InfoNu.nl > Zakelijk > Banen > Het sollicitatiegesprek

Het sollicitatiegesprek

Het sollicitatiegesprek Een sollicitatiegesprek is altijd weer een uitdaging. Hoe bereid je jezelf voor? hoe moet je jezelf kleden? Wat moet je vooral niet doen? Wat voor vragen kan ik verwachten en welke vragen kan ik stellen? Lees er alles over in dit artikel.

Voorbereiding

Lang voordat je op het sollicitatie gesprek gaat, ga je eerst onderzoeken wat voor bedrijf het is, wat voor soort mensen er werken, wat je functie gaat zijn. Eigenlijk alles wat er over het bedrijf te weten valt, van geschiedenis tot belangrijke topmensen. Als het even kan is het ook handig als je het een en ander kunt uitvinden over je interviewer. Dit moet niet moeilijk zijn door de vele sociale media waarvan toch wel veel mensen gebruik maken.

Hoe moet ik mij kleden?

Tot de jaren ’80 ging iedereen in een strak pak naar een sollicitatiegesprek. In de laatste jaren is dit er wel vanaf gegaan en gaan steeds meer mensen in kleren die toch wel casual maar netjes zijn. In een sollicitatiegesprek is het de bedoeling om positief op te vallen tussen alle andere sollicitanten. Kleding is dus belangrijk om een eerste indruk van iemand te krijgen. Ga dus nooit in je dagelijkse kloffie, zoek altijd iets uit dat netjes is en eventueel in een mooi pak. Probeer tijdens je sollicitatie ook na te gaan hoe andere werknemers gekleed gaan. Hier ga je jezelf op aanpassen tijdens eventuele andere gesprekken.

Hoe moet ik mij gedragen?
  • Ten eerste, kauw geen kauwgom of ga geen sigaretje roken. Neem geen eigen voedsel of drinken mee, wanneer het je aangeboden wordt mag je het aannemen als je hier zin in hebt. Ga er niet vanuit dat het gewaardeerd wordt dat je zelf iets meeneemt.
  • Wanneer je handen moet schudden kijk mensen dan aan en geef ze geen slap handje. Geef een zelfverzekerde handdruk en maak oogcontact met iedere persoon die je ontmoet.
  • Ga niet zitten tot je gevraagd wordt om te gaan zitten, dit is onbeleefd. Blijf ook recht opzitten en houd je handen rustig voor je op tafel of in je schoot.
  • Gebruik geen stopwoorden zoals ‘ehh’ het is geen misdaad om even stil te zijn om over je antwoord na te denken.
  • Wanneer je door meer dan een persoon geïnterviewd wordt, kijk de persoon aan en praat tegen de persoon die je een vraag stelde.

Wat is het belangrijkste wanneer ik een sollicitatiegesprek inga?

Ga met zelfvertrouwen het gesprek in. Een essentieel element om een goede indruk te maken. Je moet immers zelf ook van overtuigd zijn dat je de juiste keuze voor de baan bent, jij bent op dat moment de ster, ze moeten je op een of andere manier kunnen onthouden. Probeer met je zelfverzekerdheid een verpletterende indruk achter te laten.

Wat voor vragen kan ik verwachten?

Bedenk van te voren vragen die je kunt krijgen. Dit zijn vaak vragen als; Wat denk je voor ons bedrijf te kunnen betekenen? Waarom zouden we jou moeten aannemen? Wat onderscheid je van andere sollicitanten? Wat zijn je beste en slechtste eigenschappen?

Bedenk ook een antwoord op deze vragen, je bent voorbereid omdat je er al over hebt nagedacht. Wanneer je vragen hebt voor het bedrijf bijvoorbeeld over je loon, doorgroeimogelijkheden of opleidingsmogelijkheden schrijf deze dan op en onthoud ze voor het gesprek.
© 2011 - 2018 Petteflet, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Het sollicitatiegesprek: wat mag worden gevraagd en wat nietHet sollicitatiegesprek: wat mag worden gevraagd en wat nietSoms worden tijdens een sollicitatiegesprek allerlei persoonlijke vragen gesteld. Het is goed om te weten dat dit helema…
Solliciteren we in de toekomst via de webcam?Solliciteren we in de toekomst via de webcam?De al jarenlange traditie om een sollicitatiebrief te schrijven wanneer we belangstelling hebben voor een vacature wordt…
Het sollicitatiegesprek: Hoe doe ik dat?Eindelijk is het zo ver: je hebt de droombaan van je leven gevonden. Er staat echter nog een barrière voor deze levenswe…
Sollicitatievraag – Wat spreekt jou aan in de functie?Sollicitatievraag – Wat spreekt jou aan in de functie?Door de juiste vragen te stellen probeert de werkgever de juiste persoon te selecteren voor de beschikbare functie. Een…
Goed voorbereid op sollicitatiegesprekIedereen krijgt in zijn leven te maken met solliciteren, vaak gaat er eerst een brief aan voor af en daarna volgt als u…
Bronnen en referenties
  • The complete Q&A job interview book, Jeffrey G. Allen

Reageer op het artikel "Het sollicitatiegesprek"

Infoteur: Petteflet
Gepubliceerd: 15-06-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Schrijf mee!