InfoNu.nl > Zakelijk > Banen > Sandd postbezorger worden, wat zijn de werkzaamheden?

Sandd postbezorger worden, wat zijn de werkzaamheden?

Sandd postbezorger worden, wat zijn de werkzaamheden? Postbezorger worden bij een postbedrijf als Sandd is eenvoudig. Postbezorgers krijgen weinig betaald dus er is altijd wel verloop. Als u post wil gaan bezorgen meldt zich aan bij het bedrijf van uw keus, bijvoorbeeld Sandd, en u hoort dan of uw wijk nog vrij is. Als postbezorger sorteert u de post op adres en naam, en u bezorgt de post. Sandd eist echter sinds 1 januari 2017 dat u verplicht te volgen bent met gps, dit stuit op weerstand bij mensen omdat de privacy daardoor ver te zoeken is. Ook bent u verplicht een smartphone die de app kan installeren, aan te schaffen. Sinds de privatisering van postbezorging zijn er een reeks bedrijven ontstaan die in Nederland post bezorgen. Om post te bezorgen voor Sandd moet een postbezorger minimaal 16 jaar zijn. Sandd spreekt u uit als 'Send'. U herkent Sandd aan de opvallend blauwe kleur van de postkleding en posttassen en aan het specifieke Sandd logo. De post die u bezorgen gaat, wordt bij u thuis afgeleverd. Wanneer kunt u postbezorger bij dit postbedrijf worden?

Werktijden

Als u bij Sandd als postbezorger werkt gaat er wel vrij veel tijd in zitten. De post van Sandd wordt door het bedrijf bij u ongesorteerd, steevast op maandagen en donderdagen bezorgd, en altijd uiterlijk 18.00 uur ’s avonds. U moet daar dus voor thuisblijven, maar die wachttijd wordt u niet betaald. U kunt wel iemand vragen om thuis te zijn op die dagen, want iemand moet de post persoonlijk in ontvangst nemen. Omdat hier geen vergoeding tegenover staat kunt u dus vier dagen in de week geen ander werk doen, terwijl u maar een paar uur werk vergoed krijgt van Sandd. Hoe werkt dat dan? In de praktijk ziet het er ongeveer zo uit:
  • U (of iemand anders) moet twee dagen thuisblijven om de kisten met post in ontvangst te kunnen nemen, namelijk maandag en donderdag. Op die dagen moet u ook de post sorteren. U bent dan in principe de hele werkdag kwijt aan Sandd, terwijl er erg weinig verdiensten tegenover staan.
  • U moet ook nog twee dagen de post bezorgen, namelijk op dinsdag en vrijdag.

U bent dus in de praktijk veel meer uren kwijt dan u krijgt uitbetaald. Voor sommige mensen is dit echter geen bezwaar. Bijvoorbeeld als u gewoon een heel klein beetje geld per maand wilt bijverdienen en nog een ander inkomen heeft. Van een gewone bezorgwijk van Sandd kunt u maandelijks namelijk niet rondkomen.

Wanneer kunt u solliciteren bij Sandd?

Dit werk is geschikt voor:
  • Scholieren 16 jaar en ouder
  • Studenten
  • Senioren
  • Herintreders
  • Jonge moeders

U ontvangt bij aanvang van het werk een eenvoudige posttas en fietstassen met het logo van Sandd erop.

Post bezorgen bij Sandd, wat zijn de de voordelen?

  • De post wordt een dag van te voren bij u thuis afgeleverd in stevige kratten. Bijvoorbeeld: de post die dinsdag bezorgd moet worden, wordt op maandag bij u thuis afgeleverd. De post die u op vrijdag moet bezorgen, wordt op donderdag bij u thuis afgeleverd.
  • Sandd biedt een minimale vergoeding, voor zowel per poststuk als per kilometer.
  • U wordt maandelijks betaald via uw bank of giro.
  • Het bedrijf hanteert als extra service een spaarprogramma voor allerlei cadeaus, zoals bijvoorbeeld Cd's, speelgoed, huishoudelijke artikelen, en nog veel meer.
  • U werkt buiten, die wandelingen zijn gezond.
  • U komt misschien mensen tegen in uw buurt, het kan uw sociale leven dus misschien vergroten.
  • U doet in feite aan lichaamsbeweging als u een postwijk loopt.
  • U bepaalt zelf de tijden waarop u wilt werken, als u de post maar op de afgesproken dagen tussen 8.00 uur ’s morgens en 18.00 uur s’avonds bezorgt.
  • De tijd die u er aan besteden moet is misschien te combineren met school, studie of part-time werken.

