InfoNu.nl > Zakelijk > Banen > Online solliciteren

Online solliciteren

Online solliciteren Tegenwoordig is een online sollicitatiebrief eerder regel dan uitzondering. Toch is online solliciteren ook aan conventies verbonden. Wat zijn eigenlijk de eisen van een online sollicitatiebrief? Hoe kan men effectief online solliciteren? Tips voor online solliciteren.

Spelfouten in sollicitatiebrief

Sollicitatiebrieven die online worden verstuurd, staan vaak bol van de spelfouten en grammaticale onjuistheden. Het gaat met name om d/t-fouten, want die fouten spoort de spelling – en grammaticacontrole van MS Word niet op. Daarom is het aan te raden een online brief uit te printen en door te lezen.

Kwaliteit

Online solliciteren is gemakkelijk. Een klik met de muis en je brief en cv zijn verzonden. Recruiters worden overspoeld met reacties van sollicitaten. Het resultaat is dat zich veel kaf tussen het koren bevindt. De kwaliteit van de online sollicitatiebrieven laat te wensen over. De inhoud van de brief is te algemeen of de sollicitant neemt geen moeite zijn cv toe te voegen. Misschien is de werkervaring die op je cv vermeld staat wel zo passend dat je uitgenodigd wordt voor een gesprek, maar je vergroot je kansen aanzienlijk als je een begeleidende brief meestuurt.

Online curriculum vitae

Een grote ergernis onder HR-recruiters is dat sollicitanten vaak vergeten hun cv mee te sturen. Vaak staat in de brief een verwijzing naar de cv als bijlage. Maar als de sollicitant op de verzendknop drukt, beseft hij zich pas in het gunstigste geval dat hij de cv vergeten is toe te voegen als bijlage.

Taalgebruik bij online sollicitatiebrief

Online solliciteren lijkt aan te moedigen tot informeel en populair taalgebruik. Blijf altijd formeel, zelfs als je de personeelsmanager persoonlijk kent.

Opbouw online sollicitatiebrief

De opbouw van een online sollicitatiebrief is hetzelfde als die van een gewone sollicitatiebrief. Dezelfde conventies zijn van toepassing. Zo vermeld je eerst je eigen adresgegevens en vervolgens die van de organisatie. Je hebt de vrijheid om af te wijken van deze spelregels als je rechtstreeks kunt solliciteren en niet via de e-mail. Veel uitzendbureaus werken bijvoorbeeld met een online button, met een tekst zoals “solliciteer nu”. Dan is het niet verplicht om je adresgegevens te vermelden.

Eisen online solliciteren

Een goede online sollicitatiebrief voldoet aan dezelfde eisen als de papieren variant. Je stuurt dus niet alleen je cv op, maar ook een sollicitatiebrief met je motivatie voor je sollicitatie naar die functie, bij dat bedrijf. Een foutloze brief is een absolute vereiste. Een nette lay-out heeft een onderscheidend vermogen, volgens 70% van de HR-recruiters. Originaliteit en creativiteit zijn pluspunten, maar overdrijf het niet. Kleurgebruik en het meesturen van een foto werken averechts.

Tips online solliciteren

Samengevat kun je zo effectief online solliciteren:
  • Print de brief uit en controleer op spel – en grammaticafouten
  • Stuur een brief met cv
  • Schrijf een brief zonder taalfouten, die een goede opbouw kent
  • Wees creatief en origineel
  • Overzichtelijke lay-out
  • Motivatie voor de functie en het bedrijf
  • Geen informeel of populair taalgebruik
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Intermediair

Reageer op het artikel "Online solliciteren"

Infoteur: Rebeccahoogers
Laatste update: 02-02-2012
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Schrijf mee!