InfoNu.nl > Zakelijk > Banen > Wat doet een advocaat?

Wat doet een advocaat?

Wat doet een advocaat? In Nederland werken meer dan 15.000 advocaten. Wat doet een advocaat eigenlijk? Wat verdient hij? Waar werkt hij?

Opleiding

Het kost totaal 7 jaar om een advocaat te worden. Eerst moet je een vwo-diploma halen in 6 jaar. Dan moet je een bachelor van 3 jaar en een master van 1 jaar volgen. En als laatst moet je een 3 jaar durende advocatenstage doen. Tijdens deze stage wissel je diverse opleidingen en cursussen af met dagelijkse praktijk.

Er zijn verschilldende juridische masters die je aan de universiteit kunt volgen. Zo zijn er:
  • Criminologisch-juridische richting
  • Fiscaal recht
  • Internationaal en Europees recht
  • IT, internet en recht
  • Ondernemingsrecht
  • Privaatrecht
  • Staats- en bestuursrecht
  • Strafrecht
  • International Crimes and Criminology
  • Recht en management

Werk

De meeste advocaten werken bij een advocatenbureau. Er zijn meer dan 3000 advocatenbureaus in Nederland. Veel advocaten komen vaak in de rechtszaal om het standpunt van zijn/haar cliënt te verdedigen, maar er zijn er ook die daar (bijna) nooit komen. Als advocaat werk je voor cliënten, bestudeert stukken en pleit bij de rechtbank. Je discussieert veel en bent vaak in gesprek met mensen.

Loon

Voor advocaat-stagiaires zijn een minimumlonen vastgesteld. Voor een 1e-jaars is dat €2.000, voor een 2e-jaars €2.279 en voor een 3e-jaars €2.532 (bruto per maand). Het jaarsalaris van een advocaat met 7 jaar ervaring is al snel €100.000.

Het kost dus echt heel veel tijd en moeite om een advocaat te worden. En je moet er ook echt niet aan beginnen als je het niet interessant vindt. Je leert veel en het salaris is natuurlijk ook niet mis. Je helpt mensen met hun problemen en overtuigt rechters. Een mooi beroep, maar over smaakt valt niet te twisten.

Vragen?

Heeft u nog vragen over dit beroep? Reageer dan op dit artikel.
Gerelateerde artikelen
Beroep onder de loep: advocaatBeroep onder de loep: advocaatAdvocaat worden of zijn is een mooi maar ook een moeilijk beroep: er is veel studie voor nodig. Ook is het soms hard wer…
Intercedent: salaris, werkzaamheden & opleiding intercedentHet beroep “intercedent” is afwisselend en de intercedent verdient een redelijk salaris. Wat zijn de werkzaamheden van e…
Loondoorbetaling bij ziekteLoondoorbetaling bij ziekteAls je als werknemer ziekt wordt, is de werkgever verplicht om het loon door te betalen. Voor hoelang geldt de loondoorb…
Wat verdient een piloot, financieel directeur of advocaatWat verdient een piloot, financieel directeur of advocaatEen nieuwe baan 2018 of 2019, maar wat verdient uw buurman of buurvrouw? Of wat verdient een piloot, de huisarts, de pos…
Advocaat – WerkzaamhedenAdvocaten kennen we allemaal van de vele televisieseries, de films of misschien wel de spannende boeken van bijvoorbeeld…

Reageer op het artikel "Wat doet een advocaat?"

Reacties

Carlos, 08-05-2016 02:58 #91
Ik wil graag advocaat worden. Ik zit nu in vwo 3, maar ben aan het twijfelen of ik wiskunde (wi) a of wi b moet kiezen. Meer de vraag kan je advocaat worden met wi b. Want ik heb liever wi b dan wi a. Welke Wi heb je nu nodig

Ava, 08-03-2016 17:09 #90
Wat is er leuk aan advocaat zijn?
Welke talenten heb je daarvoor nodig om deze beroep uit te oefenen?
Wat moet je kunnen/kennen om advocaat te worden?
Wat beschouw je als mindere kanten van dit beroep?

Ivana, 23-02-2016 08:26 #89
Kan ik met juridisch medewerker mbo uiteindelijk advocaat worden? Of is dit niet de geschikte opleiding daarvoor?

