InfoNu.nl > Zakelijk > Detailhandel > Primark: duurzaam en maatschappelijk verantwoord ondernemen?

Primark: duurzaam en maatschappelijk verantwoord ondernemen?

Primark is de winkel waar je moet zijn voor koopjes op het gebied van kleding en accessoires. Spotgoedkope kleding, hoe kan dat eigenlijk? Mooie woorden van een commerciële kledingketen over efficiënte fabricage, logistiek en distributie? Of is Primark echt duurzaam en verantwoord bezig met het fabriceren van kleding in de lagelonenlanden, zoals Bangladesh, waar meer dan 1.000 arbeiders stierven in het ingestorte Rana Plaza gebouw waar ook Primark kleding liet produceren? Het lijkt een enorme tegenstelling.

Primark: goedkope en moderne kleding

De inmiddels vele Primark vestigingen in Nederland zijn enorm populair. Spotgoedkope kleding en mode- en woningaccessoires zijn goed voor een gezellig dagje uit. Je gaat niet winkelen en even langs de Primark, het is een uitje op zich. Vanzelfsprekend meest bezocht door vrouwen, die er naast hun eigen kleding ook vooral heengaan voor kinderkleding. Wat Zeeman voorheen was: goedkoop maar niet hip, zo is Primark erin geslaagd om wel modern en hip over te komen. Kon je voorheen eigenlijk niet zeggen dat je iets bij de Zeeman had gekocht, zo is shoppen bij de Primark juist wel 'vet'.

Kleding produceren tegen de laagste kosten

Goedkope leuke kleding, hoe kan dat dan? De doorsnee winkels rekenen immers flinke prijzen voor hedendaagse kleding. Het prijsverschil met Primark moet ergens vandaan komen. Primark zegt zelf dat ze goedkope kleding kan fabriceren door:
  • geen dure reclamecampagnes: Primark geeft geen geld uit aan reclames, alleen als ze een nieuwe winkel opent
  • grote bestellingen bij leveranciers: Primark kan hele grote bestellingen doen doordat ze de producten kan afzetten in haar vele, inmiddels bijna 200 winkels door heel Europa
  • optimale productieprocessen en goed opgeleid personeel

Ongevallen in lagelonenlanden: ramp in Bangladesh

Vrijwel alle producten van de Primark wordt geproduceerd in lagelonenlanden, zoals India, Bangladesh en China. Deze landen komen nogal eens in het nieuws door slechte arbeidsomstandigheden, of zelfs gevaarlijke werksituaties. Zo ook in april 2013, toen in Bangladesh in het Rana Plaza gebouw meer dan 1.000 arbeiders de dood vonden, naast vele gewonden. Een fabrieksgebouw van acht verdiepingen stortte toen deels in, vermoedelijk door de illegale en kwalitatief slechte opbouw van de hoogste verdiepingen. Toen lokale partners van de Schone Kleren Campagne oftewel Clean Clothes Campaign, die zich inzet voor arbeidsomstandigheden in de kledingindustrie, Primark kledinglabels vonden tussen de puinhopen waren de rapen gaar en moest Primark zich naar haar klanten verantwoorden. Duidelijk was dat de monitoring van de werkomstandigheden slecht was: een aanfluiting voor o.a. Primark en de vele labels die daar ook produceerden zoals Mango en C&A (tot november 2011).

Schone Kleren CampagneSchone Kleren Campagne
De Schone Kleren Campagne riep Primark op om het 'Bangladesh Fire and Building Safety Agreement' te ondertekenen. Deze overeenkomst omvat o.a.:
  • onafhankelijke en transparante fabrieksinspecties
  • verplichte doorvoering van verbeteringen bij gebreken aan de gebouwen
  • herziening van bestaande wetgeving en veiligheidsregulering

Waar grote ketens als Calvin Klein / Tommy Hilfiger zich al voor de ramp in Bangladesh aan de Bangladesh Fire and Building Safety Agreement conformeerden, bleef Primark in gebreke, hoewel ze ethiek hoog in haar vaandel had staan... In mei 2013 tekende ook Primark de overeenkomst en committeerde zich aan het produceren van kleding op een verantwoorde manier.

Inmiddels heeft Primark enkele miljoenen aan compensaties uitbetaald aan slachtoffers en nabestaanden van de ramp in Bangladesh. Het ondertekenen van de overeenkomst is echter nog geen garantie voor optimale werkomstandigheden. De Schone Kleren Campagne meldde "Primark zegt wel een leefbaar loon te willen betalen aan textielarbeiders, maar heeft nog niet gedefinieerd hoeveel geld dit precies is." Toch kan je de Primark niet van passiviteit betichten: op haar website Primark Ethical Trading geeft ze uitgebreide informatie over de voortgang van de hulp in Bangladesh en de verbetering van de werkomstandigheden. Openheid van zaken, daar lijkt Primark in dit stadium wel achter te staan, of dat gedwongen door de situatie is of niet.

Primark en aannamebeleid voor werklozen

Waar de Primark in eerste instantie toch achterbleef qua arbeidsomstandigheden -met name de veiligheid- van haar werknemers in de lagelonenlanden, daar zet ze zich wel al langer in voor de maatschappij dichter bij huis. Primark hanteert een actief aannamebeleid met voorkeur voor uitkeringsgerechtigden, zoals een Wajong-uitkering, een WW-uitkering of een bijstandsuitkering. De helft van de banen bij Primark wordt ingevuld door deze uitkeringsgerechtigden, en dat is fors.