Hoeveel tijd kost dit bijbaantje per week?

Als u uitgaat van een gemiddelde gewone wijk zult u voor het sorteren van de post 2 - 4 uur per keer nodig hebben. Dat is ongeveer 4 tot 8 uur per week. Voor het bezorgen de dag daarna moet u rekening houden met 3 a 4 uur per keer. Dat is ongeveer 6 - 8 uur per week. Voor het thuisblijven om de post in ontvangst te nemen moet u 2 dagdelen per week thuis blijven, dit kan 's morgens of 's avonds zijn. In totaal werkt u dus ongeveer 14 uur of meer per week voor Sandd.

Hoeveel verdient het?

De verdiensten zijn erg laag. Hou rekening met maximaal 1 a 2,- loon per uur. De uren dat u afwacht om de post in ontvangst te nemen, krijgt u niets uitbetaald. Dat zijn ongeveer 4 uren per week die niet worden uitbetaald.

De uren dat u werkt is ook afhankelijk van:
  • Hoe groot de wijk is en hoeveel kisten er gebracht worden.
  • Hoeveel post u die week in totaal te bezorgen heeft.
  • Of u de wijk lopend gedaan kan worden of met de fiets moet.
  • Of u fit en goed ter been bent.

Het komt er in elk geval op neer dat u met deze werkzaamheden een bescheiden bijverdienste kunt ontvangen.

Wat verwacht Sandd van u?

Het bedrijf verwacht van u een aantal zeer gangbare dingen:
  • U vindt het geen probleem om met gps gevolgd te worden.
  • U bent in het bezit van een moderne smartphone.
  • U bent ouder dan 16 jaar.
  • U hebt verantwoordelijkheidsgevoel, wat zich uit in het op tijd bezorgen van de post.
  • U streeft naar correcte bezorging.
  • U behandelt de post met zorg zodat deze onbeschadigd bezorgd wordt
  • U meldt bijzonderheden (foutjes of vertragingen) per app aan uw contactpersoon bij het bedrijf. Ieder mens maakt wel eens een foutje en daar wordt niet moeilijk over gedaan. Het bedrijf is er dan echter wel graag van op de hoogte want dan zijn zij voorbereid op eventuele klachten

Nadelen

  • gps verplichting is volgens velen een inbreuk op de privacy van medewerkers.
  • Postbezorgers bij Sandd verdienen bijzonder weinig.
  • Er wordt veel van u verwacht in verhouding tot de beloning.
  • Bij slecht weer is postbezorging onplezierig, vooral bij koud weer, in regenbuien en als het glad is.
  • U moet thuisblijven op dagen dat u beter betaald werk zou kunnen doen
  • Elke week staan er dagenlang kamers vol bakken met post

Sandd opzeggen

Als u postbezorger bij Sandd bent en u wilt het baantje opzeggen, dan heeft u mogelijk een opzegtermijn van een kalendermaand. Het wil zeggen dat u voor de 1e van de maand moet opzeggen, dan moet u nog een maand werken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Post bezorgen als bijbaantje: bij welk bedrijf?Post bezorgen als bijbaantje: bij welk bedrijf?Netwerk SVP, Post NL (de nieuwe TNT post), Selektmail, Sandd... Allemaal bedrijven waar je als postbezorger aan de slag…
Concurrentie TNT en postNLTNT is het grootste postbezorgings bedrijf van Nederland. Er zijn ook enkele kleinere bedrijven die ook een hoog percent…
Postpakket: post verzenden via SanddPostpakket: post verzenden via SanddHet bedrijf Sandd is qua grote het tweede postbedrijf in Nederland. Het bedrijf richt zich vooral op de verzending van p…
Postbezorger worden, wat verdient het?Postbezorger worden, wat verdient het?Als je overweegt om post te gaan bezorgen als bijbaantje, moet je rekening houden met vaste tijden waarop de post bezorg…
Postbezorgen, iets voor jou?Wanneer je eens goed om je heen kijkt, zie je overal advertenties waarin postbezorgers gevraagd worden. De advertenties…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Sandd postbezorger worden, wat zijn de werkzaamheden?"

