InfoNu.nl > Zakelijk > Banen > Carrière: nuttige tips om je loopbaan verder uit te bouwen

Carrière: nuttige tips om je loopbaan verder uit te bouwen

Carrière: nuttige tips om je loopbaan verder uit te bouwen In tijden van crisis is het niet makkelijk om werk te vinden, en evenmin om je baan te behouden. Daarom moet je als werknemer op alles voorbereid zijn en klaar zijn om op elk moment je loopbaan een andere draai te geven. In economisch onzekere tijden is het aangeraden om flexibel te zijn zodat je je carrière kan 'reboosten' als de tijd daarvoor rijp is. Het komt erop aan om je regelmatig bij te scholen, op de hoogte te blijven van de economische actualiteit en jezelf in vraag te durven stellen. Welke tips kunnen je helpen bij het verder uitbouwen van je loopbaan?

Loopbaan verder uitbouwen

In de eenentwintigste eeuw betekent het hebben van een mooie baan niet meer dat je op je lauweren kan rusten. Het is niet omdat je tevreden bent over je baan dat je niet meer open hoeft te staan voor nieuwe ontwikkelingen in de onderneming waar je werkt of in de economische sector in het algemeen. Integendeel, nieuwe evoluties opvolgen is belangrijk om bij te blijven én om je loopbaan verder uit te bouwen. Dit geldt in de eerste plaats voor de situatie in het bedrijf waar je werkt: voortdurend poolshoogte nemen bij je collega's geeft je mogelijk een goed zicht op eventuele veranderingen in de toekomst.

Cursus volgen

Een cursus volgen om nieuwe dingen te leren kan altijd nuttig zijn. Door bijkomende opleidingen te volgen of aan nieuwe projecten deel te nemen blijf je jezelf verder ontwikkelen. Bovendien kan het volgen van een cursus nooit kwaad: je kan jezelf op die manier bijscholen en je kan daarbij ook je informeel netwerk binnen het bedrijf verder uitbouwen. Ook kan je je capaciteiten verruimen door dingen bij te leren over andere functies dan die van jou: op die manier doe je multifunctionele ervaring op.

Carrière: mogelijkheden

Een gemotiveerde werknemer kan ook los van de onderneming op zoek gaan naar cursussen om zichzelf bij te scholen. Hierbij kan je je richten op bijscholingen die te maken hebben met de sector waarin je werkt en met de functie die je uitoefent. Ga na welke de mogelijke evolutie is van de onderneming waarin je tewerkgesteld bent en wat jouw rol in de toekomst binnen het bedrijf zou kunnen zijn. Ook nadenken over de functie die je hebt en wat de toekomstverwachtingen daarvoor kunnen zijn kan later van pas komen. Stel jezelf vragen als: wat zijn de doorgroeimogelijkheden binnen de bedrijfshiërarchie? Is er hoog op promotie binnen het bedrijf?

Constructieve kritiek

Bij de uitoefening van je functie is het opportuun om je regelmatig vragen te stellen over de effectiviteit ervan. Ga na of de samenwerking met je collega's vlot verloopt en of er misschien enkele aanpassingen gewenst zijn. Durf hierbij te anticiperen op mogelijke dysfuncties in de intercollegiale samenwerking. Als je vragen of voorstellen hebt, probeer die dan te formuleren op een zo helder en pragmatisch mogelijke manier. Hierbij is het van belang om tactvol te werk te gaan: als je dingen zijn opgevallen die volgens jou beter kunnen, stel die dan aan de kaak op een correcte manier.

Carrière: alternatieven

Natuurlijk ben je niet voor eeuwig gebonden aan de onderneming waarin je werkt. Blijf goed op de hoogte van de economische actualiteit en onderzoek welke sectoren het momenteel goed doen en goede toekomstperspectieven hebben. Zorg ervoor dat je niet vergroeid raakt met het bedrijf en je niet in slaap laat wiegen. Wanneer de onderneming er minder goed lijkt voor te staan, zijn er altijd alternatieven voor een positief ingestelde werknemer.

Passende functie

Als je denkt op een dood punt te zijn beland in je loopbaan, deins er dan niet voor terug om je huidige werk in vraag te stellen. Voel je je nog wel goed in de baan die je hebt? Als je echt heel eerlijk bent, doe je de job dan nog graag? Het is nooit te laat om je loopbaan eens vanuit een totaal andere hoek te bekijken en een andere weg in te slaan. Mogelijk ontdek je professionele talenten in jezelf waarvan je het bestaan niet eens had vermoed. Zelfkennis kan op die manier een goede opstap zijn naar een functie waarin je goed past en naar een bevredigend professioneel leven.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Carrière: nuttige tips om je loopbaan verder uit te bouwen"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 26-11-2015
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Special: Werk zoeken
Schrijf mee!