Shoppen op de 'Innovation Boulevard' in Antwerpen

Shoppen op de 'Innovation Boulevard' in Antwerpen De Meir in Antwerpen is alom bekend voor wie houdt van shoppen. Op zaterdag en tijdens koopzondagen kan je er over de koppen lopen. Een belangrijke factor in de populariteit van de Meir is het project ‘Innovation Boulevard’. Met dit project werd de Meir een winkelstraat waar je kan shoppen met de meest moderne shoppingtools. De ontwerper van dit prestigieuze project is het technologie-bedrijf Digitopia. Er worden digitale tools aangeboden die het winkelen leuker en efficiënter maken.

Innovation Boulevard in Antwerpen

Op 3 februari 2015 mocht de consument in Antwerpen voor het eerst kennismaken met het nieuwe project Innovation Boulevard. In samenspraak met het Antwerpse stadsbestuur ontwikkelde het technologie-bedrijf Digitopia een aantal digitale tools die het shoppen fijner en eenvoudiger maken. Door die digitale toepassingen gaan de shops mee met hun tijd en wellicht wordt de concurrentie met de internetwinkels daardoor ook kleiner. Dat dit project in Antwerpen gestart werd, lag voor de hand: Antwerpen biedt al langer gratis Wifi aan in de toeristische zone en bovendien blijkt de invoering van de koopzondagen (eerste zondag van de maand) een succes te zijn. 14 winkels in de as Centraal station-Steen nemen deel aan dit project.

Qless, de electronische wachtrij

Op drukke dagen kunnen de lange wachtrijen aan de kassa wel eens de fun van het shoppen bederven. Niemand houdt ervan om lang te moeten aanschuiven om te kunnen betalen. Met de tool Qless behoort dat vervelende aspect van het winkelen tot het verleden. Er zijn nu winkels waar je je gsm-nummer kan ingeven wanneer je ziet dat het druk is aan de kassa. Je krijgt dan een sms'je toegestuurd als het bijna jouw beurt is. Ondertussen hoef je niet te staan wachten maar kan je rustig verder winkelen. Ben je toevallig met iets anders bezig op het moment dat je verwittigd wordt, geen probleem. Je stuurt gewoon een sms terug en je wordt een paar beurten achteruit gezet in de rij. Deze elektronische wachtrij maakt het shoppen zeker aangenamer.

Het interactieve pashokje

Een handige tool is het interactieve pashokje. Wanneer je kleding wil passen, registreert een sensor bij het binnengaan in het pashokje welke kleding je bij je hebt. Op een interactieve spiegel verschijnen die kledingstukken en je krijgt meer informatie over het product. Merk je bijvoorbeeld dat je een andere maat nodig hebt, dan kan je de gewenste maat ingeven op het scherm. Met een simpele klik op de button 'vraag om assistentie' wordt je vraag doorgegeven en even later komt de winkelbediende je het gewenste kledingstuk brengen. Op de interactieve spiegel zie je ook andere kledingstukken en accessoires die passen bij wat jij wil kopen. Je kan zelfs delen via e-mail of sociale media zodat anderen kunnen meekijken en eventueel raad geven. Heel handig als je alleen shopt en moeilijk kunt beslissen over welk kledingstuk wel en welk kledingstuk niet bij je past. Je vrienden kunnen je op deze manier toch helpen bij je keuze!

Touch & Go

Met Touch & Go kan je je smartphone koppelen aan een digitaal scherm in de etalage. Je staat bijvoorbeeld voor de etalage van een reisbureau, je verbindt je smartphone met het scherm en zo kan je bladeren in de promoties of informatie opzoeken over een reis. Je verzamelt je favoriete bestemmingen op je smartphone en later kan je alles in alle rust bekijken.

Pikeezy Mobile

Na al dat shoppen ben je vast toe aan een koffie of je wil wat eten. Met Pikeezy Mobile beslis je zelf waar en wanneer je je koffie of een snack bestelt. Je zoekt een leuk plekje uit in de bar of het restaurant, je scant de QR-code en het menu verschijnt op je scherm. Je duidt je keuze aan en je krijgt een melding wanneer je bestelling klaar is.

Dynamisch project

Innovation Boulevard wordt regelmatig geëvalueerd en aangepast aan de noden van de consument en de handelaars. Het is in ieder geval de bedoeling om een betere service te leveren aan de klant en zo het winkelen aangenamer te maken. Als je wil weten welke handelszaken deelnemen aan het project Innovation Boulevard, dan kan je alle info terugvinden op de mobiele app Ojoo.
© 2015 - 2020 Puccini, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Bocaj, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • http://nnieuws.be/artikel/innovation-boulevard-antwerpen-winkelen-persoonlijker-efficienter-en-aangenamer
  • http://antwerpenstreetstyle.com/
  • http://www.guido.be/Nieuws/ArticleDetail/tabid/251/ArticleId/11293/Default.aspx
  • http://weekend.knack.be/lifestyle/radar/antwerpse-meir-test-shoppen-van-de-toekomst/article-normal-530421.html

Reageer op het artikel "Shoppen op de 'Innovation Boulevard' in Antwerpen"

Infoteur: Puccini
Laatste update: 05-09-2019
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Detailhandel
Special: Antwerpen
Schrijf mee!