InfoNu.nl > Zakelijk > Banen > Solliciteren: maak een duidelijk CV

Solliciteren: maak een duidelijk CV

Je curriculum vitae is tezamen met je motivatiebrief je visiteplaatje als je solliciteert. Met meer dan voldoende mensen op de arbeidsmarkt – althans voor veel beroepen – is het belangrijk om uit de stapel met mede sollicitanten gehaald te worden. Een overzichtelijk en duidelijk CV helpt daar bij. Was het vroeger nog de met de hand geschreven brief, inmiddels heeft de tekstverwerker zijn plaats ingenomen. Enkele tips.

Rust

Zowel een motivatiebrief als een CV moet rustig overkomen. Een druk opgesteld CV, te denken valt dan aan veel onderstrepingen, verschillende lettertypes of grootte en veelvuldig gebruik van vette of cursief gedrukte letters leest niet prettig. Natuurlijk is een onderscheid maken tussen de kop en de inhoud of de naam van je vorige werkgever en de inhoud van de functie, altijd goed. Maar continue op dezelfde wijze met de opbouw werken, geeft een rustig plaatje als het CV voor de beoordelaar ligt.

Opbouw

Spreekt voor zich dat een CV begint met de persoonlijke informatie als naam, adres, plaats, telefoon, e-mailadres geboortedatum en burgerlijke staat. Dat laatste zie je tegenwoordig ook steeds vaker weggelaten worden.

Waar normaal een CV vaak met opleidingen begint kan ook begonnen worden met de specialismen. Ben je specialist op procesmatig gebied of heb je veel ervaring in de contact center wereld of noem maar op. Geen uitgebreide uitleg, alleen in kernwoorden vastleggen. Daarna je persoonlijk vaardigheden benoemen, zoals overtuigend, doelgericht, flexibel, klantgericht etc.

Als je aan je opleidingen begint is het goed vanaf dat moment te beginnen met het meest recente (ook v.w.b. cursussen en je werkervaring). Welke diploma’s en wanneer behaald, zijn er nog scripties en zo ja waarover. Is de lijst met cursussen lang, dan is deze in een bijlage verwerken aan te raden. Het duurt anders erg lang voordat men bij je daadwerkelijke werkervaring komt. Maar wel benoemen waar cursussen genoten zijn, het kan nl. iets over de kwaliteit zeggen. Zijn de cursussen uiteenlopend van aard, kunnen deze ook nog gebundeld worden qua onderwerp. Zo is een lange lijst in een oogopslag helder voor de beoordelaar.

Aangekomen bij de werkervaring is het goed de werkgever, plaats en periode bovenaan te zetten en dan kort en bondig uitleg te geven over de inhoud van de functie. Heb je leidinggegeven zet dan je span of control erbij. Laat een regel blank en begin met de voorlaatste werkervaring en zo verder terug te tijd in.

Overige informatie

Met enige regelmaat heeft een functionaris in de lijn ook aan een of meerdere projecten binnen het bedrijf deelgenomen. Het is goed deze projecten, de rol en kort de inhoud in een aparte opgave (evt. als bijlage) weer te geven. Dit geldt ook voor werkzaamheden die buiten de eigenlijke functie vielen, maar in een bepaalde periode wel zijn uitgevoerd. Het is immers bagage die een nieuwe medewerker meebrengt en anders mogelijk niet tot uiting komt op het CV.

Eindig met je talenkennis en kort iets over eventuele hobby’s of andere bezigheden. Probeer een CV tot maximaal 3 pagina’s te beperken en zorg dat er geen taalfouten in staan.

Begeleidende brief

De begeleidende brief met motivatie hoeft niet uitgebreid te zijn, sterker nog, de meeste beoordelaars prefereren een korte brief met uitleg waarom je geïnteresseerd bent in deze functie en als daar iets over het verleden aan vooraf gaat om dit duidelijk te maken, beperk dit dan tot een alinea.

Succes met solliciteren!

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Solliciteren: maak een duidelijk CV"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 13-03-2009
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Special: Human Resource Management
Schrijf mee!