UWV werkt samen met PrimarkUWV werkt samen met Primark
Primark ging in 2010 zelf met haar plan naar het UWV, het Uitvoeringsinstituut voor Werknemersverzekeringen, oftewel het uitkeringsorgaan. In dit plan is bepaald dat de Primark bij het werven van nieuwe werknemers voor nieuwe vestigingen als eerste zoekt binnen de groep van uitkeringsgerechtigden in Nederland. De coaches van het UWV selecteren eerst geschikte kandidaten. Deze worden uitgenodigd voor een informatiedag, die speciaal is gericht op het invullen van de beschikbare vacatures bij Primark, waarna met geïnteresseerde en geschikte werkzoekenden sollicitatiegesprekken gevoerd worden. Pas als deze contacten zijn afgerond staat recruiting open voor de 'gewone' sollicitanten.

Naast samenwerking met het UWV doorzoekt de Primark ook samen met gemeenten bestanden met uitkeringsgerechtigden. Ook deze kandidaten worden uitgenodigd voor de informatiedagen. In België worden op vergelijkbare wijze uitkeringsgerechtigden geworven. Primark zegt hierover dat ze 'ethisch wil ondernemen, het is goed voor de samenleving om werklozen aan werk te helpen'. Vandaar de voorrang die Primark geeft aan uitkeringsgerechtigden. Inmiddels heeft de samenwerking tussen Primark en UWV een nationaal tintje gekregen: vaste contactpersonen van het UWV werven voor de Primark personeel door heel Nederland heen. Verstandig, want zo hoeven lokale UWV-vestigingen niet elke keer het wiel uit te vinden qua uitvoering van het plan.

Gezien het feit dat de Primark inmiddels vestigingen heeft in Enschede, Rotterdam, Hoofddorp, Zaandam, Almere, Zoetermeer, Eindhoven en Nijmegen, kan dit aannamebeleid van Primark enorm veel uitkeringsgerechtigden nieuwe kansen bieden. Zonder meer een maatschappelijk verantwoorde aanpak. En met de komst van Primark vestigingen in Venlo, Arnhem, Rotterdam Zuidplein en Den Haag in 2014, en in ieder geval de Primark vestiging Amsterdam in 2015 is het effect alleen maar groter.

Geen gebruik van angorawol, geen dierenleed voor konijnen

Ook Primark onderschrijft haar zorg voor dierenleed bij de productie van haar kleding. In 2013 kwam de productie van angorawol slecht in het nieuws door berichten dat angorakonijnen op barbaarse wijze van hun vacht werden ontdaan in China. Dit vreselijke dierenleed kwam gelukkig aan het licht, en toen bleek hoeveel kleding van angorawol gemaakt werd kwamen diverse fabrikanten en modelabels tot de conclusie dat ze niet achter deze productiewijze konden staan. Ook Primark stelt dat ze nader onderzoek naar de productiewijze doet en vooralsnog geen producten bestelt die angorawol bevatten.

katoen milieuvriendelijk producerenkatoen milieuvriendelijk produceren

Groen produceren, tassen van recycled karton en onderwijsmateriaal

Primark vertelt op haar website onder het kopje Ethiek nog meer over haar maatschappelijk verantwoord ondernemen, zoals:
  • kleine boeren in derdewereldlanden kennis van milieuvriendelijkere verbouwingsmethodes bijbrengen
  • gezondheidsprogramma's voor werknemers in lagelonenlanden
  • papieren tassen van 100% gerecycled materiaal
  • al het materiaal van Britse winkels zoals karton, kleerhangers en plastic gerecycled in eigen installatie
  • onderzoek gaande om in Ierland en Spanje ook een recycling-installatie te bouwen
  • onderwijsmateriaal ontwikkeld in de vorm van drie casestudies, waaronder het weerleggen dat Primark gebruik zou maken van kinderarbeid

Lees verder

© 2014 - 2017 Drie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Primark Duitsland: vestigingen, adressen en openingstijdenPrimark is in Europa doorgegroeid tot één van de meest aansprekende modeketens. Vooral de lage prijzen hebben er voor ge…
Primark Bremen (Duitsland): adres, openingstijden & parkerenModieus en voordelig, dat zijn de kenmerken van Primark. In Duitsland nabij de Nederlandse grens zijn ook enkele Primark…
Primark Heerlen: adres, openingstijden en parkerenPrimark gaat mogelijk in Heerlen een filiaal openen. Je leest in dit artikel alles over Primark Heerlen, zoals het adres…
Bronnen en referenties
  • Internet bronnen september 2014:
  • http://www.fashionunited.nl/Nieuws/Leads/Primark_biedt_werklozen_een_baan_2014081944779/
  • http://www.primark.com/nl/onze-ethiek
  • http://www.telegraaf.nl/uitwinkelen/winkel/21901552/__Primark_pimpt_binnenstad__.html
  • http://befair.be/nl/content/labels-primark-and-mango-gevonden-na-instorting-textielfabriek-bangladesh
  • http://www.fashionunited.nl/Nieuws/Columns/Rank_a_Brand%3A_%27Primark_liegt%27_2014070144498/
  • http://nos.nl/artikel/506584-primark-tekent-bangladeshakkoord.html
  • http://www.z24.nl/ondernemen/3-vuistregels-die-primark-succesvol-maken-494323
  • http://www.primark-bangladesh.com

Reageer op het artikel "Primark: duurzaam en maatschappelijk verantwoord ondernemen?"

Infoteur: Drie
Laatste update: 11-11-2014
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Detailhandel
Special: Primark
Schrijf mee!