IKEA België: openingstijden van de winkels en restaurants

IKEA België: openingstijden van de winkels en restaurants België telt acht IKEA-woonwarenhuizen, de eerste vestiging opende in 1984. IKEA België heeft in haar warenhuizen ongeveer 4500 werknemers in dienst. Alle filialen zijn uitgerust met voorzieningen als restaurants, oplaadpunten voor de auto en fiets of rolstoelvriendelijke kassa’s. De openingstijden zijn in alle filialen gelijk, echter datums voor extra koopzondagen kunnen per vestiging verschillen. In de restaurants kan van alles worden genuttigd, van een ontbijt tot en met een warm menu of salade.

IKEA België

IKEA in België telt anno 2020 acht vestigingen, te weten Antwerpen, Gent, Hasselt, Hognoul, Mons, Arlon, Wilrijk en Zaventem. De eerste vestiging opende in 1984 in Zaventem. In Genk staat een groot IKEA-distributiecentrum en in Zaventem is het centrale Service Office en Customer Service Centre van IKEA België gevestigd. Er was vroeger ook een vestiging in Ternat, maar deze is gesloten wegens de opening van het IKEA-filiaal in Gent in 2008. De vestigingen in Hognoul en Anderlecht zijn relatief nieuw en dateren van 2011. De allernieuwste vestigingen betreffen Hasselt en Mons welke in 2016 hun deuren openden. De opening van deze filialen betekende een groei van het aantal werknemers van 3412 in 2015 naar 4170 medewerkers in 2016. In 2018 waren er al 4451 werknermers. IKEA België trekt veel bezoekers, er kwamen in 2016 maar liefst 15 miljoen mensen in de winkels, deze bezoekersaantallen lijken op die van Nederland waar jaarlijks gemiddeld zo'n 2 miljoen klanten op bezoek gaan per vestiging. Veel filialen zijn in België voorzien van oplaadpunten voor de auto of fiets en kennen voorzieningen voor mindervalide klanten. Alle filialen kennen naast het woonwarenhuis ook voorzieningen als een restaurant, een bistro en een Zweedse Shop.

Assortiment van het IKEA-woonwarenhuis

Het volledige assortiment van IKEA beschrijven is vrijwel onmogelijk, maar iedereen is wel bekend met het feit dat IKEA zich vooral richt op de inrichting van werkelijk alles wat in en om het huis nodig is. Te denken valt aan bedden, matrassen, servies, bestek, pannen, lampen, gordijnen, complete inrichting voor de keuken, meubelen voor in de woonkamer, kantoormeubelen, opbergdozen, kasten, vloerkleden, tapijten, wanddecoratie, klokken, en nog veel en veel meer. Er is ook een trend zichtbaar waarin IKEA zich steeds meer richt op de verkoop van witgoed. Te koop zijn onder andere koelkasten en vriezers in alle prijsklassen, en niet te vergeten wasmachines. Op de website van de vestiging in Hognoul werd zelfs begin 2017 melding gemaakt van een aanbieding van televisie en geluidssystemen, een teken dat IKEA zich ook op het vlak van het bruingoed begeeft.

Assortiment van het restaurant

De IKEA kent in de winkel drie locaties waar men terecht kan voor het kopen of nuttigen van voedingswaren. Allereerst de Zweedse Shop, dit is een supermarkt waar veel Zweedse gerechten kunnen worden gekocht die ook in het restaurant kunnen worden gegeten. De Bistro is de plek waar men even snel koffie, een hotdog, een wafel of een ijsje kan kopen om opkomende trek te kunnen stillen of de maag te vullen voordat de reis huiswaarts wordt ondernomen. Het meest in trek is misschien wel het restaurant, hier kan men zowel een ontbijt, een koude lunch of een warm gerecht eten. In België kent men in tegenstelling tot Nederland nog steeds het 1-euro ontbijt, het heet in België ‘ontbijtpromotie’. Men kan ook in het restaurant terecht voor warme soepen, salades, desserts en warme gerechten zoals het koude gerecht ‘Caesar salade met kip’ of het warme gerecht ‘Zweedse gehaktballetjes met veenbessenconfituur’. Het restaurant sluit altijd een half uur eerder dan het woonwarenhuis. Op sommige gerechten wordt met de IKEA Family Card korting gegeven.

Openingstijden van de winkels en restaurants

Het mooie van de IKEA in België is dat de openingstijden van alle filialen precies hetzelfde zijn, erg overzichtelijk. In Nederland is dat helaas (nog) niet het geval. De overzichtelijke openingstijden gelden ook voor de restaurants. De restaurants gaan altijd op hetzelfde tijdstip open als het woonwarenhuis maar sluiten een half uur eerder. In de onderstaande tabel staan alle openingstijden van de winkels en van de restaurants vermeld. Hierin staan weliswaar niet de tijden van de Bistro en de Zweedse Shop vermeld, maar deze hebben dezelfde openingstijden als de woonwarenhuizen.

