InfoNu.nl > Zakelijk > Detailhandel > Modebedrijf H&M

Modebedrijf H&M

Hennes & Mauritz is een Zweeds beursgenoteerd modebedrijf wat opgericht is in 1947. H&M heeft meer dan 3000 vestigingen in meer dan 50 verschillende landen over heel de wereld. H&M staat bekend als een redelijk goed koop kledingmerk.

Hennes & Mauritz

Hennes & Mauritz is een Zweeds modebedrijf, ook wel afgekort als H&M. Het is de tweede grootste moderetailer van de wereld. De modeketen Inditex uit Spanje is de grootste. Sinds eind mei 2014 heeft de H&M meer dan 3.200 filialen in 54 verschillende landen met ongeveer 116.000 medewerkers. Het hoofdkantoor zit in Stockholm. De H&M heeft filialen in bijna alle Europese landen en de Verenigde Staten. Verder opende de H&M in 2007 hun eerste filialen in China en in 2008 in Japan. In 2009 bereide de H&M ook uit naar Egypte, Saoedi-Arabië, Bahrein, Oman, Rusland en Zuid Amerika.

Geschiedenis Hennes & Mauritz

Erling Persson raakt in 1947 onder de indruk van de Amerikaanse moderne kledingwinkels. In New York waren er veel grote kledingwinkels die kleding tegen een lage prijs verkochten. Na zijn terugkomst in Zweden opende Persson een eigen winkel, Hennes (Is Zweeds voor “van haar”). Deze eerste winkel werd geopend in Västerås en werd snel een groot succes. Ze richtte zich in eerste instantie alleen op vrouwenkleding. In 1960 breidde Persson het bedrijf uit door een jacht, outdoor en herenconfectie winkel te kopen, “Mauritz Widforss”. De jacht en outdoor afdelingen werden verwijderd maar de mannenkleding bleef bestaan, waardoor de naam van het bedrijf zijn huidige naam kreeg, Hennes & Mauritz. De zoon van Erling Persson volgde zijn vader op in 1982. In 2000 volgde Rolf Eriksen, Stefan Persson op. Op 1 juli 2009 ging hij met pensioen en nam de zoon van Stefan Persson het over, Karl Johan Persson. De familie Persson in nog voor 33% eigenaar en dankzij het controlerende hoeveelheid stemrechten hebben ze wel de controle.

Modeontwerpers van Hennes & Mauritz

H&M maakt gebruik van diverse bekende gast modeontwerpers die een speciale collectie voor de H&M hebben ontwerpen:
  • Karl Lagerfeld in 2004
  • Elio Fiorucci in zomer 2005
  • Stella McCartney in najaar 2005
  • Viktor & Rolf in 2006
  • Mede door Madonna ontworpen in voorjaar 2007
  • Roberto Cavalli in najaar 2007
  • Comme des Garçons in najaar 2008
  • Matthew Williamson in voorjaar 2009
  • Jimmy Choo in najaar 2009
  • Sonia Rykiel in voorjaar 2010
  • Donatella Versace in 2011
  • Isabel Marant in 2013

Goede doelen campagnes van Hennes & Mauritz

Sinds 2002 heeft de H&M badmode waarvan 10% van de opbrengst naar WaterAid gaat. Dit is voor watervoorzieningen in Bangladesh, Madagaskar en Tanzania. Deze lijn bracht in 2008 243.000 euro op. Hennes & Mauritz begon begin 2008 de campagne “Fashion Against Aids”. Deze campagne was bedoeld om jongeren bewust te maken over veilig vrijen en HIV. De H&M ontwierp in samenwerking met de non-profitorganisatie Designers Against Aids kleding, waarvan 25% van de opbrengst naar projecten gingen met betrekking tot hiv-preventie in heel de wereld. Verder kondigde op 18 april 2013 de Persson familie aan dat ze 500 miljoen Zweedse kronen (58,5 miljoen euro) doneert aan de H&M Conscious Foundation. Deze stichting is door de Verenigde Naties opgezet voor een betere wereld. Ze helpen onder andere de bevolking in India met mirco leningen en trainingen.

Hennes & Mauritz Home

Hennes & Mauritz is in de lente van 2009 begonnen met een home collectie. De H&M verkoopt onder dit label home accessoires, zoals handdoeken, beddengoed en gordijnen. Dit is alleen online of in de catalogus te bekijken en kan vervolgens online worden besteld.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/H%26M
  • http://www.sprout.nl/artikel/ondernemer/zo-werd-hm-groot
  • http://www.hm.com/nl?cm_mmc=adwords-_-nl-_-brand-_-hm&gclid=CPyO7sb65L4CFScHwwodU1IAkA

Reageer op het artikel "Modebedrijf H&M"

Infoteur: Belegger
Gepubliceerd: 06-06-2014
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Detailhandel
Special: Beleggen modebedrijven
Schrijf mee!