Faat, 16-09-2015 19:56 #88
Moet je VWO doen om advocaat te worden? Kun je niet van vmbo naar de havo en dan hbo en dan advocaat worden?

Jasmijn, 24-06-2015 16:37 #87
Hallo!
Ik doe nu Havo/vwo 1 en ga volgend school-jaar (over een paar maanden) vwo doen. Ik wil heel graag advocaat worden en dat is mijn droombaan sinds mijn 10e. Nu vraag ik me dus af welke vakken belangrijk zijn. Ik ben goed in Nederlands (8,5), maar totaal niet in vakken zoals Aardrijkskunde, Geschiedenis, Wiskunde, etc. Kan iemand mij vertellen welke vakken ik ècht nodig heb? Ik denk dat Nederlands belangrijk is, maar dat weet ik niet zeker.
Mvg,
Jasmijn :)

Assia, 28-05-2015 13:34 #86
Hallo,

Kan iemand mij vertellen wat beter is:
International and European LAW of de gewone Nederlandse hbo rechten?

Daarna wil ik graag op universitair niveau een diploma rechtsgeleerdheid of fiscaal recht behalen maar ik kan niet kiezen. Is er ook een mogelijkheid om deze twee te combineren? En heeft dat geen invloed op mijn kennis? Dus niet dat ik achterloop op de mensen die bijvoorbeeld alleen maar fiscaal recht hebben gedaan?

Graag een antwoord terug & alvast bedankt!

Lisa, 21-04-2015 11:09 #85
Hallo
Ik zit nu op het vmbo kader 3 en ik zou graag advocaat willen worden. Mijn cijfers zijn gemiddeld 7 maar mijn wiskunde is echt slecht, we hadden ook een pakket waar je uit kunt kiezen en ik heb geen wiskunde gekozen. Maar op mijn examens krijg ik wel rekenen is dat voldoende of moet ik echt wiskunde hebben gekozen om verder te gaan? Graag een antwoord terug!

Anoniem, 26-02-2015 07:09 #84
Hallo,
ik zit nu in havo 3 en wil graag rechten studeren maar ik heb geen wiskunde meer
maar wel economie… kan ik dan alsnog rechten studeren? want ik wil later graag een succesvolle advocaat worden.

Max, 24-02-2015 10:34 #83
Hallo,
Ik zit nu in 3Vwo en ik wil na mijn middelbare school rechten gaan studeren. Alleen welk profiel is hier het meest geschikt voor? Ik wil namelijk zelf het profiel EM [met wiskunde A, Economie, Geschiedenis, M&O (bedrijfseconomie), filosofie & aardrijkskunde.]
Is dit een goede keuze?

Anon, 19-12-2014 18:53 #82
Hallo! Ik zit nu in het 3de jaar Humane Wetenschappen ( België ) en ben dus nog maar 14 jaar. Dit is inderdaad een hele jongen leeftijd om op zulke sites te surfen maar mijn droom is dus absoluut om advocaat te worden. Ik denk zo nu en dan ook aan mijn toekomst en ik vroeg me af of ik dit beroep eigenlijk wel kan doen later? Ik weet niet hoe het in Nederland heet maar in België heet het dus Humane Wetenschappen in de richting ASO.

Weet u misschien of dit mogelijk is?

Alvast bedankt!

Anoniem, 29-09-2014 22:07 #81
Hallo, ik doe nu lwo. En ik wil heel graag Advocaat worden maar kan dat wel?. Hoeveel jaar moet je dan op school en de universiteit zitten?. En ik zit nu in de 2e maar welke volgopleiding moet ik doen als ik advocaat wil worden. En nog 1 ding. Welke vakken moet ik dan het beste bestuderen en goed me best mijn best doen? Alvast bedankt.

Anoniem, 27-02-2014 18:29 #80
Ik heb een vraag! Ik zit nu in havo vier en zit te twijfelen tussen verschillende studies!
Het lijkt me super vet om advocaat te worden.
Moet je hiervoor goed Engels kunnen? Heb je bijvoorbeeld Engelse boeken of Engels als vak?

En hoe kan ik het best advocaat worden?
Via HBO of via VWO?