Koopzondagen

In de tabel zijn de openingstijden op zondagen niet opgenomen omdat de zondag geen vaste openingsdag is. Filialen van IKEA België zijn echter wel af en toe op losse koopzondagen open, deze koopzondagen zijn altijd via de IKEA-pagina 'Openingsuren winkel' te vinden. Deze pagina wordt regelmatig van een update voorzien en hier staan ook de dagen vermeld waarop IKEA gesloten is vanwege feestdagen en dergelijke.

Overzicht met alle openingstijden per vestiging

IKEA Vestiging Openingstijden woonwarenhuis Openingstijden restaurant
Anderlecht Maandag tot en met donderdag: 10.00 – 20.00 vrijdag: 10.00 – 21.00 zaterdag: 9.00 – 20.00 Maandag tot en met donderdag: 10.00 – 19.30 vrijdag: 10.00 – 20.30 zaterdag: 09.00 – 19.30
Arlon / Aarlen Maandag tot en met donderdag: 10.00 – 20.00 vrijdag: 10.00 – 21.00 zaterdag: 9.00 – 20.00 Maandag tot en met donderdag: 10.00 – 19.30 vrijdag: 10.00 – 20.30 zaterdag: 09.00 – 19.30
Hasselt Maandag tot en met donderdag: 10.00 – 20.00 vrijdag: 10.00 – 21.00 zaterdag: 9.00 – 20.00 Maandag tot en met donderdag: 10.00 – 19.30 vrijdag: 10.00 – 20.30 zaterdag: 09.00 – 19.30
Hognoul / Luik Maandag tot en met donderdag: 10.00 – 20.00 vrijdag: 10.00 – 21.00 zaterdag: 9.00 – 20.00 Maandag tot en met donderdag: 10.00 – 19.30 vrijdag: 10.00 – 20.30 zaterdag: 09.00 – 19.30
Gent Maandag tot en met donderdag: 10.00 – 20.00 vrijdag: 10.00 – 21.00 zaterdag: 9.00 – 20.00 Maandag tot en met donderdag: 10.00 – 19.30 vrijdag: 10.00 – 20.30 zaterdag: 09.00 – 19.30
Mons / Bergen Maandag tot en met donderdag: 10.00 – 20.00 vrijdag: 10.00 – 21.00 zaterdag: 9.00 – 20.00 Maandag tot en met donderdag: 10.00 – 19.30 vrijdag: 10.00 – 20.30 zaterdag: 09.00 – 19.30
Wilrijk Maandag tot en met donderdag: 10.00 – 20.00 vrijdag: 10.00 – 21.00 zaterdag: 9.00 – 20.00 Maandag tot en met donderdag: 10.00 – 19.30 vrijdag: 10.00 – 20.30 zaterdag: 09.00 – 19.30
Zaventem Maandag tot en met donderdag: 10.00 – 20.00 vrijdag: 10.00 – 21.00 zaterdag: 9.00 – 20.00 Maandag tot en met donderdag: 10.00 – 19.30 vrijdag: 10.00 – 20.30 zaterdag: 09.00 – 19.30
Tijdstippen voor het laatst herzien op 8 maart 2020
© 2017 - 2020 Blauwevinvis, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Ikea Eindhoven (Son): adres, openingstijden en routeIkea Eindhoven (Son): adres, openingstijden en routeEén van de grootste Ikea filialen in Nederland is de Ikea in Eindhoven (ook wel Ikea Son genoemd). De Ikea vestiging in…
Woonwarenhuis IKEAWoonwarenhuis IKEAIKEA is een van de grootste woonwarenhuisketens in de wereld. Kom hier meer te weten over het ontstaan van de keten, de…
IKEA ontbijt en openingstijden van het IKEA restaurantIKEA ontbijt en openingstijden van het IKEA restaurantWanneer een bezoek aan een IKEA-winkel wordt gebracht is het vaak een goed idee om iets te gaan eten. Het is namelijk pr…
Ikea family card biedt voordelen en voordelig ontbijtIkea family card biedt voordelen en voordelig ontbijtDoor lid te worden van Ikea Family krijg je vele voordelen en blijf je via je mailadres op de hoogte van de aanbiedingen…

Van Cranenbroek: assortiment, filialen & openingstijden 2019Van Cranenbroek: assortiment, filialen & openingstijden 2019Van Cranenbroek heeft in 2019 vijf winkelfilialen, waarvan vier filialen in Nederland en één filiaal in België. Bij de m…
Bauhaus: Adres, informatie en openingstijdenBauhaus: Adres, informatie en openingstijdenBauhaus is een Duitse bouwmarkt. Het is één van de grootste doe-het-zelfketens in Europa. In 1960 werd de eerste Bauhaus…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: WiNG, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • https://www.ikea.com/be/nl/
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/IKEA
  • https://www.ikea.com/be/nl/files/pdf/62/05/62058dc5/corporate-brochure-fy-18-_nl_final.pdf

Reageer op het artikel "IKEA België: openingstijden van de winkels en restaurants"

Infoteur: Blauwevinvis
Laatste update: Maart 2020
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Detailhandel
Schrijf mee!