InfoNu.nl > Zakelijk > Banen > Er is geen grote vraag naar thuiswerkers

Er is geen grote vraag naar thuiswerkers

Er is geen grote vraag naar thuiswerkers Het aanbod thuiswerk is zeer klein, op de arbeidsmarkt wordt deze veel groter voorgedaan dan in werkelijkheid het geval is. Gevolg hiervan is dat er een grote groep werkzoekenden de dupe wordt van misleidende praktijken van malafide aanbieders, deze maken misbruik van de enorme vraag naar thuiswerk. De vraag naar thuiswerk is groot, althansdat is een conclusie die je bijna vanzelf trekt wanneer je het aantal websites ziet dat thuiswerk of bemiddeling inzake thuiswerk aanbiedt. Als werkzoekenden ga je er automatisch vanuit dat dit beeld dan wel zal kloppen en er grote vraag is naar thuiswerkers.
De waarheid is echter anders:

Aanbod van thuiswerk is klein

Het aanbod thuiswerk is heel erg klein, de vraag naar thuiswerk is immens groot. Deze specifieke arbeidsmarkt is compleet uit balans en dat is nu precies waar op in gespeeld wordt door een aantal ondernemers die slechts één doel hebben: geld verdienen aan werkzoekenden binnen deze branche.
Omdat er geen controle is, geen branche verenigin en dus ook geen regeltjes waar men zich aan moet houden, wordt vrij spel gegeven aan een ieder die werkzoekenden kan misleiden. Dat is wat al jarenlang speelt binnen deze arbeidsmarkt.

Werkzoekenden zijn soms zo wanhopig dat zij bereid zijn te betalen voor bemiddeling, in de hoop dat de bemiddelaar hen wel aan werk kan helpen. Wat de werkzoekende niet weet is dat er vrijwel geen aanbod thuiswerk is, daarmee is de kans om thuiswerk te vinden met behulp van bemiddeling ontzettend klein. Het geld dat men voor deze bemiddeling betaalt is men dan ook gewoon kwijt.

Ligt het dan alleen aan de werkzoekende?

Zeker niet.
Er wordt in de reguliere arbeidsmarkt maar weinig aandacht besteed aan de ontwikkelingen binnen deze specifieke arbeidsmarkt. Het is algemeen bekend dat er een klein groepje ondernemers is dat een onjuiste dienstverlening neerzet, er wordt echter niets aan gedaan. Men verschuilt zich achter opmerkingen als wanneer je er één opdoekt duikt de volgende alweer op. Consumentenverenigingen waarschuwen werkzoekenden wel om niet in zee te gaan met deze bedrijven maar daar houdt het dan ook op. Er wordt niets gedaan om de misleiding een halt toe te stoppen.

Misleidende praktijken

Omdat er een grote groep werkzoekenden is die actief zoekt naar thuiswerk op zowel het internet als in dagbladen, liggen er veel malafide ondernemers en bedrijven op de loer om een graantje mee te pikken van deze groep werkzoekenden. Dat verklaart de grote hoeveelheid sites die claimen thuiswerk aan te bieden, zij zijn te herkennen aan bijvoorbeeld het feit dat ze vragen om in te schrijven, of zelfs geld vragen voor hun zogenaamde bemiddeling. Het Meldpunt Thuiswerk is al jaren actief om deze misstanden uit de weg te werken, ook Tros Radar en de Consumentenbond hebben hun steentje bijgedragen.
Feit blijft natuurlijk dat de verantwoordelijkheid vooral ligt bij de werkzoekende zelf.

Waar vind je dan wél thuiswerk?

Er zijn gelukkig nog altijd webmasters die investeren in het aanbieden van een betrouwbare website met een actueel aanbod thuiswerk. Je kunt deze sites vinden door bijvoorbeeld in een zoekmachine te zoeken op woorden als thuiswerk.
© 2007 - 2017 Karen, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Er is geen grote vraag naar thuiswerkers"

Infoteur: Karen
Laatste update: 07-06-2012
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Schrijf mee!