InfoNu.nl > Zakelijk > Banen > Thuiswerken iets voor jou?

Thuiswerken iets voor jou?

Thuiswerken iets voor jou? Werken vanuit huis is iets wat heel veel mensen wel willen. Het lijkt allemaal heel leuk en makkelijk, maar is het wel wat voor jou? Is thuis werken wel echt zo leuk als het lijkt?

Wat houdt thuiswerk in

De naam zegt het al, bij thuiswerk doe je werk vanuit huis. Voor veel mensen lijkt dit de ideale baan te zijn omdat je lekker thuis bent en vrijheid hebt. Je hebt verschillende vormen en manieren van thuiswerk. Sommige mensen hebben een vaste baan en kunnen geheel of gedeeltelijk vanuit huis werken, dit geeft de meeste zekerheid natuurlijk. Tevens zijn er mensen die voor zichzelf beginnen vanuit huis met bijvoorbeeld een webwinkel. In ieder geval werk je dus vanuit huis.
Waarom thuiswerken:

Zoals in het vorige stukje al staat willen mensen graag vrijheid. Die vrijheid kan belangrijk zijn omdat er bijvoorbeeld kinderen zijn en de moeders willen thuisblijven voor hun kinderen maar ook werken. Ook is het een stukje idealisme, het idee om je geld gewoon vanuit huis te verdienen klinkt natuurlijk ideaal. Zo heeft iedereen zijn eigen redenen om vanuit huis te willen werken.

Is thuiswerken wel zo leuk?

Belangrijk is om je te realiseren dat werken vanuit huis veel discipline vraagt. Het combineren van het huishouden met eventueel kinderen en ook je werk doen kan voor sommige mensen moeilijk zijn. Afhankelijk van het soort werk is het niet altijd lonend en prettig om thuis te werken. Mensen die van hun werkgever thuis mogen werken en dit goed kunnen combineren met het huishouden en eventuele kinderen kunnen inderdaad genieten van het thuiswerken. Maar mensen die bijvoorbeeld kiezen voor inpakwerk moeten vaak veel werk verzetten voor een niet zo’n hoog loon, als je dan ook nog een druk huishouden hebt of kinderen om je heen hebt lopen kan je weleens gauw flauw zijn met thuiswerken. Ook niet geheel onbelangrijk is het feit dat je wanneer je thuiswerkt contact met je medemens mist. Dit hoeft geen probleem te zijn als je graag alleen werkt en geen behoefte aan collega’s hebt, maar het kan dus ook best eenzaam zijn.

Kortom: thuiswerken is leuk als:

  • Je het juiste werk hebt
  • Als je graag alleen werkt
  • Als je genoeg discipline bezit om naast je huishouden en leuke afleidingen ook je werk kan doen

Thuiswerk vinden

Dit is het grootste probleem van thuis werken. Helaas zijn veel aanbieders van thuiswerk oplichters, en het vinden van thuiswerk gaat dus ook niet makkelijk. Wanneer je moet betalen om te kunnen starten met thuiswerk of om vacatures te zien,kan je er van uitgaan dat er iets niet klopt! Natuurlijk zijn er uitzonderingen bijvoorbeeld wanneer je als consulente gaat werken en een startpakket moet kopen. Let op de volgende punten als je thuiswerk zoekt:
  • Neem geen abonnement om vacatures te krijgen
  • Bel geen 0900 nummers waar je voor betaald om bijvoorbeeld een thuiswerkgids te ontvangen
  • Als iets je wat lijkt, zoek dan eerst op forums etc of de aanbieder betrouwbaar is.
  • Doorzoek forums naar de ervaringen van anderen

Voorbeelden van thuiswerk:

Er zijn vele mogelijkheden om vanuit huis te werken, bijvoorbeeld:
  • Telewerken
  • Inpakwerk
  • Consulente
  • Webwinkel
  • Schrijven
  • Eigen bedrijf
  • Sms/webcammen
  • Data entry
  • Mysterie shopping

Kijk voor meer informatie en vacatures op:
© 2011 - 2017 Laura, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Thuiswerken iets voor jou?"

Infoteur: Laura
Gepubliceerd: 11-03-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Schrijf mee!