InfoNu.nl > Zakelijk > Banen > Oude wijsheid: laat uw chef nooit merken dat u slimmer bent

Oude wijsheid: laat uw chef nooit merken dat u slimmer bent

Oude wijsheid: laat uw chef nooit merken dat u slimmer bent Loop er niet mee te koop indien u als ondergeschikte regelmatig wat slimmer bent dan uw leidinggevende. Want als de kans klein is dat zo'n chef snel weg gaat of een andere functie krijgt, blijft er niets anders over dan uw intelligentie te gebruiken om vooral niet te laten blijken dat hij/zij doorgaans niet het slimste is. Houdt u tegenover uw manager dus van de domme over uw sneller inzicht, hoger IQ en andere slimmigheden.

Een oude wijsheid

Geef mensen die bij uw werkgever in rangorde boven u staan altijd het geruststellende gevoel dat ze superieur zijn. U moet vooral niet met kwaliteiten te koop lopen waarvoor juist uw meerdere is aangenomen (en vorstelijk wordt betaald). Stel dat u als boekhouder bent aangenomen, dan is het prima dat u sneller en accurater kan rekenen dan uw baas, maar het is niet de bedoeling dat u fouten gaat doorstrepen in de meerjarenbegroting waar hij zo zín best op heeft gedaan. Zorg er dus voor dat hij niet door heeft dat u genialer bent, want anders gaat de meerdere zich in uw nabijheid angstig, onzeker en onveilig voelen. Hij is u (als concurrent) dan liever kwijt dan rijk.

Ga ook niet overdreven vlijen

Troef uw meerdere dus nooit af, en zeker niet in het bijzijn van anderen, want de kans dat u op die manier ooit een vast contract krijgt is daarmee uitgesloten. Maar ga ook niet overdreven vlijen want dat zal zeker niet op prijs worden gesteld door uw directe collegaís.

Tips om te overleven

  • Als u intelligenter bent dan uw chef, doe dan alsof het andersom is: laat lijken alsof hij intelligenter is. Gedraag u een beetje naïef. Doe net alsof u behoefte hebt aan zijn deskundigheid. Maak af en toe een onschuldig foutje, die u de kans geeft de hulp van uw chef in te roepen. Meerderen zijn dol op dat soort verzoeken om hulp.
  • Als uw ideeën creatiever zijn dan van uw baas, schrijf ze dan aan hem toe, op een manier die de omgeving het meest opvalt. Laat bijvoorbeeld weten dat u dankzij zijn deskundig advies op dit idee bent gekomen.
  • Als u meer humor hebt dan uw meerdere, neem dan gerust af en toe de rol van hofnar op u, maar zorg ervoor dat hij daardoor niet volkomen humorloos bij u afsteekt. Geef hem de indruk dat hij best in staat is af en toe voor gezelligheid en jolige sfeer te zorgen.

Sterke tactiek

Door deze adviezen op te volgen hoeft u niet bang zijn dat het uw eigen positie verzwakt. Integendeel uw chef weet dat u best kwaliteiten heeft maar dat hij door u nooit en te nimmer voor schut gezet zal worden. Hij zal u daarom als dat zo uitkomt beslist aanprijzen in de interne organisatie omdat hij van u niets te duchten heeft. In feite heeft u met een dergelijke tactische opstelling zelf alle touwtjes in handen en komt op een dag vanzelf het moment dat u promoveert.

Uw chef zijn positie staat intern ter discussie

Als dat reeds zo is en uw meerdere dus in feite een vallende ster is, kunt u wellicht een andere strategie aanpakken. Toon dan geen genade maar steek hem (op discrete manier) rustig de loef af, leg hem zonodig in de luren, en behoed hem vooral niet voor fouten die hij maakt. Maar doe het allemaal wel discreet en niet te openlijk.

Uw chef zijn positie staat intern nog niet ter discussie

Als hij nog stevig in het zadel zit, maar u desondanks weet dat u beter voor die taak berekend bent dan hij, wacht dan toch uw tijd en uw kansen af. Uiteindelijk zal zín macht op een goede dag afbrokkelen. En als u uw kaarten goed uitspeelt zult u een langere adem hebben en hem ooit voorbij streven. Vergeet ook niet dat u de jongste van de twee bent en ook in dat opzicht een groot voordeel hebt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Verbeter de werksfeer door je chef te corrigerenmijn kijk opVerbeter de werksfeer door je chef te corrigerenDe verhouding tussen manager en werknemer is niet altijd optimaal. Wat kun je er zelf aan doen als je regelmatig op gesp…
Vraag salarisverhoging ruim vóór het functioneringsgeprekVraag salarisverhoging ruim vóór het functioneringsgeprekEen functioneringsgesprek is vaak een spannende aangelegenheid, want heeft de leiding van de afdeling aanmerkingen op je…
Valkuilen op eerste dag bij nieuwe baan en werkgeverValkuilen op eerste dag bij nieuwe baan en werkgeverDe eerste werkdagen bij je nieuwe werkgever kent enkele ongeschreven wetten en regels die je moet naleven, wil je geen v…
Werk: aanleiding en veroorzakers van stress op de werkvloerWerk: aanleiding en veroorzakers van stress op de werkvloerDe meeste stress komt van het werk vandaan. Door het beantwoorden van een kleine testvraag, weet ook jij of je last hebt…
Jamie Oliver: Recepten, Filosofie, Kookboeken en RestaurantJamie Oliver's filosofie van puur en lekker koken met biologische producten past uitstekend in deze tijd, waarin mensen…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Unsplash, Pixabay
  • De 48 wetten van de macht

Reageer op het artikel "Oude wijsheid: laat uw chef nooit merken dat u slimmer bent"

Infoteur: Robbie
Laatste update: 18-05-2017
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Special: Sociale vaardigheden
Schrijf mee!