Anoniem, 01-02-2013 21:41 #79
Kun je ook advocaat worden met alleen HBO diploma?
of moet je echt een WO diploma hebben?.

Anoniem, 30-01-2013 21:52 #78
Hallo, ik zit in de 1ste klas en doe VMBO T. Advocaat worden zou ik wel willen. Kan je ook advocaat worden met VMBO T?

-G, 20-01-2013 11:23 #77
Hallo,

Ik zit in het 3e leerjaar Havo en wil graag Advocate worden, nu vraag ik wat jullie me aanraden, dit jaar moet ik een profielkeuze maken en weet nog niet welke ik moet kiezen. Ook wil ik vragen of jullie mij kunnen zeggen of ik eerst het havo af moet ronden, dan naar het hbo gaan, of 5 havo afronden 2 jaar vwo en dan naar de universiteit.

Alvast bedankt voor uw aandacht.

Thania, 16-11-2012 13:51 #76
Hoi,
ik zit nu in de 2e havo. Mijn droom is om Advocate te worden, ik heb veel advies gekregen die me een beetje afschrikken. Toch wil ik er voor gaan. Het gaat erg goed op de havo, en ik vraag me af hoelang het zou duren tot ik uiteindelijk advocate kan worden?

Alvast bedankt!

Meike, 16-10-2012 13:58 #75
Hey Chrystal,

Je hoeft geen speciaal vakkenpakket te kiezen als je uiteindelijk advocaat wil worden. Dat kan met alle vakkenpakketten. Latijn is geen vereiste meer. Wel moet je rechtsgeleerdheid aan de universiteit hebben gestudeerd maar zoals hiervoor ook al is besproken kun je via HBO rechten doorstromen. Succes!

Chrystal, 10-10-2012 08:27 #74
Hey
Ik wil graag advocaat worden. Ik zit op havo en moet dit jaar een vakkenpakket kiezen, maar welke vakken heb ik nodig om advocaat te worden?

Groetjes

Sanne, 06-08-2012 11:47 #73
Hallo,

Monique: ik ben zelf ook begonnen op het vmbo-t. Vanaf het vmbo-t kun je het beste doorstromen naar de havo. Ik zelf heb er toen voor gekozen om HBO-rechten te gaan studeren. Na mijn propedeuse heb ik er voor gekozen rechten aan de universiteit te gaan studeren. Wat veel studenten ook doen is een volledige HBO-rechten studie volgen en dan de overstap maken naar de universiteit. De studie rechtsgeleerdheid met civiel effect kost dan 2, 5 jaar. Vanaf het vmbo is het dus gewoon mogelijk om uiteindelijk advocaat te worden het kost alleen enig doorzettingsvermogen.

Succes!

Monique, 02-08-2012 23:27 #72
Hooi
ik wil graag advocaat worden alleen ik zit op de mavo
hoe kan ik dan het beste doorstromen om advocaat te worden
groetjess!

Vialle, 27-06-2012 11:01 #71
Graag wil ik antwoord op volgende vraag, mijn nichtje is Nederlander woont nu 2 jaar in Suriname en is met havo diploma bezig een avond opleiding ivm werk…Kan me nichtje avond havo verder doen… en kan ze met die diploma rechten gaan studeren of internationaal recht als ze terug komt naar Nederland volgend jaar?
dank u voor het lezen

Maxim, 25-06-2012 14:31 #70
Even een bericht voor de mensen die VMBO kader doen.

Het kan zeker. Je zit nu op VMBO kader, je kunt met een kader diploma direct instromen op het MBO Niveau 4. Voor niveau 4 Juridische Medewerker doe je ongeveer 2 a 4 jaar over(ten minste aantal scholen die ik ken kan je al in 2 jaar afronden) ga maar uit van 3 voor de zekerheid.

Daarna heb jij je MBO 4 diploma als het goed is, dan wordt je toegelaten op het HBO. HBO doe je er 3 of 4 jaar, als je HBO propodeuse hebt gehaald dan moet je nog een universitaire opleiding doen.

Dus jij zit dit jaar op het VMBO kader examen jaar(toch?), ga er maar van uit dat je zeker 6 tot 8 jaar bezig bent. Het is mogelijk, op een schoo l(waar ik niet op zit) waren er ook twee leerlingen met ambities die VMBO kader deden die nog les hadden van hun mentor op Juridisch Medewerker 4 en jaren later nog langs kwamen bij hun mentor strak in een pak als advocaat.

