InfoNu.nl > Zakelijk > Banen > Taal en cultuur studeren

Taal en cultuur studeren

Een universitaire studie “taal en cultuur” is niet alleen beperkt tot de Nederlandse, Duitse, Franse en Engelse taal en cultuur. Ook Romaanse talen en culturen, Friese taal en cultuur, Finoegrische, Slavische en Scandinavische talen en culturen behoren tot de mogelijkheden. “Wat kun je ermee?” is dan ook een vraag die veel studenten zich stellen. Welke beroepen kun je uitoefenen, na het studeren van een taal en cultuur? Daarnaast aandacht voor “Taal en cultuurstudies”, een bijzondere variant.

Taal - en cultuurstudies (Universiteit Utrecht)

Taal - en cultuurstudies is een relatief nieuwe opleiding, bestemd voor studenten die zich eerst willen oriënteren voor ze zich gaan specialiseren. Taal - en cultuurstudies is een bacheloropleiding waarvan je de inhoud zelf mag samenstellen uit het cursusaanbod van de faculteit Geesteswetenschappen. Ongeveer tweederde van de bachelorruimte mag de student naar eigen inzicht invullen.

Beroepen taal - en cultuurstudies

Het beroepenveld is breed en grotendeels afhankelijk van de vervolgmaster die je kiest. Ook bij het kiezen van een master heb je veel vrijheid: je kunt kiezen uit alle masters aan de factulteit Geesteswetenschappen. Afgestudeerden werken bij kranten, radio of tv, bij de overheid of publieke sector.

Duitse taal en cultuur

Je houdt je bezig met de Duitse taal, geschiedenis, literatuur, films en media. De nadruk ligt niet alleen op taalverwerving, maar ook het bestuderen van de Duitse geschiedenis, fonologie en morfologie vormt een belangrijk deel van de inhoud van de studie.

Beroepen Duitse taal en cultuur

Leraar: je kunt een educatieve minor halen en je tweedegraads bevoegdheid halen. Met een master kun je de eerstegraads bevoegdheid verwerven. Maar er zijn meer mogelijkheden, zoals een carrière in het bedrijfsleven, als inkoper of accountmanager.

Engelse taal en cultuur

Engels is de wereldtaal en bovendien een taal met een rijke geschiedenis en een grote culturele invloed. Het speelt een buitengewoon belangrijke rol in de internationale handel en samenwerking. Niet alleen leer je de taal perfect spreken, ook ontwikkel je een academisch werk – en denkniveau.

Beroepen Engelse taal en cultuur

Docent Engels is een voor de hand liggend beroep, maar het beroepenveld strekt zich verder uit. Schrijver, vertaler, redacteur, journalist zijn slechts enkele van de vele mogelijkheden.

Franse taal en cultuur

Tijdens de opleiding Franse taal en cultuur leer je de taal uitstekend beheersen.

Beroepen Franse taal en cultuur

Met een diploma Franse taal en cultuur, aangevuld met een mastertitel, zijn de kansen op de arbeidsmarkt goed. Frankrijk is een belangrijke handelspartner van Nederland. Afgestudeerden komen terecht in uiteenlopende functies: bij de Franse ambassade, accountmanager, redacteur, vertaler of tolk. Natuurlijk is het ook mogelijk om in het onderwijs te werken als docent of als ontwikkelaar van studiemateraal.

Finoegrische talen en culturen

“Finoegrische talen” is de verzamelnaam voor Fins of Hongaars. De bachelor – en master opleiding van Finoegrische talen en culturen kunnen alleen aan de RUG in Groningen worden gevolgd. De talen lijken niet op elkaar en zijn geheel anders gestructureerd dan “bekende” talen, zoals Nederlands, Engels en Duits. De opleiding vereist dan ook een sterke motivatie, omdat je vanaf 0 begint met het aanleren van de taal.

Beroepen Finoegrische talen en culturen (Fins en Hongaars)

Afgestudeerden in de Finse of Hongaarse taal en cultuur zijn gewild bij overheden en het bedrijfsleven. Je kunt gaan werken bij de EU, in de toeristische sector, je verder specialiseren als tolk of vertaler of een master gaan volgen tot wetenschappelijk onderzoeker.

Friese taal en cultuur

Als je Friese taal en cultuur studeert, leer je niet alleen deze taal, maar je leert ook over meertaligheid en krijgt inzicht in de problematiek van kleine talen. Deze opleiding is overigens ook uitsluitend aan de RUG in Groningen te volgen. Verwacht wordt dat je het Fries kunt verstaan.

Beroepen Friese taal en cultuur

Je kunt een tweejarige educatieve master doen als het onderwijs je trekt. Je kunt ook worden toegelaten tot de master Journalistiek.

