InfoNu.nl > Zakelijk > Detailhandel > Vandaag besteld, morgen geleverd

Vandaag besteld, morgen geleverd

Vandaag besteld, morgen geleverd Online bestellen worden steeds populairder want het is snel en vaak vrij van verzendkosten. Hoe kan het dat iets wat ik vandaag op internet besteld heb, de volgende ochtend al vroeg geleverd wordt? Wat gebeurt er precies nadat je de koop-button hebt aangeklikt? Een kijkje achter de schermen bij online verzendhuizen.

24 Uur van muisklik tot levering

Vrijdagavond half negen, eindelijk de benen hoog en ontspannen. Ware het niet dat morgen je vriend zijn verjaardagsfeestje viert. Dat had je helemaal vergeten! Er moet een cadeau worden gevonden en liefst zo snel mogelijk. Aan winkelen was je vandaag in alle hectiek niet toegekomen. Wat nu te doen? De winkels in de stad zijn al gesloten. Misschien eens op internet kijken? Ongetwijfeld zal er toch wel een of andere online shop in staat zijn om mijn bestelling morgen nog te leveren, en misschien zelfs gratis (dat wil zeggen zonder verzendkosten!).

Zonder betaling van verzendkosten

Zo gezegd, zo gedaan. Bij een groot online verzendhuis vind je wat je zoekt en je vertrouwt op een 24-uurs levering. De meeste bestellingen arriveren de volgende dag al bij de klant, en dat zonder betaling van verzendkosten, althans dat belooft de website. En wat niet bevalt, kan je zonder meer retour zenden. Klinkt goed allemaal, nietwaar?

E-mail met orderbevestiging

Nadat je het bestelformulier op de website van het bedrijf hebt ingevuld verschijnt er een melding waarin de verkoper je bedankt voor je aankoop, met daaronder het volgende bericht: "U ontvangt binnenkort een e-mail met uw orderbevestiging". Terwijl je nog op bedoelde e-mail wacht, vraag je je af door wiens handen je bestelling eigenlijk gaat. Wie moeten er nachtdienst draaien om ervoor te zorgen dat jij je cadeau op zulke korte termijn bezorgd krijgt? En hoe kan het dat alles zo snel werkt en ook nog zonder kosten?

De verwerkingsstatus van je bestelling bekijken

Enige ogenblikken na het plaatsen van je bestelling arriveert de e-mail met de bevestiging ervan in je postbus. Een bijgeleverde link brengt je naar een overzicht waarop je kan zien welke verwerkingsstatus je bestelling in het logistieke centrum heeft. Direct na je bestelling wordt die nog voorbereid voor verzending. In volgende stappen, wordt je geïnformeerd wanneer het artikel het verzendhuis verlaten heeft, is aangekomen in het magazijn of zich al bij de post of de koerierdienst bevindt. Maar echt veel wijzer word je niet over de mensen die:
  • je bestelling in ontvangst nemen;
  • je artikel uitzoeken in de reusachtige schappen van de magazijnen;
  • je factuur printen;
  • of die je pakket verzendklaar maken.

Wat gebeurt er achter de schermen?

  • na ontvangst van een bestelling wordt die in een eerste bewerkingsgang aan een logistiek centrum toegewezen;
  • de medewerkers, "pickers" geheten, hebben toegang tot de individuele aankooporders en zoeken vervolgens in de enorme magazijnenhallen de betrokken artikelen bij elkaar;
  • daarbij wordt door verschillende medewerkers aan een bestelling gewerkt, want de betrokken depots zijn immens groot en qua oppervlakte vergelijkbaar met tientallen voetbalvelden;
  • via een speciaal transportsysteem worden de bestelde producten op een loopband in dozen door de hal geleid, zodat het gemakkelijker is om alle artikelen van een bestelling samen te voegen;
  • zodra een bestelling compleet is, wordt die voor de zekerheid nogmaals gecontroleerd en daarna verpakt, waarbij de adres- en bestelgegevens met kleefband op de doos worden bevestigd.
Gerelateerde artikelen
Online bestelling retourneren bij de H&MOnline bestelling retourneren bij de H&MVia de site of de catalogus van de H&M heb je een bestelling gedaan. Na een aantal dagen is je bestelling binnen gekomen…
De voor- en nadelen van online shoppenDe voor- en nadelen van online shoppenHet is in deze tijd niet meer weg te denken en we doen het steeds vaker: online shoppen. De webwinkels schieten de grond…
GAMMA webshop: informatie en beoordelingDe GAMMA webshop is een grote en betrouwbare online bouwmarkt. Wat heeft de GAMMA webshop u eigenlijk te bieden? En hoe…
Online bestellen bij de H&MOnline bestellen bij de H&MWinkelen via het internet, het lijkt zo makkelijk en dat is het eigenlijk ook. Via de H&M kunt u voor alle seizoenen zow…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Skeeze, Pixabay

Reageer op het artikel "Vandaag besteld, morgen geleverd"

Infoteur: Serkozy
Laatste update: 03-02-2015
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Detailhandel
Schrijf mee!