Maar laat je niet gek maken door die lange tijden, ondertussen tijdens de stages (op het HBO etc) die je doorbrengt verdien je gemiddeld met andere beroepen een heel mooi salaris en zeker uitgaand van jouw leeftijd.

Als je er echt veel voor over hebt zul je er komen, en hé, hoe oud ben je dan nog als je alles hebt afgerond? Je heb nog zeker 30 jaar een lange tijd om een mooie carrière te starten.

Anoniem, 07-06-2012 22:04 #69
Advocaat kun je pas worden na een universitaire studie die je, uiteraard, alleen kunt volgen na VWO of HBO-propedeuse.

Yara, 07-05-2012 19:53 #68
Ik zit nu op MBO niveau 4, eerste jaar en doe de opleiding sociaal maatschappelijk dienstverlening. Mij lijkt het heel interessant om advocaat te worden alleen ik weet niet zo goed welke opleidingsroute ik voor advocaat moet volgen en hoeveel jaar dat dan zou kosten?

Sweetheart, 25-03-2012 16:19 #67
Ik zit nu op de middelbare school en zit op vmbo-kader kan dat dan wel en als dat kan hoe lang duurt dat dan?

Kate, 19-03-2012 19:50 #66
Ik zit nu op middelbare school en ik wil rechten gaan studeren alleen een klein probleempje ik zit op vmbo kader dus kan dat wel of is het echt niet mogelijk?

Onbekend, 27-02-2012 16:16 #65
Ik zit nu in het 2e jaar vwo (atheneum) en ik weet al heel lang dat ik rechten wil gaan studeren. Nu wil ik graag weten welke vakken, pakketten etc nodig zijn want biologie en wiskunde zijn niet mijn beste vakken.

Jorik, 08-01-2012 00:23 #64
Ik zit nu op VWO-4 en ik heb TTO gedaan (=tweetalig onderwijs, Engels + Nederlands), daarnaast doe ik nu IB (international baccalaureate). Dus over +/- 2 jaar ben ik klaar met VWO en dan (als het goed is ) heb ik ook mijn IB diploma. Ik (wil/ moet?(natuurlijk moet je niks)) rechten studeren en daarna advocaat worden.

Is het dan handiger om het in het Engels te doen? Wat zou u aanbevelen? Wat zijn daar de voor en nadelen van?Zal het nog lang duren voordat ik advocaat ben?

Ik kijk uit naar uw reactie. Alvast bedankt voor de genomen moeite.

Ikweetraad, 02-01-2012 12:45 #63
Als je nog op de middelbare school zit: kies het vak M&O! dus het beste is dan waarschijnlijk het profiel e&m! Ik doe HBO-rechten en heb er in mijn allereerste
periode, en nu ik verder ben heel erg veel aan gehad.
wat is ook belangrijk? Je moet het interessant vinden!
Kom je van de havo? dan kun je HBO-RECHTEN doen, en als je na 1 jaar goed je
best hebt gedaan en alle studiepunten hebt mag je al naar de universiteit. Je kunt ook 4 jaar bho rechten doen en daarna 2 jaar universiteit (ipv 2 jaar nog vwo doen) Ik raad alle havo'ers aan eerst hbo rechten te doen omdat dit gemakkelijker is, vooral als je nog heel jong bent krijg je veel hulp en ondersteuning dus de kans dat je hbo rechten haalt is groot (je hebt niet voor niets havo af kunnen ronden) en daarnaaast heb je goede aansluiting op de universiteit. Ik adviseer echt eerst hbo rechten proberen want meteen universiteit is echt niet zo simpel en extra hulp kun je wel vergeten hoor het is allemaal maar op jezelf je zoekt het daar maar uit haha ik doe daarom 4 jaar hbo rechten en daarna 2 jaartjes universiteit want ik denk dat ik dan meer verantwoordelijkheid op me kan nemen dan ben ik namelijk weer 4 jaar ouder hehe ;-)

Maya, 16-11-2011 20:51 #62
Ik zit op dit moment in mijn laatste jaar (HAVO) en wil graag International and European Law studeren en heb gehoord dat bij deze studie het niet uitmaakt of je vwo of havo doet. (op de Haagse Hoge School/The Hague Unitversity) is het dan ook mogelijk om deze studie direct op een Universiteit te volgen? Sinds het blijkbaar van wat mij verteld werd het niet via het Nederlands systeem word gegeven?

