InfoNu.nl > Zakelijk > Banen > Loopbaanmanagement

Loopbaanmanagement

In het volgende artikel probeer ik u uit te leggen wat er allemaal met loopbaanmanagement te maken heeft. En wat allemaal onder loopbaanmanagement wordt verstaan. Loopbaanmanagement is het gericht managen van de mobiliteit van medewerkers noemen we loopbaanmanagement.

De pijlers van een goed loopbaanbeleid

Een goed loopbaan beleid kent drie pijlers, namelijk:
  1. Informatie
  2. Communicatie en loopbaanbegeleiding
  3. Opleiding

Informatie:

Allereerst is er gerichte informatie nodig over de medewerkers en de organisatie. Hoe zit het met de kennis, vaardigheden, capaciteiten, toekomstperspectief van de medewerkers? Bij informatie over de organisatie spelen de volgende vragen een rol:
  • Wat is de verwachte personeelsbehoefte direct volgend uit de personeelsplanning.
  • Welke loopbaanmogelijkheden zijn aanwezig?
  • Zijn de functieprofielen helder met duidelijke omschrijvingen van taken en benodigde competenties?

Communicatie en loopbaanbegeleiding

Naast informatie is communicatie over en begeleiding van loopbanen nodig. Er zullen afspraken gemaakt moeten worden over hoe de verder ontwikkeling zal worden gerealiseerd. Dat gebeurt in vorm van een loopbaangesprek. Voor grote organisaties is het zinvol om een interne arbeidsmarkt te creëren en deze zichtbaar te maken. Bijv: interne vacature bank.

Opleiding:

Opleidingen zijn een uitstekend middel om eventuele gaten te dichten. Het opleidingsbeleid is een belangrijke voorziening voor de invulling van strategisch loopbaanmanagement.

Ondersteuning bij loopbaanplanning: loopbaanbegeleiding

Er zijn verschillende instrumenten voor loopbaanbegeleiding, denk aan:
  • Hulp bij en materiaal voor zelfonderzoek. Wie ben ik, wat wil ik, wat zoek ik?
  • Hulp bij het beantwoorden van de vraag: wat kan ik?
  • Hulp in de vorm van sollicitatietrainingen ( voor interne sollicitaties)

Loopbaanbeleid voor specifieke doelgroepen

Begeleiding bij high potentials; jongen medewerkers met groot potentieel voor de onderneming.

Loopbaan en levensfasen

Bij het loopbaanbeleid speelt de levensfase van de medewerker een centrale rol. Belangrijke kenmerken per levensfase zijn:
  • De twintiger leeft vanuit zijn een positieve gestemdheid, hij leert zichzelf kennen, ontdekt en zoekt volop.
  • De dertiger heeft meestal al zijn grenzen met vallen en opstaan ontdekt; hij is materialistischer, vitaal, ambitieus, zoekt ontwikkelingsmogelijkheden.
  • De veertiger begint zicht af te vragen is dit nou wat het leven mij te bieden heeft? En heroriënteert zich. Hij gaat zoeken naar nieuwe waarden en normen.
  • De vijftiger heeft vaak innerlijk rust en stabiliteit gevonden, en kan een bron van nieuwe creativiteit vormen.
  • De zestiger lijkt veel op de vijftiger. Afhankelijk van de gezondheid kan de inzet nog groot zijn.
© 2006 - 2018 Sonisch, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Het gebruik van human resource systemen bij bedrijvenHet gebruik van human resource systemen bij bedrijvenVoor veel bedrijven is het menselijk kapitaal het belangrijkste wat een bedrijf bezit; veelal zit de kennis die het bedr…
Knowledge & Content ManagementKnowledge management is een Engelse term voor een methode om kennis te vergaren en die kennis vervolgens te gebruiken in…
Management: Opleiden van personeelWil een organisatie succesvol blijven, dan moet zij in staat zijn tot verandering of ontwikkeling. Een van de vele manie…
Prince2: Alles over de standaard in project managementPrince2 stamt al uit 1996 maar de methodiek is nog steeds wereldwijd de standaard op het gebied van project management.…
Management: Wanneer en hoe werknemers opleidenEen belangrijke doelstelling van personeelplanning is de personeelsbeschikbaarheid in overeenstemming te brengen met de…

Reageer op het artikel "Loopbaanmanagement"

Reactie

Freek, 13-10-2007 16:10 #1
Loopbaanbegeleiding kan m'n ook diverse taken van een bedrijf af lopen. Het voordeel hiervan is dat het ook weet wat er allemaal gebeurd bij een bedrijf, wie doet wat. Want je kan het alleen doen, of met z'n allen. Want samen staan ze sterk, waar iedereen wat aan heeft.

Infoteur: Sonisch
Laatste update: 02-09-2010
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Reacties: 1
Schrijf mee!