakassortiment.

Geschiedenis

De naam is eigenlijk de afkorting van Hollandsche Eenheidsprijzen Maatschappij Amsterdam. In november 1926 werd de eerste vestiging geopend aan de Kalverstraat in Amsterdam. De omschrijving “eenheidsprijzen” in de naam duidt op het hanteren van vaste prijzen. Er werden goederen verkocht met vaste prijzen, voor 10, 25 en 50 cent. Vanaf de oprichting hanteren zij een breed assortiment. Heel veel verschillende goederen, van kleding tot voeding, maar weinig verschillende uitvoeringen. Deze retailorganisatie richtte zich met name op de onderkant van de samenleving. In de jaren vijftig is de Hema Nederlands eerste franchiseorganisatie geworden.

De organisatie

Het bedrijf is op te splitsen in vier bedrijfsonderdelen, namelijk: het hoofdkantoor, het distributiecentrum, de bakkerij en verkoop. In Nederland en het buitenland openen ze nog steeds nieuwe vestigingen. In 2008 zal het gaan om zestig en de komende jaren daarna gaat het om ongeveer vijftig nieuwe vestigingen.

Onderscheiden

De eenheidsprijzen zijn niet meer terug te vinden in de winkels. Vanaf de jaren tachtig probeert de Hema zich op een andere manier te onderscheiden. Ze besteden veel aandacht aan vormgeving en kleuren. Dit keert terug in vrijwel alle producten en ook in de televisiereclames en advertenties. Veel van de verkochte producten ontwikkelen zij zelf. Het moet een geschikte vormgeving hebben maar vooral gebruiksvriendelijk zijn.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Hema, toen en nu"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 02-10-2008
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Detailhandel
Schrijf mee!