InfoNu.nl > Zakelijk > Banen > Beroep onder de loep: advocaat

Beroep onder de loep: advocaat

Beroep onder de loep: advocaat Advocaat worden of zijn is een mooi maar ook een moeilijk beroep: er is veel studie voor nodig. Ook is het soms hard werken, zoeken naar oplossingen of een compromis kunnen sluiten. Men moet goed zijn in woord en geschrift. Het salaris is vaak hoger dan andere beroepen, maar daar werkt men ook na. Het beroep advocaat onder de loep genomen.

Opleidingen advocaat

Om advocaat te worden, zal men minimaal VWO moeten hebben gevolgd, alle profielen zijn toegestaan. Ook hbo-propedeuse wordt toegestaan. Daarna volgt men de opleiding Nederlands recht. Deze opleiding duurt drie jaar. Het eerste jaar is een algemeen leerjaar. Het tweede jaar gaat dieper in op de lesstof die in het eerste jaar is geleerd, ook komt er nu buitenlands recht bij. Het derde jaar komt er praktijk bij kijken, dit zal in de meeste gevallen binnen een studentenrechtbank plaatsvinden.

Salaris

Over het salaris van een advocaat is veel te zeggen: er komen hele grote verschillen in voor. Dit heeft te maken met aantal jaren werkervaring, het soort kantoor waar de advocaat werkzaam is, al dan niet zelfstandig, opleiding, leeftijd etc. Om enkele voorbeelden te noemen:

Advocaat met Universitaire opleiding 1:

  • bruto jaarsalaris: 35016
  • aantal werkuren: 40 per week
  • werkervaring: 4-10 jaar
  • soort contract: inleenkracht

Advocaat met Universitaire opleiding 2:

  • bruto jaarsalaris: 56.000 euro
  • aantal werkuren: 40 per week
  • werkervaring: 4-10 jaar
  • soort contract: inleenkracht

Advocaat met Universitaire opleiding 3:

  • bruto jaarsalaris: 21500
  • aantal werkuren: 40 per week
  • werkervaring: 1 jaar
  • soort contract: bedrijfsadvocaat

Zoals te zien is, kan het salaris van een advocaat heel sterk uiteen lopen.

Functieomschrijving

Als advocaat help je mensen in en door het rechtssysteem heen. Dit kan hele uiteenlopende zaken zijn. Er zijn drie richtingen waarin een advocaat kan werken: Civiel recht, Bestuursrecht en Strafrecht. In het civiel recht behandeld men zaken als personen- en familierecht, , huurrecht, erfrecht, handels- en faillissementsrecht, contractenrecht, aansprakelijkheidsrecht, eigendomsrecht, schadevergoedingen en arbeidsrecht. Bestuursrecht houdt de regels in waaraan de overheid zich moet houden tijdens het nemen van besluiten, zoals sociaal zekerheidsrecht, milieurecht, ambtenarenrecht, vreemdelingenrecht, ruimtelijke ordeningsrecht en belastingrecht. Strafrecht behandeld alle zaken van personen die een overtreding of misdrijf hebben gedaan. Bij het strafrecht is het altijd de dader tegen de samenleving, dus het openbaar ministerie.

Beroepsorganisatie

Alle advocaten moeten aangesloten zijn bij de 'Nederlandse Orde van Advocaten'. Dit is voor een advocaat verplicht. De 'Nederlandse Orde van Advocaten' ziet toe op de kwaliteit van de aangeboden advocaatdiensten. Wanneer een advocaat geen lid is van deze organisatie, mag het beroep tot advocaat niet worden uitgeoefend.

Advocaat in het nieuws

2007: In Texas heeft een advocaat bijna een dode veroorzaakt toen hij stomdronken in zijn achtertuin zijn 9mm. vuurwapen stond leeg te schieten. Een voorbijrijdende busje werd geraakt, waarbij de kogel vlak langs het hoofd van het slachtoffer vloog en een ruit verbrijzelde. Bij zijn arrestatie verzette de advocaat zich en stampte een politieagent in zijn kruis.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Advocaat WerkzaamhedenAdvocaten kennen we allemaal van de vele televisieseries, de films of misschien wel de spannende boeken van bijvoorbeeld…
Wat doet een advocaat?Wat doet een advocaat?In Nederland werken meer dan 15.000 advocaten. Wat doet een advocaat eigenlijk? Wat verdient hij? Waar werkt hij?
Wat is wraking in de rechtspraak?Wat is wraking in de rechtspraak?Wat is wraking in de rechtspraak? En hoe werkt dat principe. Wraking werd bekend toen Geert Wilders in 2010 voor een aan…
Echtscheidingsprocedure startenIn dit artikel leest u hoe een echtscheidingsprocedure verloopt. Welke stappen moet u ondernemen als u wilt scheiden? Ho…
Bezwaar, beroep, hoger beroepBezwaar, beroep, hoger beroepDit artikel beschrijft de procedure van bezwaar, beroep en hoger beroep. Als u het oneens bent met een beslissing van ee…

Reageer op het artikel "Beroep onder de loep: advocaat"

Reacties

Johannes M., 10-09-2011 15:21 #2
De weergegeven jaarsalarissen zijn erg minimaal, en 40 urige werkweken komen amper voor. Een eerstejaars advocaat stagair in de randstad verdient in de regel meer dan 35.000 euro per jaar. Daarna gaat dit salaris jaarlijks met grote sprongen omhoog tot 90.000 euro, na 7 jaar ervaring. Zie de jaarlijkse indexering van salarissen op advocatie.nl. Advocaten zijn daarvoor (soms) wel 24/7 beschikbaar. Zaken doen met partners in Amerika heeft tot gevolg dat je kantoortijden uitlopen tot diep in de nacht. Reactie infoteur, 10-09-2011
Het betreft hier een artikel uit 2009. Aanpassing zal wellicht nodig zijn.

Max Westerhof, 17-09-2010 23:05 #1
Wat is dat voor onzin :P binnen 3 jaar klaar zijn met Nederlands recht? Ten eerste duurt het 4 jaar voordat je klaar bent met Nederlands Recht. Uit een onderzoek van seo blijkt dat er gemiddeld 6 jaar over de studie gedaan wordt. Er zit bijna geen verschil in salaris tussen iemand die zijn studie in 4 jaar afrond en tussen iemand die deze studie in 5 of 6 jaar afrond.

http://www.seo.nl/nl/publicaties/rapporten/2009/2009-26.html

Verder is rechten een relatief simpele studie, maar je moet hard werken.
Iemand met een hoog iq kan er langer over doen aangezien hard werken meer beloont wordt dan enorm slim zijn en een hoog iq hebben, wil niet zeggen dat dit geen goede advocaat zou kunnen zijn.

En zelfs de absolute TOP kantoren zien studieduur door de vingers wanneer de cijfers op orde zijn.

kijk maar eens op de site van de Brauw bijvoorbeeld…

http://www.werkenbijdebrauw.nl/

Dus waar de uitspraak 'Binnen drie jaar moet deze studie zijn afgerond, anders wordt men geschrapt' vandaan komt is mij een raadsel…

Maar goed… Reactie infoteur, 18-09-2010
Bedankt voor je reactie, Max.

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 23-09-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Special: Beroepen
Reacties: 2
Schrijf mee!