Griekse en Latijnse taal en cultuur

Griekse en Latijnse tal 4en cultuur is een brede studie, waarbij je talen en culturen van de oudheid leert kennen. Je verdiept je ook in filosofie en archeologie. De opleiding is moeilijker dan andere talen- en culturenstudies,omdat het geen levende talen zijn.

Beroepen Griekse en Latijnse taal en cultuur

De meeste studenten die Griekse en Latijnse taal en cultuur studeren, willen later werkzaam zijn in het onderwijs. Er zijn echter ook andere toekomstmogelijkheden. Zo kun je een master kiezen in de richting van wetenschappelijk onderwijs. Afgestudeerden komen ook wel terecht bij uitgeverijen of musea.

Nederlandse taal en cultuur

De Nederlandse taal en cultuur is bestemd voor studenten die houden van lezen en het interessant vinden om zich te verdiepen in de Nederlandse literatuurgeschiedenis. Met een studie Nederlands kun je veel kanten op, afhankelijk van de manier waarop je je studie inricht.

Beroepen Nederlandse taal en cultuur

Je kunt als docent gaan werken in het onderwijs, maar ook in de communicatie, journalistiek of voorlichting terechtkomen. Je kunt taaltrainingen gaan geven of beleidsmedewerker.

Romaanse talen en culturen

Romaanse talen en culturen kun je alleen aan de RUG in Groningen volgen. Je kiest een hoofdrichting: Frans, Spaans of Italiaans. Je leert taal – en cultuurprocessen kennen en van elkaar onderscheiden.

Beroepen Romaanse talen en culturen

Je kunt een onderwijsbevoegdheid halen en als docent in het voortgezet onderwijs gaan werken. Je kunt ook kiezen voor een master die wetenschappelijke verdieping geeft. Maar er is meer mogelijk. In deze maatschappij van toenemende internationalisering is er veel vraag naar mensen die naast Engels een andere moderne vreemde taal spreken, zoals Frans of Spaans. Functies zijn accountmanager in de internationale handel, tolk of medewerker bij de Spaanse ambasssade.

Talen en culturen van het Midden-Oosten (TCMO)

Als je TCMO gaat doen, moet je een keuze maken uit Arabisch of Hebreeuws. Je gaat in de op de cultuur, literatuur, religie, taal, geschiedenis, politiek en mentaliteit.

Beroepen TCMO

Deze studie biedt een goede basis voor het beroep van journalist in het Midden-Oosten, als je interesse hebt in internationale betrekkingen of beleid met betrekking tot deze regio. Je kunt daarnaast ook in het buitenland gaan werken of in het onderwijs, als docent.

Taal en cultuur: Wat kun je ermee?

Voor vrijwel alle universitaire studies geldt dat je opleiding pas echt compleet is als je je master hebt afgerond. Je vergroot je kansen op de arbeidsmarkt dan aanzienlijk. Door een bepaalde minor te kiezen kun je richting geven aan je bachelorstudie. Maar de verdieping komt pas echt met een master.

Taal en cultuur: je kunt er veel mee: journalist, tekschrijver, tolk/vertaler, werken bij een uitgeverij, communicatiemedewerker of accountmanager, maar je moet je eigen weg uitstippelen. Studenten komen ook vaak terecht in geheel andere beroepen. Qua baankansen zijn de vooruitzichten van "vage" studies, zoals Romaanse talen en culturen niet altijd even rooskleurig, heeft een onderzoek van Elsevier uitgewezen.
Gerelateerde artikelen
Buitenland: onderwijs in de Nederlandse taal en cultuurBuitenland: onderwijs in de Nederlandse taal en cultuurWonen in het buitenland met jonge kinderen betekend een hoop geregel. Ook het onderwijs voor deze Nederlandse kinderen i…
Afstandonderwijs voor Nederlandse kinderen in het buitenlandAfstandonderwijs voor Nederlandse kinderen in het buitenlandWonen in het buitenland kan voor Nederlandse kinderen een achterstand betekenen met de Nederlandse taal en met de Nederl…
Globalisering van de cultuurCulturen veranderen door de tijd en beïnvloeden elkaar. We kennen de Amerikanisering, maar ook de Europeanisering. Wat i…
Pinto: interculturele communicatiePinto, hoogleraar interculturele communicatie, heeft de piramide van Pinto bedacht, de tegenhanger van de piramide van M…
Friese taal en cultuur als Immaterieel werelderfgoedFriese taal en cultuur als Immaterieel werelderfgoedImmaterieel erfgoed zijn gebruiken en traditionele feesten die onderdeel uitmaken van het leven van bepaalde groepen men…
Bronnen en referenties
  • Rijksuniversiteit Groningen
  • Universiteit Utrecht
  • UVA
  • Elsevier

Reageer op het artikel "Taal en cultuur studeren"

Infoteur: Rebeccahoogers
Laatste update: 15-09-2012
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Schrijf mee!