InfoNu.nl > Zakelijk > Detailhandel > Modebedrijf Inditex

Modebedrijf Inditex

Inditex is een Spaans beursgenoteerd modebedrijf. Het is het grootste modeconcern van de wereld in termen van omzet. Ze hebben meer dan 6.000 winkels in 86 verschillende landen. Er vallen verschillende ketens onder Inditex, zoals Zara en Bershka.

Inditex

Inditex is een Spaans beursgenoteerd modebedrijf. Het is genoteerd in de Ibex35 index. De afkorting van Inditex is in het Spaans ‘Industrias de Diseño Textil Sociedad Anónima’. Dit betekent Industrie van textiel design. Het is gevestigd in de Noord Spaanse stad A Coruña. Inditex heeft meer dan 6000 winkels in 86 verschillende landen, waaronder Nederland. In termen van omzet is Inditex het grootse modebedrijf van de wereld. In 2012 hadden ze ruim 120.000 werknemers en behaalden ze een omzet van 15,946 miljard euro en een netto winst van 3,117 miljard euro.

Geschiedenis van Inditex

Het is begonnen in 1963 als kledingmakers. In 1975 opende ze de eerste Zara winkel in de Spaanse stad A Coruña. Tien jaar later in 1985 is Inditex opgericht. In 1988 werd de eerste buitenlandse winkel geopend in de Portugese stad, Porto. In de jaren 1990 begon Inditex dochterondernemingen te beheren. Sinds mei 2001 is het een beursgenoteerd bedrijf en wordt gewaardeerd op 8000.000.000 dollar. In 2006 won Inditex de Wharton Infosys Business Transformation Award. Op 22 september 2008 opende Inditex zijn 4000e winkel in Tokio, in het Ginza, wat als de belangrijkste winkelstraat van de wereld wordt gezien. Op 20 april 2011 opende ze de eerst Zara winkel in Australië, waardoor ze nu op vijf continenten zitten.

Oprichters van Inditex

De oprichters van Inditex zijn Amancio Ortega en zijn voormalige vrouw Rosalía Mera. Amancio Ortega is voor 59,29 % eigenaar van de Inditex Groep. Amancio Ortega is de rijkste man van Europa, zijn vermogen wordt geschat op 64 miljard euro. En derde rijkste man van de wereld, Bill Gates en Carlos Slim gaan hem voor. Zijn ex vrouw Rosalía Mera is 15 augustus 2013 overleden en was op dat moment de rijkste vrouw van Spanje.

Ketens van Inditex

Er vallen verschillende ketens onder Inditex, dit zijn de volgende:

Zara

Het is in 1975 opgericht door de eigenaren van de Inditex Groep. Zara heeft meer dan 1800 winkels in 86 verschillend landen. Ze hebben kleren voor mannen en vrouwen van dagelijkse kleren tot zakelijke en feestelijke kleren. Zara is het oudste en belangrijkste onderdeel van Inditex en verantwoordelijk voor twee derde van de totale omzet.

Zara Kids (Kiddy’s Class)

Het is opgericht in 2001 en hebben bijna 200 winkels. Ze hebben kinderkleren voor 0 tot 14 jaar oud.

Zara Home

Zara Home is opgericht in 2003. Ze hebben meubels en accessoires voor in huis, zoals beddengoed, gordijnen, kussens, bijzettafels, behangpapier en lampen. Ze hebben bijna 400 winkels in 36 verschillende landen.

Bershka

Het begon in 1998 als kledingmerk voor jonge vrouwen en al snel ook voor jonge mannen. Ze hebben meer dan 900 winkels in 64 landen.

Pull & Bear

Het is opgericht in 1986 onder de naam New Wear. Sinds 1991 horen ze bij de Inditex Groep. Sinds 2010 hebben ze het merk de naam Pull & Bear gegeven en een nieuw logo en winkel stijl. Ze hebben meer dan 800 winkels in 65 lansen. Pull & Bear is een kledingmerk voor jonge mensen met urban stijl.

Massimo Dutti

Het is opgericht in Barcelona in 1985 en sinds 1995 onderdeel van de Inditex Groep. Ze hebben meer dan 600 winkels in 61 landen. Massimo Dutti is een kledingmerk voor mannen en vrouwen dat meer elegant en classic is dan de andere merken van Inditex. Het is ook duurder dan de andere merken.

Stradivarius

Is begonnen in 1994 in Barcelona en sinds 1999 hoort het bij de Inditex Groep. Het merk heeft meer dan 800 winkels in 53 verschillende landen, maar niet in Nederland. Het is een kledingmerk voor jonge vrouwen.

Oysho

Oysho is opgericht in 1977 en sinds 2001 onderdeel van de Inditex Groep. Het merk heeft meer dan 500 winkels in 37 verschillende landen, maar niet in Nederland. Het merk is gericht op huiskleding en ondergoed voor vrouwen.

Uterqüe

Het is opgericht in 2008 en is gespecialiseerd in accessoires en kleding, zoals zonnebrillen, tassen, schoenen en sjaals. Uterqüe heeft 88 winkels in 18 landen, maar niet in Nederland.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Zara vacatures: werken bij ZaraZara vacatures: werken bij ZaraZara behoort tot de grootste modeketens ter wereld met winkels in tientallen landen. Ook in Nederland en België is Zara…
Spaanse kledingzakenSpaanse kledingzakenMaak je binnenkort een stedentrip naar Madrid of Barcelona? Of maak je een zonvakantie naar een van de mooie Spaanse eil…
Bershka: adressen winkels en contactgegevensBershka: adressen winkels en contactgegevensDe modeketen Bershka behoort toe aan de Inditex Groep en is dus een zusterbedrijf van onder andere Zara. Bershka groeit…
Zara Home winkels: adressen, openingstijden en online shopZara Home winkels: adressen, openingstijden en online shopNadat Zara al is gegroeid tot één van de grootste modeketens van Nederland en België verovert het nu langzaam de woonhui…
Kleding: het merk ZaraKleding: het merk ZaraZara is een Spaanse kledingketen. Ze is het vlaggenschip van Inditex Group. Deze holding is het bezit van de Spaanse tyc…
Bronnen en referenties
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Inditex
  • http://www.inditex.com/home

Reageer op het artikel "Modebedrijf Inditex"

Infoteur: Belegger
Gepubliceerd: 03-06-2014
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Detailhandel
Special: Beleggen modebedrijven
Schrijf mee!