InfoNu.nl > Zakelijk > Banen > Twilliciteren: het nieuwe solliciteren

Twilliciteren: het nieuwe solliciteren

Twilliciteren: het nieuwe solliciteren Veel sollicitanten kiezen nog steeds voor het versturen van de klassieke sollicitatiebrief. Het is ook helemaal 'in' om online te solliciteren. Via sociale media, de webcam of een dvd-sollicitatie. Je kunt natuurlijk ook via Twitter solliciteren. Twilliciteer en wie weet heb jij binnenkort die droombaan!

Wat is twilliciteren?

Solliciteren via Twitter

Twilliciteren is het nieuwe solliciteren. Het houdt in dat je solliciteert via het medium Twitter in maximaal 140 tekens. Anno 2010 staat het twilliciteren nog in de kinderschoenen. Twilliciteren is met name aan te raden als het bedrijf zelf sollicitanten oproept via Twitter. Hier reageer je dus weer op via het zelfde medium (het is niet aan te raden zomaar te twilliciteren bij een bedrijf als ze verzoeken om een officiële sollicitatiebrief te sturen).

Twitter naar netwerk

Je kunt Twitter ook gebruiken als je via je netwerk bekend wilt maken dat je op zoekt bent naar een baan. Het is wel van belang dat je via een linkje kunt doorverwijzen naar je CV of je eigen website waar relevante gegevens over je arbeidsverleden en nevenactiviteiten op staan.

Voordelen van twilliciteren voor de sollicitant

Veel bedrijven hebben in 2010 aangegeven sociale media meer in te gaan zetten voor werving- en selectiedoeleinden. Als sollicitant is het dus zaak hierop in te springen zodat je er snel bij kan zijn als er een leuke functie vacant is. Het twilliciteren heeft verder als voordeel dat:
  • je je twitterbericht kunt linken aan sociale netwerksites
  • je je twitterberichten kunt linken aan je eigen website (en dus veel info kan geven)
  • je via een grote groep bekend kunt maken dat je op zoek bent naar een baan
  • je laat zien met de tijd mee te gaan (vooral goed voor creatieve functies en/of functies in de communicatiebranche)
  • je eenvoudig kunt volgen welke bedrijven kandidaten werven via Twitter
  • je zeer snel kunt reageren op nieuwe functies

Voordelen van twilliciteren voor een bedrijf

Als een bedrijf ervoor kiest een tweet te versturen om een vacature bekend te maken doet dit bedrijf dit vaak via een relevant netwerk. Er wordt aan hen gevraagd of ze geschikte kandidaten weten voor een functie. De netwerkleden kunnen het bericht dus weer retweeten. Steeds meer bedrijven zullen gaan werven via Twitter. Er zitten immers flinke voordelen aan een wervingscampagne via dit hippe medium:
  • het scheelt veel tijd
  • het bedrijf laat zien met de tijd mee te gaan
  • het is kostenbesparend, geen hoge kostenpost voor wervingscampagnes en advertenties
  • er kan gemakkelijk een grote groep mensen worden bereikt
  • het bedrijf trekt de aandacht en komt daarmee in de publiciteit, gratis reclame dus voor het bedrijf!

Nadelen van twilliciteren voor de sollicitant

Hoewel het twilliciteren helemaal 'hip & happening' is zitten er natuurlijk ook nadelen aan deze vorm van solliciteren. Juist omdat Twitter verbonden kan zijn aan een andere sociale site zal een werkgever deze pagina's ook vaak bekijken.

Kort bericht

Het is niet eenvoudig om via een kort bericht duidelijk te maken waarom jij geschikt ben voor deze functie. Puzzel dus goed uit wat je precies in die 140 tekens wilt vertellen. Ook is het alleen aan te raden te twilliciteren bij bedrijven die zelf ook via deze manier werven of open staan voor deze nieuwe vorm van solliciteren. Twilliciteren past immers niet bij elke branche.

Nadelen van twilliciteren voor het bedrijf

Voor het bedrijf heeft het werven via Twitter als duidelijk nadeel dat hij potentieel geschikte kandidaten mis kan lopen doordat deze kandidaten geen Twitteraccount hebben. Het is voor het bedrijf dus zaak om via hun netwerk zoveel mogelijk passende kandidaten te werven. Ook loopt het bedrijf het risico een te snelle selectie te willen maken door alleen op Twitterberichten met eventueel bijbehorend CV af te gaan.

Twilliciteren: marketingspeeltje?

Tegenstanders van twilliciteren zien wervingscampagnes via Twitter weer als een nieuw marketingspeeltje van het bedrijf. Het betreffende bedrijf zou vooral publiciteit zoeken. Gezien de oppervlakkigheid van het medium zal twilliciteren volgens de tegenstanders geen succes zijn. Of het twilliciteren de toekomst heeft moet nog blijken.

Over twitteren

Twitteren is het uitsturen van korte berichtjes, de zogenaamde tweets. Twitteren betekent kwetteren. Bij Twitter zie je daarom ook altijd een vogeltje afgebeeld. Twitterberichten zijn korte tekstberichtjes, ze lijken in feite op sms-jes. Het verschil met sms is echter dat je op een eenvoudige manier op hele grote groep mensen kan bereiken. Dit zijn je followers (of je vriendengroep).

Twitterberichtjes linken

Een fijne bijkomstigheid is ook dat er links aan twitterberichtjes verbonden kunnen zijn die verwijzen naar nieuwsberichten of teksten of filmpjes op websites. Ook kun je retweeten: als je een interessant berichtje krijgt kun je dit eenvoudig doorsturen aan je followers. Je hebt maximaal 140 tekens om een twitterberichten te versturen.

Ook aan de Twitter?

Als je zelf wilt gaan twitteren maar nog niet precies weet hoe je dat moet doen kun je een kijkje nemen op internet. Op www.twitterinfo.nl staat bijvoorbeeld een filmpje over twitteren. Hier staat ook een handleiding op. Op www.wat-betekent.nl/wat-is-twitter/ staat ook een beginnerscursus. Uiteraard zijn er nog vele andere handleidingen te vinden op internet.
Gerelateerde artikelen
Socialiteren is het nieuwe (sociaal) solliciterenSocialiteren is het nieuwe (sociaal) solliciterenJe kunt natuurlijk braaf sollicitatiebrieven schrijven en hopen dat je eens wordt uitgenodigd maar het nieuwe solliciter…
Solliciteren via het internetSolliciteren via het internetVoor een vacature gaat u niet meer diverse zaterdagkranten en vakbladen uitpluizen. Voor de meest recente vacatures gaat…
Online solliciteren: hoe doe je dat?Online solliciteren. Vroeger stuurde iemand die op een baan wilde solliciteren een brief. Eerst was die met de hand gesc…
Open sollicitatie: het 10-stappenplanOpen sollicitatie: het 10-stappenplanDe open sollicitatie blijkt nog steeds een doeltreffend middel voor het vinden van een vacature. Bij een open sollicitat…
Solliciteren: je C.V. is je visitekaartjeBij elke sollicitatie wordt je gevraagd een Curriculum Vitae mee te sturen. Curriculum Vitae betekent letterlijk levensl…
Bronnen en referenties
  • www.twitterinfo.nl
  • www.wat-betekent.nl/wat-is-twitter/
  • www.energize.nl
  • www.communicatieonline.nl
  • www.blizz.nl

Reageer op het artikel "Twilliciteren: het nieuwe solliciteren"

Infoteur: Schoontje
Laatste update: 19-10-2013
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Schrijf mee!