Mildred, 28-10-2011 21:31 #61
Ik wil een advocaat worden, welke vakken moet ik kiezen?

Frederika, 25-10-2011 17:30 #60
Ik ben nu 14 jaar en zit in 3vwo. Ik wil graag advocaat worden en dan in de richting met thuissituaties, echtscheidingen enz. Ik moet dit jaar een profiel kiezen, maar ik twijfel tussen EM & CM. Welke daarvan is het beste voor de richting die ik wil gaan doen? En hoe kan ik mijn doel bereiken, welke opleiding, waar en hoelang het duurt? Zou iemand mij hier antwoord op kunnen geven?

William, 15-10-2011 00:53 #59
Hallo, ik ben nu 24 jaar en over een jaar in het bezit van een mbo niveau 4 ICT diploma. Ik ben nieuwsgierig naar wat voor opties ik zou hebben in deze sector (advocaat, e.d) omdat ik dit zeer zeker een interessant beroep vind maar altijd gedacht heb dat het onmogelijk was voor mij. Ik zou het op prijs stellen als iemand mij hierover zou kunnen informeren.

Eren, 14-09-2011 09:47 #58
Dus kan je nou geen opleiding doen als je vmbo theoretisch dan havo dan vwo dan hbo en dan rechten studeren?

Bas, 12-09-2011 10:41 #57
Je kan dus geen advocaat worden als je eerst havo doet en dan vwo?

Lisa, 31-08-2011 18:46 #56
Victoria, om rechten te studeren hoef je geen bepaalde pakket te hebben. Wel is het vak Nederlands belangrijk. Als je daar goed in bent wordt het studeren van rechten veel makkelijker.

Rachel van de Vorst, 08-07-2011 12:56 #55
Ik studeer in België. Ik heb dit jaar mijn 5de jaar sociale technische wetenschappen afgerond, ik hoef nog maar één jaar en dan ben ik klaar met mijn opleiding en kan ik gaan verder studeren. Ik wil graag adcovaat worden maar ik vraag me af of ik dit wel kan. Ik weet ook niet welke waarde mijn diploma heeft in Nederland. Ik hoop dat u deze vraag kunt beantwoorden.

Victoria, 21-06-2011 15:01 #54
Ik ben net geslaagd voor havo 5 en ga nu doorstromen naar vwo 5. Mijn vraag is welk pakket het meest geschikt is om een rechtenstudie te gaan volgen? En welke vakken het meest belangrijk zijn? Reactie infoteur, 31-10-2011
Er worden geen eisen gesteld aan de vakken die je hebt gevolgd. Het is wel aan te raden om vakken te kiezen die je leuk vindt.

Maxime, 13-06-2011 21:35 #53
Even een vraagje: Moet je veel verstand van wiskunde hebben om advocaat te worden? Ik had altijd gedacht dat advocatuur niets met wiskunde te maken had. Wellicht heb ik verkeerd gedacht. Reactie infoteur, 31-10-2011
Tijdens de opleiding heb je weinig met wiskunde te maken, dus wellicht een meevaller!

Lisa, 16-05-2011 19:25 #52
Hallo, ik heb een VMBO diploma en ga in september beginnen met de MBO opleiding 'Sociaal maatschappelijk dienstverlening niveau 4', ik zou graag advocaat willen worden en na deze opleiding HBO gaan doen en daarna de opleiding tot advocaat. Is dit mogelijk? zo ja welke HBO opleiding zou ik dan moeten volgen? Reactie infoteur, 31-10-2011
Na MBO4 kan je doorstromen naar HBO-rechten. Daarna kan je met je propedeuse naar de universiteit.

Annagerda, 11-05-2011 20:42 #51
Hallo, ik woon in België. En wil heel graag advocaat worden. We moeten deze jaar onze studierichting kiezen. Ik zit in de 2de ASO. En mijn vraag was dan welke vakken zouden er belangrijk zijn voor het worden van advocaat? Alvast bedankt, mvg AnnaGerda Reactie infoteur, 31-10-2011
In Nederland maakt het niet uit welke vakken je hebt, als deze maar op het goede niveau zitten. Ik ben niet echt op de hoogte van de situatie in België. Die kan je het beste nagaan waar ze deze studie geven.

