InfoNu.nl > Zakelijk > Banen > Vakantiejob voor jongeren (BE)

Vakantiejob voor jongeren (BE)

Vakantiejob voor jongeren (BE) De zoektocht naar een vakantiejob. Jaarlijks is het een eerste zoektocht voor duizenden jongeren. Een zoektocht naar die eerste baan, naar die eerste zuurverdiende centjes. Hoe begin je er aan? Waar vind je de leukste jobs? Waar moet je op letten? Wat mag je en wat mag je niet? Hoe is de wetgeving in verband met belastingen? Een antwoord op je vragen.

Wie en hoe?

Hoelang mag je werken als jobstudent?

Tijdens de maanden juli, augustus en september mag een jobstudent maximum 23 dagen werken aan 2,5% sollidariteitsbijdragen. De andere maanden van het jaar heeft een jobstudent nog eens recht op 23 dagen aan 4,5%RSZ. Als jobstudent mag je maximum 6 maanden bij dezelfde werkgever werken.

Vanaf welke leeftijd mag je gaan werken als jobstudent?

Officieel mag je pas gaan werken vanaf zestien jaar. Jongeren van 15 jaar die de twee eerste jaren van het secundair onderwijs hebben beëindigd, mogen ook als jobstudent aan de slag. Studenten die afgestudeerd zijn, mogen na het behalen van hun diploma ook gaan werken tijdens de maanden juli, augustus en september. Mensen jonger dan vijftien mogen officieel nog geen vakantiejob uitvoeren. Wel mogen ze bijvoorbeeld auto's wassen of babysitten.

Wanneer begin je met je zoektocht?

Liefst zo snel mogelijk. Sommige bedrijven starten de procedure reeds in januari en ronden ze af voor maart. Begin er dus zeker op tijd mee wil je niet moeten kiezen tussen de overschot die niemand wil.

Hoe vind je een vakantiejob?

Heel belangrijk bij het zoeken van een vakantiejob, is dat je gaat voor iets dat je ligt. Het moet leuk blijven. Verdienen is leuk, maar als je een hele maand tegen je zin moet gaan werken, is er ook niets aan!

Internet

Een super handig middel om jobs te zoeken is natuurlijk het internet. Op de website van de VDAB (Vlaamse Dienst voor Arbeidsbemiddeling - www.vdab.be) kan je de aanbiedingen nagaan in de jobdatabank. Je kan ook zelf een CV publiceren in de cv-databank. Vergeet er vooral niet bij te vermelden dat het om een vakantiejob gaat. Ook op www.kapaza.be kan je zoeken naar vakantiejobs of zelf je gegevens achterlaten.

Internet kan echter ook een vijand zijn bij het zoeken naar een job. Let op met wat je schrijft op Netlog en Facebook. Ga niet te veel benadrukken dat je graag tot twaalf uur in je bed ligt, dat je liever lui dan moe bent, etc. Werkgevers checken potentiële kandidaten steeds vaker met deze moderne hulpmiddelen.

Vrienden, familie en kennissen

Vergeet niet overal rond te bazuinen dat je op zoek bent naar een vakantiejob. Vaak zijn er mensen die wel iemand kennen die een jobstudent zoeken of misschien zoekt hun bedrijf wel een goede kracht voor de vakantiemaanden.

Buurtwinkels, restaurants, café's

Ga in de buurt ook eens langs bij de plaatselijke winkels, café's, restaurants en handelaars. Laat een correct geschreven sollicitatiebrief achter. Wees origineel en let op voor taal-en schrijffouten. Vergeet er vooral niet in te vermelden waarom je juist daar wil gaan werken, wat je juist aantrekt bij die werkgever. Vaak kennen de mensen je al en hebben ze wel vertrouwen in je.

Land-en tuinbouw

Bij boeren worden er ook wel eens jobstudenten gevraagd om aardbeien te komen plukken, of appelen en peren. Denk er wel aan dat dit zware arbeid is, die moet geleverd worden in weer en wind. Zie je dat niet zitten, begin er dan niet aan! Vroeger trokken veel jongeren naar Frankrijk voor de druivenpluk, maar nu nemen de Fransen steeds minder en minder buitenlanders aan. Ze geven de voorkeur aan de Franse jongeren.

Bijlessen geven

Ben je erg goed in een bepaald vak, dan kan je bijlessen geven. Adverteer in lokale kranten, hang een advertentie op in lokale winkels en deel foldertjes uit aan de schoolpoort van de lokale scholen. Goed betaald en tamelijk eenvoudig werk.

