InfoNu.nl > Zakelijk > Detailhandel > Sportmerk: Nike

Sportmerk: Nike

Sportmerk: Nike Nike is een Amerikaans beursgenoteerd sportmerk. Nike is over heel de wereld bekend en heeft één van de meest bekende logo’s. Verschillende andere merken vallen onder het hoofdmerk Nike, zoals Air Jordan en Converse.

Nike

Nike is een Amerikaanse fabrikant van sportschoenen, sportkleding en sportaccessoires. Het hoofdkantoor is gevestigd in Beaverton, Oregon. Het hoofdkantoor voor Europa, het Midden Oosten en Afrika is sinds 1999 gevestigd in Hilversum, Nederland. Het Europese distributiecentrum is sinds 1994 gevestigd in Vorst, België. In 2010 was het merk Nike 10,7 biljoen dollar waard, waardoor het de meest waardevolle merk in de sportbranche is. In 2012 had Nike meer dan 44.000 medewerkers over heel de wereld. Nike sponsort veel sporters en sportteams.

Start van Nike

De start van Nike begon in 1962 onder de naam Blue Ribbon Sports (BRS). Het werd opgericht door Bill Bowerman en Phil Knight. Bill Bowerman was een olympiër en coach op de Amerikaanse Oregon Universiteit en betrokken bij het ontwikkelen van beter materiaal voor sporters. Het verhaal gaat dat hij door het bakken van ontbijt wafels op het idee is gekomen om schoenzolen te ontwikkelen met dezelfde structuur. De mede oprichter Phil Knight was een atleet van Bill Bowerman en student Accountancy. Phil Knight kwam op het idee om goedkope sportschoenen uit Japan naar Amerika te importeren om de Duitse overheersing op de Amerikaanse sportkledingmarkt te bevechten. Ze begonnen met de import van Onitsuka Tiger schoenen uit Japan en investeerde allebei 500 dollar. Jef Johnson en Steve Prefontaine werden in 1964 bij het bedrijf betrokken en droegen bij aan de groei. Johnson begon in 1965 vanuit een busje met de verkoop van schoenen bij atletiekwedstrijden. In 1966 opende hij het eerste echte verkooppunt in Santa Monica, Californië. Steve Prefontaine hield zich bezig met het ontwerpen van Nike schoenen en was de eerste atleet die op Nike schoenen zijn wedstrijden liep. In 1971 stelde Jef Johnson voor om de eerste schoenen met het nieuwe logo de Swoosh, Nike te noemen. In 1978 werd de bedrijfsnaam officieel veranderd in Nike. De naam Niks is vernoemd naar de Griekse godin van de overwinning.

De Swoosh

De Swoosh is het merkteken van Nike en een van de meeste herkenbare logo’s ter wereld. Het is in 1971 ontworpen door een grafische ontwerpstudente van de Portland State University, Carolyn Davidson. Ze kreeg 35 dollar voor het gekozen ontwerp en in 1983 ontving ze een gouden swooshring en een aantal Nike aandelen als dank. In 1972 verscheen het logo voor het eerst op een paar Nike schoenen, wat nu nog steeds op de schoenen te zien is.

Nike op de beurs

Nike ging in 1980 naar de beurs met een uitgifte van 2.377.000 gewone aandelen. Nike is beursgenoteerd aan de New York Stock Exchange.

De merken van Nike

Naast het hoofdmerk Nike behoren de volgende merken ook tot Nike:
  • Air Jordan (in 1984 tekende basketballer Michael Jordan een contract om dit merkt te dragen)
  • Cole Haan (fashion merk uit Chicago, onderdeel van Nike sinds 1988)
  • Bauer (ijshockey skates, sinds 1995 onderdeel van Nike)
  • Converse (van de bekende all star sneakers, onderdeel van Nike sinds 2003)
  • Umbro (voetbalkledingmerk dat sinds 2008 onderdeel is van Nike)

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Het succes van NikeHet succes van NikeNike, wie kent het niet. Nike is een van de bekendste merken ter wereld. Dit artikel gaat over het succes van Nike.
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Nike,_Inc.
  • http://www.sportamerika.nl/uitgelicht/de-impact-van-de-nike-air-jordan/
  • https://secure-nikeplus.nike.com/plus/

Reageer op het artikel "Sportmerk: Nike"

Infoteur: Belegger
Gepubliceerd: 28-06-2014
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Detailhandel
Special: Beleggen Sportmerken
Schrijf mee!