InfoNu.nl > Zakelijk > Banen > Vakantiedagen 2016 en 2017

Vakantiedagen 2016 en 2017

Vakantiedagen 2016 en 2017 De vakantiedagen in 2016 en 2017 opmaken, wat zijn de regels bij het opmaken van uw vakantiedagen sinds 2012? Met ingang van 1 januari 2012 verandert de opbouw van vakantiedagen door het Schultz-arrest van het Europese Hof. Het onderscheid tussen een gezonde en zieke werknemer vervalt. Een zieke werknemer bouwt vanaf 1 januari 2012 gedurende de volledige ziekteperiode evenveel vakantiedagen op. De regeling vakantiedagen verandert nog op een aantal punten. Bekijk dus of u al met betaalde vakantie kunt.

Vakantiedagen en het Schultz-arrest van het Europese Hof

Het Schultz-arrest van het Europese Hof bepaalt dat een lidstaat van de Europese Unie het ontstaan van het recht op vakantiedagen niet afhankelijk mag maken van aanvullende voorwaarden. Wat in Nederland tot 2011 geldt, namelijk dat een zieke werknemer minder vakantie opbouwt dan een gezonder werknemer, is niet toegestaan. Daarom past de Nederlandse wetgever de wet per 1 januari 2012 aan en verandert de regeling opbouw vakantiedagen. Per 1 januari 2012 hebben alle voltijds werknemers wettelijk recht op minimaal 20 vakantiedagen per jaar, ziek of niet.

Regeling vakantiedagen 2013 opnemen en opmaken

Een aantal wijzigingen doen zich dus voor. Ik noemde al het wegnemen bij de opbouw van vakantiedagen van het onderscheid tussen een zieke werknemer in zijn ziekteperiode en een niet zieke werknemer. Een tweede wijziging is dat een zieke werknemer vanaf 2012 ook tijdens zijn ziekte zijn bovenwettelijke vakantiedagen mag opnemen. Een derde wijziging is de nieuwe vervaltermijn van vakantiedagen. Vanaf 2012 vervallen de wettelijk minimumvakantiedagen al na zes maanden na het opbouwjaar, terwijl dat in 2011 nog na vijf jaren was. Dat is een enorme wijziging en betekent dat de minimumvakantiedagen die u opbouwt in 2012 uiterlijk op 30 juni 2013 moeten zijn opgenomen. De wettelijke vakantiedagen die in 2014 zijn opgebouwd, vervallen op 1 juli 2015. Daarmee wordt beoogd dat een werknemer ook daadwerkelijk met vakantie gaat, voldoende herstelt van zijn werkzaamheden en niet zijn vakantiedagen laat verlopen of opspaart.

Stuwmeer van vakantiedagen 2015, 2016 en 2017

De nieuwe regeling en wet omtrent de opbouw van vakantiedagen, zorgt ervoor dat nieuwe vakantiedagen eerder verlopen dan de oude. De oude vakantiedagen verlopen na vijf jaar en de nieuwe na zes maanden. Tegelijkertijd geldt officieel dat eerst de oude vakantiedagen moeten worden opgenomen, voordat de nieuwe vakantiedagen mogen worden opgenomen. Dat kan dus een probleem geven voor wie al een stuwmeer aan vakantiedagen heeft opgebouwd. Letterlijke uitvoering van de wet zou kunnen betekenen dat iemand beter direct met vakantie kan gaan om zijn stuwmeer en nieuwe vakantiedagen niet te verliezen. Ook de wetgever heeft dit ingezien en stelt dat werkgever en werknemer hierover aanvullende afspraken mogen maken.

Sparen voor sabbatical of lang verlof

Met de nieuwe regeling verdwijnt ook de mogelijkheid om te sparen voor een lang verlof, iets wat in lijn is met het regeringsbeleid om mensen langer te laten doorwerken. Alleen wie al een stuwmeer heeft, kan nog wel een lange periode opnemen, als de werkgever daarmee akkoord is.

Bovenwettelijke vakantiedagen 2015, 2016 en 2017

De extra vakantiedagen die in een cao zijn vastgelegd en bovenop de wettelijke 20 dagen per jaar komen, vallen buiten de nieuwe regeling. Dat betekent dat hiervoor geen vervaltermijn van 5 jaar geldt en er ongetwijfeld nog meer administratie nodig is om de rechten op vakantie van een werknemer goed te waarborgen.

Vakantiedagen laten uitbetalen in 2016 of 2017

Aan het uitbetalen van bovenwettelijke vakantiedagen is niets veranderd, u betaalt er nog steeds veel belasting over. De wettelijke vakantiedagen kunnen niet worden uitbetaald. Let op uw arbeidsovereenkomst. om te weten waar u recht op hebt.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Vakantiedagen 2016 en 2017"

Infoteur: Info4mij
Laatste update: 29-11-2016
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Schrijf mee!