Ruben, 22-03-2011 19:30 #50
Kan je het best wiskunde A of wiskunde B kiezen als je advocaat wil worden? Ik zit in VWO 3 en ben erg goed in bijna alle vakken, behalve wiskunde. Hoofdstukken over wiskunde A haal ik zevens en achten voor, maar voor hoofdstukken over wiskunde B haal ik vaak net geen of net wel een voldoende. Dus wil ik wiskunde A gaan kiezen. Reactie infoteur, 25-03-2011
Je kan dan het beste wiskunde A kiezen, want je wordt met beide toegelaten en dan kan je het beste kiezen wat je leuk vindt en waarmee je de hoogste cijfers kan halen.

Anoniem, 11-02-2011 17:38 #49
Omdat iedereen hier zeer geïnteresseerd is in de advocatuur zal ik hier een korte uiteenzetting pogen te doen omtrent al jullie vragen.

De meeste mensen willen advocaat worden omdat het hen spannend in de oren klinkt. Daarnaast zijn er ook mensen die het graag willen worden omdat het ontzettend goed betaalt. Dat laatste is niet helemaal waar. Er zijn een paar advocaten die ontzettend veel verdienen maar de meesten hebben een vrij normaal salaris en absoluut geen 100.000 euro per jaar. Bovendien zijn er een aantal andere factoren die bepalen of je veel zult gaan verdienen zoals ervaring en op welk gebied van het recht je actief bent. Dat advocaten veel geld verdienen is een vooroordeel en komt niet overeen met de werkelijkheid.

Er zijn veel mensen die desondanks toch graag rechten willen gaan studeren. Je hebt daarvoor 3 mogelijkheden. Je kunt bijvoorbeeld op het MBO een juridische opleiding volgen of op het HBO rechten gaan studeren. Maar als je echt advocaat wilt worden zul je naar de Universiteit moeten om rechtsgeleerdheid te studeren voorheen Nederlands recht.

Als je op de middelbare school zit en je doet VMBO theoretische leerweg heb je de mogelijkheid om advocaat te worden. Indien je hiermee klaar bent kun je naar het MBO of naar de HAVO. Indien je nog niet flauw bent van de middelbare school adviseer ik diegenen om door te stromen naar de HAVO zodat je intelligentie niveau zal stijgen. Je ontwikkelt je beter op de Havo. Alle profielen op de Havo zijn goed en er zijn een aantal vakken die belangrijk zijn zoals Nederlands, Engels, Wiskunde en Geschiedenis. Na de Havo kun je naar het HBO of doorstromen naar het Atheneum. Om een financiële reden is het beter om naar het VWO te gaan omdat je na het HBO geen recht meer op studiefinanciering hebt indien je een HBO opleiding hebt afgerond. Besluit je toch om naar het HBO te gaan en vervolgens de Universiteit dan zul je dus zelf het nodige moeten financieren. Desondanks verdien je als HBO-jurist ook redelijk goed.

Het traject dat afgelegd moet worden voor een VMBO-er of MBO-er is dus behoorlijk zwaar en de meesten zullen het dan ook niet halen. Ik zelf ben begonnen op het VMBO basisberoeps dat is het laagste niveau op de middelbare school. Desondanks studeer ik nu ook rechtsgeleerdheid aan de Universiteit en heb vorig jaar m'n VWO diploma behaald. Het is dus wel mogelijk alleen is het voor de Havisten en VWO-ers meer vanzelfsprekend.

Doe je best, werk hard en probeer altijd bij de top 3 beste leerlingen te horen dan zul je succes hebben. Met zessen en zevens kom je er niet. Op je VMBO diploma moet je gemiddeld een 8 staan dan kun je tegen jezelf zeggen dat de Universiteit qua niveau op zich wel haalbaar is mits je op de Havo rond de 7.5 gemiddeld staat en op het VWO een 7 gemiddeld.

