InfoNu.nl > Zakelijk > Banen > Baan behouden; aan het werk blijven tijdens de crisis

Baan behouden; aan het werk blijven tijdens de crisis

Je baan behouden is erg belangrijk tijdens tijden van economische crisis. Zolang je je baan behoudt merk je stukken minder van de crisis, dan wanneer je ontslagen wordt. Door je werk te behouden, behoudt je namelijk ook je inkomen. Je baan behouden lijkt iets wat je niet zelf in de hand hebt: als het echt slecht gaat met het bedrijf waar je werkt worden er nou eenmaal mensen ontslagen. In dit artikel lees je meer over hoe je er voor kan zorgen dat de kans groter is dat jij niet ontslagen wordt.

Contract: tijdelijk contract of een contract voor onbepaalde tijd

Wanneer een bedrijf medewerkers moet ontslaan vanwege financiële problemen, dan kiest men daarvoor een methode. Het kan zijn dat mensen met tijdelijke contracten als eerst ontslagen worden. Dat zijn vaak ook de mensen die er als laatste bij gekomen zijn. Dit lijkt een logische en eerlijke methode, maar toch is dit niet altijd de meest verstandige methode. Denk aan bedrijven die vanwege vergrijzing voor hun voortbestaan afhankelijk zijn van de een jonge nieuwe instroom. Die jonge nieuwe medewerkers zouden dan meteen allemaal ontslagen worden zodra dat nodig is. Dan kan een bedrijf de crisis nu wel overleven, maar komen zij later opnieuw ernstig in de problemen door deze beslissing.

Vaak volgt er dan een re-organisatie. Daardoor verwijnen er functies, ontstaan er nieuwe functies, krijgen functies een nieuwe inhoud en dat allemaal om hetzelfde werk met minder mensen te doen. In die situatie worden de medewerkers opnieuw verdeeld over de functies en kunnen er mensen met een tijdelijk contract ontslagen worden, maar ook mensen met een vast contract. Uiteindelijk maakt het dus niet heel veel uit of je een vast of tijdelijk contract hebt: als men wil dan kunnen ze je altijd ontslaan. Bij een tijdelijk contract gaat dat weliswaar makkelijker en met een vast contract heb je meer kans om een leuk geld bedrag mee te krijgen met je ontslag. Maar dat is weer afhankelijk van het aantal dienstjaren en de reden van het ontslag. Bij ontslag dat zijn grondslag vind in de economische crisis, is het namelijk mogelijk dat je ook met een vast contract enkel een maand uitwerktermijn krijgt en verder niets.

Er wordt een dossier opgebouwd

Ben je er bewust van dat een bedrijf dossiers opbouwd om ontslagen te kunnen verantwoorden. Zeker wanneer een bedrijf aan ziet komen dat er in de toekomst ontslagen zullen moeten vallen, dan gaat men dossiers opbouwen. Dat houdt simpel weg in dat men kleine redenen om minder tevreden te zijn over een werknemer gaat registreren, zodat ze later samen gebruikt kunnen worden om te verantwoorden waarom je iemand wilt ontslaan. Vaak te laat komen, een hoog ziekteverzuim, veel bezig zijn met andere activiteiten tijdens het werk (zoals internetten, e-mailen, bellen) kunnen allemaal onderwerpen zijn die in zo’n dossier gemeld worden. Wanneer je over een medewerker meerdere kleinere redenen verzameld hebt, kan dat in tijden van crisis samen een reden zijn om de medewerker te ontslaan. De grens om iemand te ontslaan is dan eigenlijk gewoon lager. Als het allemaal goed gaat, geef je iemand langer waarschuwingen, probeer je iemand intern te verplaatsen enzovoort, maar in tijden van crisis kost dat allemaal te veel geld.

Alles wat je kan doen om je baan te behouden

Alles wat je uiteindelijk kan doen om de kans te verhogen dat jij je baan kan behouden, is ervoor zorgen dat men niets kan aanmerken op je manier van werken en je houding. Natuurlijk maakt iedereen wel eens een foutje, maar zaken zoals altijd op tijd zijn, zo min mogelijk ziek thuis blijven en een prettige collega zijn kun je wel zelf in de hand hebben. Deze kleine puntjes kunnen een wereld van verschil maken. Natuurlijk weet je nooit zeker of je daardoor niet ontslagen zult worden, wanneer het bedrijf waar je werkt genoodzaakt is om mensen te ontslaan. Je kan de kans er wel een beetje mee verkleinen en de kans dat je een goede referentie mee krijgt als je toch ontslagen wordt, vergroot je er zeker mee. En dat is weer belangrijk voor wanneer je toch ontlsgane wordt en je ergens anders moet gaan solliciteren. Daardoor weet het bedrijf waar je solliciteert dat je echt ontslagen bent door de crisis en niet doordat je niet functioneerde.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Baan behouden; aan het werk blijven tijdens de crisis"

Infoteur: Mabe
Laatste update: 14-07-2015
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Schrijf mee!