InfoNu.nl > Zakelijk > Banen > Solliciteren: 7 sollicitatievragen om je op voor te bereiden

Solliciteren: 7 sollicitatievragen om je op voor te bereiden

Solliciteren: 7 sollicitatievragen om je op voor te bereiden Solliciteren is voor vele mensen een zenuwachtige bedoening. Je probeert wel om zo rustig mogelijk te blijven als je naar je sollicitatiegesprek gaat, maar dat lukt je niet altijd. Toch kan je je kansen op een positief resultaat verhogen door je grondig voor te bereiden. Vaak stellen werkgevers immers dezelfde sollicitatievragen bij de eerste kennismaking, zodat je op voorhand een passend antwoord kan bedenken. Denk bijvoorbeeld aan sollicitatievragen in verband met je vorige werkgever, je motivatie en je ambitie in verband met de gewenste job. Door je aan de hand van enkele standaardvragen voor te bereiden zal je meer kans hebben om weerhouden te worden voor de gewenste baan. Wat zijn de meest voorkomende sollicitatievragen die recruteerders stellen bij een aanwerving van nieuw personeel?

Sollicitatievragen: vorige werkgever

Bij een eerste kennismakingsgesprek zal je ongetwijfeld gevraagd worden wat je vorige baan inhield. Hierbij zal men vragen naar de reden waarom je daar bent weggegaan. Dat kunnen verschillende redenen zijn, zoals bijvoorbeeld ontslag door een herstructurering of problemen op de werkvloer. Ook kan het zijn dat je zelf hebt ontslag genomen omdat je ambitie hebt en hogerop wilt. Je toekomstige baas zal vaak de motieven willen weten van je vertrek bij je vorige werkgever.

Solliciteren: cv

Ook je cv zal grondig bestudeerd worden. Aan de hand van je vorige jobs zal men zich een beeld proberen te vormen van jouw professioneel verleden en je ambities. Bij een mogelijke blanco periode in je cv zal de werkgever willen weten wat de redenen daarvan zijn. Mogelijk heb je door ziekte lange tijd niet kunnen werken, of heb je wel veel gesolliciteerd maar zonder resultaat. Als je een lange periode hebt gesolliciteerd zonder werk te vinden, dan is dat meestal geen goede basis om aangenomen te worden bij een nieuwe baas.

Verwachtingen i.v.m. de job

De persoon die je eventueel zal moeten aanwerven zal je ongetwijfeld vragen wat je verwacht van deze job. Dat is onder meer om te weten of jouw verwachtingen realistisch zijn en overeenkomen met de functie waarvoor je solliciteert. Belangrijk is om je op voorhand zo goed mogelijk te informeren over de functie waarvoor je solliciteert en zoveel mogelijk inlichtingen over de onderneming in te winnen. Mogelijk zal je ook meer uitleg gegeven worden over wat men concreet van je verwacht. Hierna mag je dan een vraag verwachten in de trant van : "Denkt u dat u aan die verwachtingen kan voldoen?"

Motivatie

Voortvloeiend uit de vorige vraag omtrent je verwachtingen, kan er worden overgegaan naar een volgende vraag. In dezelfde lijn ligt de vraag naar je motivatie voor deze functie. Hierbij zijn er verschillende antwoorden mogelijk. Zo kan je bijvoorbeeld geïnteresseerd zijn in de specifieke sector waarin het bedrijf actief is, of wil je je persoonlijkheid ontwikkelen in het kader van een leuke job. Mogelijk zal je ook gevraagd worden of je graag nieuwe uitdagingen aangaat. De vraag naar je motivatie is één van de meest cruciale vragen om je aan te werven of niet.

Sollicitatievragen: persoonlijkheid

Hieruit volgend kan men verder gaan met vragen over je persoonlijkheid, zoals bijvoorbeeld : "Hoe zou je jezelf omschrijven?" Men probeert zich op die manier een beeld te vormen van jouw persoonlijkheid, zodat men kan uitmaken of die in het plaatje van de functie past. Je kwaliteiten en je tekortkomingen, of min- en pluspunten, zullen altijd dingen zijn waar een baas zal naar vissen. Je mag verwachten dat deze vragen op een nogal directe manier zullen gesteld worden, zoals bijvoorbeeld: "Wat zijn je negatieve punten?" of "Wat zijn je kwaliteiten?" De recruteerder zal onder andere willen uitzoeken hoe jij met eventuele problemen zal kunnen omgaan.

Standaardvragen: ambitie

Een andere manier om meer over je persoonlijkheid te weten te komen, is om te vragen hoe je jezelf en je functie ziet in het geheel van het bedrijf. Je gesprekspartner wil op die manier uitvissen hoever je ambities misschien kunnen gaan in de hiërarchie van het bedrijf. Ook kan je verwachten dat men wil weten hoe jij de samenwerking met je collega's en met je baas ziet.

Financiële verwachtingen

Als het de goede kant lijkt uit te gaan met je sollicitatie, dan kan ook een vraag naar je verwachte salaris aan bod komen. Hierbij is het van belang om op voorhand goed geïnformeerd te zijn over het gangbare loon dat voor een vergelijkbare functie gegeven wordt. Het kan geen kwaad om een beetje lef te tonen en een bedrag te noemen dat een beetje hoger ligt. Je mag gerust de lat zo hoog mogelijk leggen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Het beantwoorden van sollicitatievragenHet beantwoorden van sollicitatievragenWerknemers zitten tegenwoordig niet meer veertig jaar bij dezelfde baas. Bij een verandering van baan moet u ook sollici…
Vastzitten in een goede baanVastzitten in een goede baanMet een fulltimebaan bent u vier tot vijf dagen in de week bezig. Het is hierdoor van groot belang dat u met plezier naa…
Sollicitatievraag  Hoeveel verdien jij in jouw huidige baanSollicitatievraag Hoeveel verdien jij in jouw huidige baanSommige sollicitatievragen kunnen jou voor een dilemma plaatsen. Moet je eerlijk het bedrag noemen of moet je het iets v…
Sollicitatievraag  Wat spreekt jou aan in de functie?Sollicitatievraag Wat spreekt jou aan in de functie?Door de juiste vragen te stellen probeert de werkgever de juiste persoon te selecteren voor de beschikbare functie. Een…
Verboden vragen sollicitatiegesprekOp grond van de Algemene Wet Gelijke Behandeling (AWBG) en de Sollicitatiecode mag je potentiële werkgever bepaalde vrag…

Reageer op het artikel "Solliciteren: 7 sollicitatievragen om je op voor te bereiden"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 30-10-2015
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Special: Werk zoeken
Schrijf mee!