InfoNu.nl > Zakelijk > Banen > Wat verdient een freelancer?

Wat verdient een freelancer?

Wat verdient een freelancer? Tot het ontstaan van de kredietcrisis waren het gouden tijden voor de freelancers. Werkgevers konden op deze manier ervaren krachten inhuren voor de duur van een bepaalde klus. Na afloop van deze werkzaamheden werd er weer afscheid genomen. Bedrijven schakelen freelancers in om aan de ene kant specialistische kennis binnen te halen, en aan de andere kant kunnen ze weer afscheid nemen op het moment dat de klus geklaard. Freelancers zijn te vergelijken met uitzendkrachten, maar freelancers hebben vaak een bepaalde specialisatie. Doordat ze weten dat hier veel vraag naar is, laten ze zichzelf inhuren tegen hoge uurtarieven. Freelancers worden ook vaak betaald om een bepaalde opdracht uit te voeren. Hierbij wordt er dus niet afgerekend per uur, maar per opdracht.

Waarom is het inschakelen van freelancers duur?

De tarieven van deze mensen ligt om meerdere redenen op een hoog niveau. Ten eerste is er een risico die ze moeten incalculeren. Ze hebben geen vangnetten zoals werknemers dat wel hebben. In uiterste gevallen hebben ze recht op een bijstandsuitkering, maar zij kunnen niet in de WW en zichzelf ziek melden en toch doorbetaald krijgen. Indien zij een tijd geen opdrachten hebben, hebben ze ook geen inkomen.

Aan de andere kant krijgen de freelancers als zelfstandigen ook te maken met hoge kosten. Zij moeten bijvoorbeeld zelf zorgen voor vangnetten op het moment dat ze hun werk niet meer kunnen verrichten. Daarnaast willen zij op hun 65e (of eerder) ook stoppen met werken. Ze moeten zelf zorgen voor een pensioenpotje bovenop de AOW-uitkering.

Wat kost een freelancer per uur?

De prijzen zijn afhankelijk van het bedrag dat de opdrachtgevers bereid zijn om te betalen. In het geval de freelancer met een bepaalde specialisatie kan kiezen uit diverse opdrachten, zal hij hier rekening mee houden in de tarieven. Dit is ook logisch want hij probeert zoveel mogelijk te verdienen. Op het moment dat de opdrachten niet meer voor het oprapen zijn, zullen de tarieven omlaag moeten om toch opdrachten binnen te krijgen.

Beginnende freelancers met een beperkte ervaring zullen tarieven hanteren die niet boven de 40 uit komen per uur. Zodra ze meer kennis hebben, kunnen ze de tarieven verhogen naar een tarief tot maximaal ongeveer 60. De echte specialisten kunnen hun uurtarieven nog hoger zetten.

Betalen per opdracht

Opdrachtgevers zullen er vaak veel voor voelen om een vast bedrag af te spreken met de freelancer. Op deze manier houden ze de kosten onder controle, en zal de opdrachtnemer ook zo snel mogelijk de opdracht willen opleveren. Met vaste bedragen kunnen ze ook verschillende freelancers verzoeken om een offerte uit te brengen. In economisch slechte tijden, de freelancers graag bereid zijn om de tarieven te verlagen om de opdracht binnen te krijgen.

Hoe moet een freelancer zijn tarieven bepalen?

Door te gaan vergelijken met collega ondernemers kan de freelancer bepalen wat zijn marktwaarde is. Hierbij speelt ervaring en kennis een grote rol. De tarieven zijn ook sterk afhankelijk van de vraag. De freelancers moeten het vaak hebben van opdrachten bij bedrijven die niet de kennis in huis hebben, of waarbij de bestaande medewerkers het werk er niet naast kunnen doen. Iemand binnen het bedrijf opleiden loont vaak niet de moeite, omdat het bijvoorbeeld een incidentele opdracht is, of omdat de opleiding teveel geld en tijd gaat kosten.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Wat verdient een freelancer?"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 24-02-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Schrijf mee!