Reacties

Lisa, 13-11-2018 09:15 #7
Mag een kind van 12 jaar de moeder of vader helpen? Reactie infoteur, 28-11-2018
Nee, volgens mij niet met post rondbrengen.

Karin, 31-01-2017 10:43 #6
Ik wil post bezorgen bij Sandd. Hoeveel dagen per week ben je verplicht om post te bezorgen?
Mag het ook 1 dag zijn? En hoeveel vrije dagen mag je hebben? Reactie infoteur, 31-01-2017
Hi, je kunt het beste eens met Sandd bellen als je antwoord wilt op deze vragen.

Geeraets John, 14-09-2015 14:43 #5
Ik wil heel graag postbezorger worden liefst fulltime. Ik ben gestopt als stratenmaker en wil graag via deze weg wat anders en kan via deze weg werken aan mijn lijn. Mvg John Geeraets.

Anja, 03-03-2015 12:57 #4
Wou graag "n klacht indienen over "n bezorger die in de wijk van de Breukrand te gemert de post rond brengd. Heb hem meerdere malen erover aangesproken dat hij onze dure brievenbus ook normaal kan openen en dicht kan maken, maar nee het helpt allemaal niet, hij houd je gewoon voor de gek.ik sta dadelijk niet meer voor mij zelf in. Hopelijk weten jullie over welke jongen het gaat, en dat jullie hem er hierover op aan kunnen spreken.en anders kan hij die brievenbus zelf gaan betalen denk niet dat hij daar op staat te wachten, hij moet leren om andermans spullen met rust te laten Reactie infoteur, 03-03-2015
Hi, u kunt uw klacht bij het postbedrijf indienen. Infonu heeft geen relaties met postbedrijf Sandd, maar geeft alleen informatie over allerlei onderwerpen. U kunt dus het beste even met Sandd bellen als u klachten heeft, of op hun website kijken hoe u een klacht kunt indienen.

Mevr Brand, 12-03-2013 17:37 #3
Ik heb een stikker op mijn brievenbus en wil geen reclame ontvangen. Als de bezorger/ster van sandd geweest is, zit er ook reclame bij en het is geen reclame op naam. Wat doe ik hieraan? Reactie infoteur, 13-03-2013
Even met Sandd bellen, maar het is wel vreemd want Sandd bezorgt alleen geadresseerde post.

Van den Oever, 03-02-2012 12:02 #2
Een vraag; Op een bijeenkomst kregen wij het over de manier hoe bezorgers met hun post omgaan. Nu bekijk ik de voorwaarden waaraan een bezorger moet voldoen en dan valt het mij op dat er geen melding word gemaakt dat een postbode niet over de post mag praten met anderen of over de straat heen roepen wat voor post er is. Als het folders betreft is dat geen punt maar wel als het om post gaat waar een ander niets mee nodig heeft. Dit is nl wel gebeurd en de persoon is er op aan gesproken en die reageerde verontwaardigd dat dit gerust mag. Kunt u hier aandacht aan besteden en mij een bericht hierover terugzenden? Bij de PTT moest men hier nl vroeger voor tekenen.

Danielle, 17-01-2012 17:13 #1
Ik heb het al eerder gedaan maar toen waren me kinderen te jong dus kon ik niet altijd bezorgen, nu mijn kinderen ouder zijn kan ik dat wel. en zou het leuk vinden om het weer te gaan doen!

Infoteur: Kisses
Laatste update: 30-10-2018
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Special: Kranten en post bezorgen
Reacties: 7
Schrijf mee!