InfoNu.nl > Zakelijk > Detailhandel > Sportmerk: Li Ning

Sportmerk: Li Ning

Li Ning is een Chinees beursgenoteerd bedrijf dat zich richt op sportkleding en sportartikelen. Het is in 1990 opgericht door de Chinese Olympische gymnast Li Ning. Het bedrijf is na Nike het grootste sportmerk van de wereld en vooral in China erg populair.

Li Ning

Li Ning Company Limited, afgekort Li Ning en in het Chinees, 李-宁 有限公司, is een groot Chinees sportmerk. Ze maken sportkleding, sportschoenen en sportproducten voor sporten als basketbal, badminton, voetbal, tennis, fitness en rennen. De producten worden wereldwijd verkocht. Het hoofdkantoor is gevestigd in Beijing.

Ontwikkelingen

  • Het bedrijf is opgericht in 1990 door een voormalig Olympisch gymnast uit China.
  • In 2005 werd Li Ning een joint venture met het Franse sportkledingbedrijf, AIGLE. Hierdoor heeft Li Ning de exclusieve rechten op de distributeur van AIGLE producten in China voor 50 jaar.
  • In 2006 behaalde Li Ning een omzet van 418.000.000 dollar met een totale winst van 39.000.000 dollar.
  • Sinds 2007 is Li Ning voorzitter van de raad van bestuur van de vennootschap.
  • Sinds maart 2007 waren er 4297 Li Ning winkels. Daarvan is het bedrijf van een aantal rechtstreeks eigenaar en een aantal zijn franchise.
  • In januari 2010 opende Li Ning zijn Amerikaanse hoofdkantoor en flagshipstore in Portland, Oregon.
  • In januari 2011 ging Li Ning een partner overeenkomst aan met een Amerikaans distributiebedrijf, ACQUITY in Chicago om naamsbekendheid te krijgen.
  • In april 201, werd Li-Ning bekroond met de hoogste onderscheiding van "Outstanding Bijdrage aan kwaliteitsnormering Award" bij de 3e National Textile Normalisatie Technisch Comite -
  • In 2013 behaalde Li Ning een omzet van 906.000.000 dollar, wat een daling van 24,6% was ten opzichte van 2012.

Producten

Li Ning heeft verschillende sportkleding en schoenen voor de Chinese markt en ook voor de rest van de wereld. Ze hebben een belangrijke schoenen lijn voor basketballers. De schoenenlijn heet de ‘Flying Armor’. Daarnaast hebben ze ook een schoenen lijn voor renners, de ‘Flying Feather’. Een andere belangrijk sportschoen lijn van Li Ning is de Li Ning Bow.

Logo en slogan

Het logo van Li Ning lijkt op het logo van Nike de Swoosh, maar het logo van Li Ning is gebasseerd op zijn eigen initialen. De L en N zijn op een abstracte manier in het logo verwerkt. Dit logo is rood van kleur, maar wordt op de producten niet altijd in het rood afgebeeld. De officiële slogan van het bedrijf is vertaald naar het Engels, ‘Make the change’.

Sponsoring

Li Ning sponsort verschillende atletische en atletische teams. De meeste zijn Chinees, maar ze sponsoren bijvoorbeeld ook Spaanse, Zweedse en Amerikaanse atletische en atletische teams. Verder is Li Ning een officiele partner van de National Basketball Association (NBA) en hebben ze sponsor deals met 5 basketbalspelers. Shaquille O’Neal tekende in 2006 een vierjarig contract wat 1.25 miljoen dollar waard was. Daarmee was het de grootste sponsor deal die het bedrijf ooit maakte.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Nike Factory Store: adressen en openingstijden NederlandVoor de ultieme Nike beleving bezoek je één van de Nike Factory Stores in Nederland. Het gehele assortiment van deze Fac…
Cursus Mandinka; Mandinka lerenMandinka is een stammentaal in Afrika. Het wordt over landsgrenzen heen gesproken. In Gambia is het de moedertaal van bi…
Sportmerk: Adidas AGAdidas is een sportmerk uit Duitsland en wordt officieel geschreven met een kleine letter. Het concern Adidas AG is beur…
Primark assortiment (damesmode, herenmode en kindermode)De winkelketen Primark is de snelst groeiende modeketen van Nederland. Elke opening van een nieuwe winkel gaat gepaard m…
Bronnen en referenties
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Li_Ning_(company)
  • http://www.lining.com/eng/company/about.php

Reageer op het artikel "Sportmerk: Li Ning"

Infoteur: Belegger
Gepubliceerd: 02-08-2014
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Detailhandel
Special: Beleggen Sportmerken
Schrijf mee!