InfoNu.nl > Zakelijk > Banen > Vakantiedagen 2017 en 2018 uitbetalen

Vakantiedagen 2017 en 2018 uitbetalen

Vakantiedagen 2017 en 2018 uitbetalen De vakantiedagen uit 2017 en 2018 opmaken en laten uitbetalen, wat zijn de regels bij het opmaken van uw vakantiedagen? Hoeveel belasting betaalt u over de uitbetaling van vakantiedagen? De opbouw van vakantiedagen is gewijzigd door het Schultz-arrest van het Europese Hof. Het onderscheid tussen een gezonde en zieke werknemer vervalt. Een zieke werknemer bouwt gedurende de volledige ziekteperiode evenveel vakantiedagen op als een niet zieke. De regeling vakantiedagen verandert nog op een aantal punten. Bekijk dus of u al met betaalde vakantie kunt.

Vakantiedagen en het Schultz-arrest van het Europese Hof

Het Schultz-arrest van het Europese Hof bepaalt dat een lidstaat van de Europese Unie het ontstaan van het recht op vakantiedagen niet afhankelijk mag maken van aanvullende voorwaarden. Dat een zieke werknemer minder vakantie opbouwt dan een gezonder werknemer, is niet meer toegestaan. Alle voltijds werknemers wettelijk recht op minimaal 20 vakantiedagen per jaar, ziek of niet.

Regeling vakantiedagen opnemen en opmaken

Een aantal wijzigingen doen zich dus voor. Genoemd werd al het wegnemen bij de opbouw van vakantiedagen van het onderscheid tussen een zieke werknemer in zijn ziekteperiode en een niet zieke werknemer. Een tweede wijziging is dat een zieke werknemer ook tijdens zijn ziekte zijn bovenwettelijke vakantiedagen mag opnemen. Een derde wijziging is de nieuwe vervaltermijn van vakantiedagen. De wettelijk minimumvakantiedagen vervallen na zes maanden na het opbouwjaar. De wettelijke vakantiedagen die door u in 2017 zijn opgebouwd, vervallen op 1 juli 2018. Met deze termijn wordt beoogd dat een werknemer ook daadwerkelijk met vakantie gaat en de vakantiedagen niet te lang opspaart voor later. Doel is dat elke werknemer voldoende herstelt van zijn werkzaamheden en niet zijn vakantiedagen laat verlopen of opspaart.

Stuwmeer van vakantiedagen 2016, 2017 en 2018

De nieuwe regeling en wet omtrent de opbouw van vakantiedagen, zorgt ervoor dat nieuwe vakantiedagen eerder verlopen dan de oude. De oude vakantiedagen verlopen na vijf jaar en de nieuwe na zes maanden. Tegelijkertijd geldt officieel dat eerst de oude vakantiedagen moeten worden opgenomen, voordat de nieuwe vakantiedagen mogen worden opgenomen. Dat kan dus een probleem geven voor wie al een stuwmeer aan vakantiedagen heeft opgebouwd. Letterlijke uitvoering van de wet zou kunnen betekenen dat iemand beter direct met vakantie kan gaan om zijn stuwmeer en nieuwe vakantiedagen niet te verliezen. Ook de wetgever heeft dit ingezien en stelt dat werkgever en werknemer hierover aanvullende afspraken mogen maken.

Sparen voor sabbatical of lang verlof

Met de nieuwe regeling verdwijnt ook de mogelijkheid om te sparen voor een lang verlof, iets wat in lijn is met het regeringsbeleid om mensen langer te laten doorwerken. Alleen wie al een stuwmeer heeft, kan nog wel een lange periode opnemen, als de werkgever daarmee akkoord is.

Bovenwettelijke vakantiedagen 2016, 2017 en 2018

De extra vakantiedagen die in een cao zijn vastgelegd en bovenop de wettelijke 20 dagen per jaar komen, vallen buiten de nieuwe regeling. Dat betekent dat hiervoor geen vervaltermijn van 5 jaar geldt en er ongetwijfeld nog meer administratie nodig is om de rechten op vakantie van een werknemer goed te waarborgen.

Vakantiedagen laten uitbetalen in 2017 of 2018 en belastingtarief

Aan het uitbetalen van bovenwettelijke vakantiedagen is niets veranderd, u betaalt er nog steeds veel belasting over. Dit kan oplopen tot 52%. U betaalt het bijzonder tarief. De wettelijke vakantiedagen kunnen niet worden uitbetaald. Let op uw arbeidsovereenkomst. om te weten waar u recht op hebt.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Vakantiedagen 2017 en 2018 uitbetalen"

Infoteur: Info4mij
Laatste update: 12-09-2018
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Schrijf mee!