InfoNu.nl > Zakelijk > Banen > De kracht van social media

De kracht van social media

De kracht van social media Veel mensen zijn lid van een social network. Niet iedereen is hier even actief in, soms blijft het bij het aanmelden, en wordt er verder niets mee gedaan. Maar hoe kan je je online netwerk voor je laten werken?

Social Media, wat is dat?

Social media of sociale media is een verzamelnaam voor online platformen waar de gebruikers de inhoud verzorgen. Ook is er sprake van contact en dialoog tussen de onderlinge gebruikers. Meest bekend zijn sociale netwerken zoals Hyves, Twitter, Facebook en LinkedIN. Social media wordt gebruikt voor het delen van foto's, blogs en het netwerken binnen en tussen verschillende bedrijven

Soorten Social networks

Er zijn verschillende social networks, hier worden de meest populaire besproken. Het is verstandig je wat te verdiepen in het social network waar je je bij aan meld. Stel jezelf de vraag of de doelstelling van het social network overeen komt met wat jij uit wil dragen op het internet.

  • Hyves: een Nederlands social network, informeel en vooral gericht op vrienden en familie, met veel mogelijkheden om jezelf te profileren.
  • Facebook: ‘Met facebook deel je alles met iedereen in je leven'
  • LinkedIn: gericht op professionals - ‘exchange information, ideas and opportunities'
  • Twitter: ‘What are you doing?' - een netwerk waarbij het vooral om actualiteit gaat en waarbij je mensen op elk moment van de dag kunt vertellen wat en waar je bent.

De eerste vraag aan jezelf is dus: "wat wil ik bereiken met dit nieuwe profiel, en waarom kies ik voor een bepaald netwerk". Is het hoofddoel om in contact te komen met familie en vrienden, en bijvoorbeeld foto's uit te wisselen? Of wil je potentiële werkgevers een idee geven van wie jij bent en wat je kunt?

Het online profileren

Wanneer je een keuze hebt gemaakt voor een social network, is het van belang om jezelf online te profileren. Bij de bovengenoemde social networks kun je kiezen voor een profiel, waar je je persoonlijke gegevens in kwijt kunt. Werkgevers gebruiken steeds vaker internet om informatie over sollicitanten in te winnen. Ga dus bewust om met je online profiel, en bedenk wat je met de wereld wil delen. Foto's van wilde avondjes stappen of negatieve berichten over je werkgever kunnen potentiële werkgevers afschrikken. Bedenk ook dat alles wat je op het internet plaatst terug te vinden is. Wat je niet op de voorpagina van de krant wil hebben kun je beter ook niet op internet zetten.

Hoe profiteer ik van mijn online profiel bij het vinden van werk?

Je toekomstig werkgever is vaak dichterbij dan u denkt. Via je sociale netwerk kun je mensen op de hoogte brengen van de baan die je zoekt. Via een kennis of indirect netwerk kun je zomaar de baan vinden die je zoekt. Daarbij maken recruiters allemaal gebruik van de social networks, dus moet je ervoor zorgen dat je gevonden kan worden.
Tips voor het gebruik van social media bij het vinden van een baan:

  • Zorg voor een volledig profiel. Vermeld al je werkgevers, opdrachten en opleidingen
  • Kijk goed welke connecties iets voor jou kunnen betekenen, en welke niet
  • Wat is het doel in je loopbaan? Zorg dat dit duidelijk terug te vinden is in je profiel
  • Naast het linken met individuen, is het lid worden van groepen (Groups) op LinkedIn een mooie manier om jezelf te profileren. Zoek groepen uit die relevant zijn voor de baan waar je naar op zoek bent. Elke keer als je op een discussie in een groep reageert komt jou naam naar boven. Hiermee kun je jezelf extra aandacht geven.

Gevaren van Social Media

Zoals al eerder aangehaald, op internet voor langere tijd terug te zien wat jij precies geschreven of geplaatst hebt. Dit is soms moeilijk te verwijderen. Er zijn gevallen bekend waarbij mensen ontslagen zijn om wat ze via social media naar buiten hebben gebracht. Denk hierbij bijvoorbeeld aan politici die bepaalde uitspraken via Twitter gedaan hebben
Om dit soort dingen te voorkomen zijn hier 5 tips voor het veilig omgaan met social media.

  • Bedenk goed wat je deelt. Het is te verwachten dat je (toekomstige) baas ook meesteest op verschillende social media. Wil je dat hij je updates over uitgaan, drank en dates leest? Zo nee, scherm deze informatie dan af voor mensen die niet tot je netwerk behoren.
  • Tweets zijn via zoekmachines doorzoekbaar. Plaats geen bedrijfsinformatie die verspreid mag worden, en kijk uit met klagen of roddelen over je werk.
  • Scherm je wachtwoorden goed af. Al je sociale mediaberichten zoals mails, tweets en foto's, bevinden zich tegenwoordig online. Wanneer iemand anders je wachtwoord achterhaald kan dit nare gevolgen hebben
  • Meld je alleen ziek als je echt ziek bent. Het is zichtbaar wanneer je ingelogd hebt op bijvoorbeeld hyves of facebook, dit zal je werkgever je waarschijnlijk niet in dank afnemen.
  • Blijf beleefd en respectvol in je reacties op andere gebruikers van het internet.
© 2011 - 2018 Esmeej, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Social media marketingSocial media marketingEr is steeds meer aandacht voor social media marketing. Dat is het maken van reclame voor een persoon, product op persoo…
Wat deelt u op internet?Wat deelt u op internet?Tegenwoordig is social media niet meer weg te denken uit ons bestaan. Hyves, Twitter en Facebook zijn zogenoemde 'must h…
Uw kind en social media, hoe houdt u dit onder controle?Social media is tegenwoordig dé nieuwe trend. Behalve jongeren en ouderen, hebben ook steeds meer kinderen tegenwoordig…
Weetjes Social Media: Wat je niet wist over Social NetworksWeetjes Social Media: Wat je niet wist over Social NetworksHet is tegenwoordig lastig iemand te vinden die niet gebruik maakt van sociale media. Bijna alle websites die populair z…

Reageer op het artikel "De kracht van social media"

Reactie

Cor, 26-06-2012 11:25 #1
Ga dus bewust om met je online profiel, en bedenk wat je met de wereld wil delen. Wat zou ik willen delen met een beperkte groep mensen op de wereld? Kan ik iets origineels toevoegen aan de denkwereld van mezelf en van anderen? Verruimt dat mijn denkraam (O.Bommel).

Infoteur: Esmeej
Gepubliceerd: 21-05-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Reacties: 1
Schrijf mee!