InfoNu.nl > Zakelijk > Banen > Bijbaan bij PostNL (TNT Post)

Bijbaan bij PostNL (TNT Post)

Bijbaan bij PostNL (TNT Post) PostNL, voormalig TNT post, is een zeer grote werkgever. Het is uitstekend bedrijf voor parttime werk of een bijbaan. Bij het horen van Post NL of TNT post denkt men meestal meteen aan de postbode of postbezorger. Er zijn echter vele andere functies als bijbaan of parttime baan bij PostNL. Zo kun je werken bij de verzameling, sortering, voorbereiding of bezorging van post. Al met al een zeer interessante werkgever voor jong en oud!

Wat is PostNL

PostNL verzorgt de bezorging van post binnen Nederland. Sinds 31 mei 2011 is TNT post binnen Nederland opgesplitst in TNT Express en PostNL. PostNL verwerkt bijna 9 miljard poststukken per jaar. De bestemmingen liggen verspreid over Nederland, België, Luxemburg, Duitsland, Italië en Groot-Britannië. PostNL zorgt voor de verzameling, sortering, voorbereiding en bezorging van poststukken. Het bedrijf heeft bijna 80.000 medewerkers in dienst. De omzet van PostNL bedroeg in 2010 ruim 4,2 miljard euro.

Welke functies zijn er bij PostNL

Wanneer men denkt aan PostNL, denkt men meteen aan een baan als postbode. Er zijn echter vele andere mogelijkheden. Daarnaast kun je natuurlijk ook altijd een bijbaan als bezorger van een dagblad of tijdschrift worden.

Verzameling

Wanneer je in deze tak van PostNL werkzaam bent, zorg je voor de verzameling van alle poststukken. Je rijdt een route langs allerlei brievenbussen en leegt deze. Alle poststukken verzamel je in een bestelbus en vervolgens breng je de poststukken naar het sorteercentrum. Voor deze functie moet je in het bezit zijn van een rijbewijs.

Sortering

Wanneer de post binnenkomt, dient deze gesorteerd te worden. Hiervoor zijn mensen werkzaam in het postsorteercentrum. De post wordt gesorteerd op bezorggebied. Elke postbode heeft zijn eigen ronde met de bijbehorende postcodes. De post moet dus op postcode gesorteerd worden. Hier wordt ook gecontroleerd of de post voorzien is van betaling (meestal m.b.v. een postzegel).

Voorbereiding

Wanneer de post gesorteerd is, kan de voorbereiding beginnen. Er worden pakketjes gemaakt voor de postbezorgers. Hier komen de welbekende postbode elastieken aan bod. De post voorbereider verdeeld de pakketjes en bundelt deze met de elastieken. Zo heeft de bezorger een pakketje per straat, of deel van een straat.

Bezorging

Uiteindelijk dient de post uiteraard bezorgd te worden. De functie van postbode is dan ook het meest bekend onder de mensen. Dit komt uiteraard omdat de postbode degene is die aan eht eind van de rit de post bij jou thuis komt bezorgen. De functie van postbode is in de afgelopen jaren echter wel wat veranderd. Waar de postbode vroeger de kostwinnaar voor het gezin was, zie je nu vaak parttimers de post bezorgen. Studenten of 'huisvrouwen' die de post bezorgen is een steeds vaker voorkomend beeld. Dit heeft te maken met de afname van het aantal poststukken, wegens de opkomst van het internet. De minimumleeftijd voor postbode op de zaterdagen is 16 jaar.

Wat ga je verdienen

Het salaris bij PostNL verschilt per functie. Als zaterdagbezorger zul je (wanneer je 23 jaar of ouder bent) 8,69 per uur verdienen. Wanneer je jonger bent verdien je het minimumloon. Daarnaast ontvang je een jaarlijkse loonsverhoging van het eerst t/m het zesde jaar. Daarnaast ontvang je elk jaar vier weken betaald vakantie en vakantiegeld.
Als postvoorbereider verdien je (wanneer je 21 jaar of ouder bent) 8,75 per uur, wat kan oplopen tot 11,80 per uur. Daarnaast ontvang je elk jaar vijf weken betaald vakantie en vakantiegeld. De toelage voor het werken op ongebruikelijke tijdstippen kan verschillen van 20% tot maarliefst 40%. Ook ontvang je een jaarlijkse winstuitkering. Dit is maximaal 3% van je jaarsalaris.
© 2011 - 2017 Timkraai, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.postnljobs.nl

Reageer op het artikel "Bijbaan bij PostNL (TNT Post)"

Reactie

Dina, 07-07-2013 12:04 #1
Kan ik met 14 jaar werken?

Infoteur: Timkraai
Laatste update: 25-09-2015
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Reacties: 1
Schrijf mee!