Het sollicitatiegesprek

Een sollicitatiegesprek voor een vakantiejob zal wel niet zo formeel zijn als dat van volwassenen die een nieuwe job zoeken. Werkgevers weten ook wel dat je nog nooit gesolliciteerd hebt en dat je een beetje onwennig bent. Toch moet je je een beetje voorbereiden. Het is de kans om je voor te stellen en je sterke punten te beklemtonen. Een belangrijk punt is dat je weet wat het bedrijf juist doet en waarom je juist bij dat bedrijf wil gaan werken. "Om veel geld te verdienen" is niet echt een gepast antwoord! Spreek liever over de sfeer in het bedrijf die je wel aanspreekt, over hun visies en standpunten (bijvoorbeeld ecologisch), het werk zelf dat je wel ziet zitten, vrienden of familieleden die erg positief zijn / waren over hun job bij dat bedrijf, etc. Denk hier eens over na en tracht al enkele antwoorden te formuleren, zodanig dat je vlot kan antwoorden.

Kleding

Natuurlijk hangt het af van de job waar je voor gaat solliciteren. Ga je voor een kantoorjob, trek dan iets deftigs aan. Een jurk voor de meisjes, een deftige broek met polo of hemdje voor de jongens. Ga je voor een job in de horeca of in een winkel, dan kan een nette jeans ook. Ga je voor een job in de land-of tuinbouw, dan mag dat ook in jeans. Vuile of kapotte kleding kan natuurlijk nergens, dat spreekt vanzelf! Let ook op je schoenen. Zijn ze proper? Zitten er geen gaten in? Passen ze bij de rest? Zorg dat je je goed voelt in wat je draagt.

Het sollicitatiegesprek

Kom zeker niet te laat! Beter een kwartiertje te vroeg. Zo kan je nog rustig even naar het toilet en nog even je kleding checken. Geef je gesprekspartner een stevige hand en kijk hem aan. Blijf jezelf, wees spontaan. Benadruk je positieve kanten. Verdoezel je zwakke kanten niet maar ga ze nu ook niet extra in de verf zetten. Schrik niet als je toekomstige baas al een aantal van je negatieve trekjes kent. Hij heeft je misschien al gescreend op Facebook of Netlog. Beantwoord de vragen met korte, bondige zinnen en kijk je gesprekspartner steeds aan. Tracht nerveus gewriemel met je handen te vermijden. Geen kauwgom in je mond tijdens een interview. Zet je GSM op trilfunctie en neem niet op tijdens het gesprek! Wees steeds beleefd en niet te opdringerig.

Het contract

Zorg er voor dat er altijd een schriftelijk contract is. Lees het goed na alvorens te tekenen. Vraag steeds een kopie. Let goed op begin-en einddatum van het contract. Kijk goed na of het loon er in vermeld wordt en of het overeenstemt met wat afgesproken werd.

En dan ... aan het werk!

Let er op dat je steeds netjes op tijd bent. Luister goed naar wat je wordt uitgelegd en naar wat er van je verlangd wordt. Toon initiatief, maar ga niets doen dat je niet werd gevraagd. Zijn er bijzondere veiligheidsvoorschriften in het bedrijf waar je werkt, leef die dan na. Moet je veiligheidsschoenen dragen, draag die dan ook.

Ontslag

Wordt je om de een of andere reden ontslagen, dan moet je een schriftelijk document ontvangen. Je tekent dit document "voor ontvangst" , nooit "voor akkoord"! Mondeling ontslag telt niet! Na een ontslag heb je nog recht op een aantal dagen opzeg.

De betaling

Gewerkte prestaties moeten betaald worden. Ook als je op proef werkt of in opleiding bent, moet je prestatie betaald worden. Ga dus niet gratis proefdraaien met de belofte dat je later zal worden aangenomen. Zorg er voor dat je een loonfiche ontvangt voor de gewerkte dagen. Kijk de loonfiche goed na en bewaar ze goed.

Succes en veel plezier met je vakantiejob!
Gerelateerde artikelen
Werk en ontspanning combineren: vakantiewerk aan zeeWerk en ontspanning combineren: vakantiewerk aan zeeJongeren en studenten nemen in de zomermaanden vaak een vakantiejob of vakantiebaantje om wat bij te verdienen. Toch wil…
Het sollicitatiegesprek: wat mag worden gevraagd en wat nietHet sollicitatiegesprek: wat mag worden gevraagd en wat nietSoms worden tijdens een sollicitatiegesprek allerlei persoonlijke vragen gesteld. Het is goed om te weten dat dit helema…
Jonger dan 18 en alcohol, wat mag wel en niet?Jonger dan 18 en alcohol, wat mag wel en niet?Sinds 2014 is de wetgeving met betrekking tot jongeren en het drinken van alcohol veranderd. Alcohol mag niet meer worde…
Verboden vragen sollicitatiegesprekOp grond van de Algemene Wet Gelijke Behandeling (AWBG) en de Sollicitatiecode mag je potentiële werkgever bepaalde vrag…
Bronnen en referenties
  • De Nieuwe Werker maart 2011
  • Jobat.be

Reageer op het artikel "Vakantiejob voor jongeren (BE)"

Infoteur: Mapa
Laatste update: 03-06-2015
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Schrijf mee!