Winkelen in de stad is te duur

Winkelen in de stad is te duur Te veel luxe winkels maken het winkelen in de stad te duur. Stijgende huurprijzen, minder klanten, winkeliers in de binnenstad klagen steen en been over afnemende klandizie en gebrek aan kopers. Het aantal leegstaande en verpauperde winkelpanden, is anno 2019 haast niet meer te tellen. Het uit de VS overgewaaide motto "hit and run", waarbij kopers hun slag slaan en zich vervolgens snel en goedkoop uit de voeten maken, gaat voor traditionele winkels in de binnenstad niet meer op.

Onroerendgoedprijzen die de pan uitrijzen

Wie door veel binnensteden wandelt, ziet regelmatig borden met de woorden: " We stoppen" of “We vertrekken”. Steeds meer winkelbedrijven kunnen er de huur niet meer betalen. Familiebedrijven, waarvan er sommige al decennia lang in het stadscentrum gevestigd waren, hebben tegenwoordig nauwelijks nog bestaansrecht. De voetgangersdomeinen raken steeds leger. Veel van oudsher gevestigde ondernemingen kijken met bezorgdheid naar de binnenstad. Kapitaalkrachtige merken als Louis Vuitton die er hun glamoureuze winkelpaleizen openden, dreven samen met financiële investeerders de onroerendgoedprijzen tot ongekende hoogten op.

Huurkosten mogen niet meer dan 12% van omzet uitmaken

Overigens is het erg kortzichtig om de huurprijzen telkens weer naar boven bij te stellen. Bij kostprijzen van 200 euro per vierkante meter, kan vrijwel geen enkele handelaar overleven. Toch vragen sommige verhuurders dat soort bedragen vandaag de dag. En uiteindelijk verdisconteerd men die hoge huren dan in de prijzen en dat schrikt klanten af. Voor sommige winkels in de binnenstad zijn huurprijzen van € 10.000 per maand niet ongewoon. In de detailhandel zouden de huurkosten eigenlijk niet meer dan twaalf procent van de omzet mogen uitmaken. Bij de genoemde huurprijzen zouden daar dus zo’n slordige € 85.000 per maand aan opbrengsten tegenover moeten staan. Maar welk winkelconcept biedt dat nog in deze tijd van stagnerende winkelverkopen. Middenstanders hebben bij uitsluitend op winst beluste verhuurders dus geen schijn van kans meer.

Binnensteden voor veel consumenten te duur

Het zijn niet alleen de veel te hoge huurlasten waarmee de winkeliers in de binnenstad zich geconfronteerd zien. Ook door hoge parkeertarieven, dure horecagelegenheden en dichtslibbende toegangswegen prijst de binnenstad zichzelf uit de markt. De financiële crisis en de hoge vlucht van internetshoppen doen de rest.

Winkelcentra aan de stadsranden doen goede zaken

In schril contrast met de leegloop in de binnenstad staan de ontwikkelingen in sommige buitenwijken. Winkeliers in de “city” zien met lede ogen toe hoe fonkelnieuwe winkelcentra met meerdere duizenden meters winkelruimte aan de randen van stadscentra verrijzen, winkelcentra die in no time verhuurd zijn. De huurprijzen liggen er niet alleen een stuk lager, de goede bereikbaarheid in combinatie met gratis parkeren geeft bij consumenten vaak de doorslag. Wat dat betreft is die verwend en heeft hij zijn koopgedrag veranderd. Niet zo vreemd, veel mensen moeten van een karige uitkering rondkomen en voor een dagje winkelen in de stad ben je alleen aan parkeergeld en benzine al 15 tot 20 euro kwijt. Van dat geld kun je in zo’n modern eigentijds winkelcentrum al de nodige boodschappen doen. Een ontwikkeling die de binnenstad met nóg meer leegstand opzadelt, want de consument kan zijn euro’s per slot van rekening maar één keer uitgeven, nietwaar?

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Cocoparisienne, Pixabay
  • Bijdrage dagblad De Limburger van 14 mei 2014

Reageer op het artikel "Winkelen in de stad is te duur"

Infoteur: Ter-info
Laatste update: 02-04-2019
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Detailhandel
Schrijf mee!