InfoNu.nl > Zakelijk > Detailhandel > Sportmerk: Adidas AG

Sportmerk: Adidas AG

Adidas is een sportmerk uit Duitsland en wordt officieel geschreven met een kleine letter. Het concern Adidas AG is beursgenoteerd aan de Frankfurter Wertpapierbörse. Naast het merk adidas vallen de merken Reebok en TaylorMade ook onder Adidas AG.

Adidas

Adidas is gevestigd in Herzogenaurach in Duitsland. Adidas behoort samen met Nike en Puma tot de grootste sportmerken van de wereld. Adidas produceert verschillende sportproducten, zoals schoenen, shirts, tassen, horloges en brillen. Adidas behaalde in 2012 een omzet van 14.880.000.000.

Logo’s van adidas

Adidas heeft twee verschillende logo’s voor alle twee de kledinglijnen. Het klassieke logo met blad was van 1972 tot en met 1996 het vaste logo. Het wordt nu gebruikt voor de dagelijkse vrije tijdskleding. Vanaf 1996 bestaat het logo met de drie strakke strepen. Het was in eerste instantie bedoeld als kwaliteitsmerk voor de sportmarkt, de performance lijn.

Het begin van adidas

De broers Adolf en Rudolf Dassler begonnen in 1920 met het maken van schoenen. In de jaren 1930 werden de broers lid van de nazipartij van Adolf Hitler. Rudolf werd later gevangen genomen terwijl Adolf achterbleef om laarzen te maken voor de Wehrmacht. Door de oorlog groeide de broers uit elkaar en verliet Rudolf in 1949 het bedrijf. Rudolf begon vervolgens aan de andere kant van de stad een nieuw bedrijf, Puma. Vervolgens noemde Adolf het bedrijf naar zijn bijnaam en achternaam, Adi Dassler, waardoor het adidas werd.

Het vervolg van adidas

Adi Dassler overleed in 1978 op 78 jarige leeftijd. Zijn vrouw volgde hem op en runde het bedrijf 6 jaar totdat ze ook overleed en haar zoon Horst het bedrijf overnam. Hij overleed 3 jaar later waardoor het slecht ging met adidas. Run DMC een bekende hip hop groep zorgde dat adidas een populair merk werd onder de hip hop fans. In 1990 verkocht familie Dassler 80 procent van de aandelen van adidas aan een fransman, Bernard Tapie. Deze zakenman ging failliet waardoor het in handen kwam van een andere fransman, Robert Louis-Dreyfus. In 1993 ging Adidas naar de Duitse beurs. Het concern Adidas AG is beursgenoteerd aan de Frankfurter Wertpapierbörse.

Uitbreiding Adidas

In 1997 nam adidas de Franse Salomon Group over. Deze waren vooral gericht op wintersportartikelen en artikelen voor de golfsport met het merk TaylorMade. De naam werd veranderd in adidas Salomon. Doordat de wintersportartikelen niet winstgevend waren is het in 2005 verkocht aan het Finse merk Amer Sports. Het golfmerk TaylorMade bleef wel bij adidas. Adidas nam in 2006 het Engelse sportmerk Reebok over. De naam komt van het Afrikaanse woord Reebok wat een antilope is. In datzelfde jaar werd de naam van de groep veranderd in Adidas AG.

Adidas als sponsor

Adidas is sponsor van verschillende sporters en sportclubs. Adidas is de langstlopende sponsor van de internationale voetbalbond FIFA. Tevens zijn ze ook de leverancier van de officiële bal voor het Europees kampioenschap en wereldkampioenschap voetbal. Ook is adidas de officiële sponsor van de Amerikaanse basketbal competitie NBA.

Weetjes adidas:

  • Adidas schrijf je zonder hoofdletter tenzij het aan de begin van een zin staat.
  • Adidas verkoopt ook brillen
  • In 1970 was Johan cruijff de enige speler die een T-shirt met 2 strepen (van Puma) aan had, de rest van het elftal had de 3 strepen van adidas aan.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Adidas
  • http://www.adidas.nl/
  • http://www.mastersintime.nl/nl/221/adidas-history.html

Reageer op het artikel "Sportmerk: Adidas AG"

Infoteur: Belegger
Gepubliceerd: 31-07-2014
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Detailhandel
Special: Beleggen Sportmerken
Schrijf mee!