Voor degenen die op dit moment op het HBO zitten en ook graag rechtsgeleerdheid willen studeren zijn er 2 mogelijkheden. Ze kunnen een schakeljaar volgen of bij het begin beginnen. Het eerste is vrij pittig en dit zou ik je dus ook niet adviseren als je op het HBO Management Economie & Recht volgt. Die opleiding volstaat niet want je krijgt daar veel te weinig van het vak rechten. Een schakeljaar zou bijvoorbeeld wel kunnen als je zelf rechten studeert op het HBO of Sociaal Juridische Dienstverlening maar het schakeljaar blijft ontzettend zwaar omdat je dan ineens te maken krijgt met een hoog niveauverschil.

Lisa, 07-02-2011 22:29 #48
Ik zit in 3havo en wil graag advocaat worden, ik kies het profiel Economie en Maatschappij. Ik weet dat wiskunde erg handig is voor advocatuur. Hier komt mijn vraag: Ik doe liever geen VWO na het Havo dus wil ik eerst HBO doen, maar is het dan het slimst om 4 jaar HBO te doen en daarna schakeljaar? Of doorstromen? Wat is slimmer om te doen? (denk aan geldkosten voor de studie en ook hoe lang het duurt). Is er ook een vak dat erg handig is voor de studie Rechten op het WO of HBO op wiskunde na? En welke wiskunde moet je hebben: A of B? Reactie infoteur, 14-02-2011
Je kan kiezen tussen eerst vwo of eerst hbo. ALs je eerst vwo gaat doen, kost dat je nog 2 jaar op de middelbare school. Dan moet je natuurlijk wel de vakken hebben om vwo te gaan doen. Na vwo, ga je naar de universiteit. Je kunt ook eerst hbo doen, maar dan duurt het 4 jaar voordat je naar de universiteit kan. Je kunt dan kiezen voor het schakelprogramma, maar dat is niet aan te raden (zie de reactie hierboven). Het is dus sneller en goedkoper om eerst vwo te doen.

, 25-01-2011 16:02 #47
Maar ik doe ook Havo3
En je kan na je havo-diploma gewoon 1 jaar extra doen, dat heet propedeuse, net alsof je 6 jaar hebt gedaan.
Dan gewoon meteen naar universiteit maar ik heb gehoord dat je dan wel 2 jaar moet inhalen?

Xx Reactie infoteur, 26-01-2011
Je kan je propedeuse in 1 jaar halen, als je er echt voor gaat. Daarna ligt het aan de universiteit of je gelijk wordt toegelaten. Bij sommige scholen mag je de studie gelijk gaan volgen, maar andere zeggen dat ze uit ervaring hebben geleerd dan mensen met een propedeuse veel moeite hebben met de studie. Kijk eens bij de universiteit waar jij heen wil.
Succes!

Sandra, 23-01-2011 19:58 #46
Welke master moet je gedaan hebben, wil je daarna een goede kans hebben op een baan. Oftewel: waar is veel vraag naar?
En kan elk rechtenstudent aan de universiteit die zijn master heeft afgerond als advocaat stagiaire beginnen bij een kantoor? Of moet je daarvoor nog iets speciaals doen? Omdat het verschil in salaris tussen een jurist en een advocaat stagiaire zo veel verschilt. Reactie infoteur, 26-01-2011
Wat ik iig weet is dat er zeker vraag is naar advocaten in ondernemingsrecht. Om aangenomen te worden als advocaat stagiaire worden er niet echt aanvullende eisen gesteld behalve een afgeronde opleiding.

Sjoerd, 09-01-2011 18:14 #45
Ik studeer momenteel HBO management, economie en recht, maar bij mijn weten kun je met HBO toch niet doorstromen naar een master rechten? Je moet vanaf HBO toch de studie rechten weer vanaf jaar 1 volgen? Reactie infoteur, 14-01-2011
Dat verschilt wel per universiteit. In Rotterdam: 'Studenten met een hbo-bachelor (Management, Economie en Recht, Sociaal Juridische Dienstverlening of Recht) moeten eerst een schakelprogramma volgen.' (http://www.eur.nl/master/masteropleidingen/masters/rechtsgeleerdheid/#toelatingseisen). Dit schakelprogramma duurt een jaar.

Amsterdam: 'De Faculteit der Rechtsgeleerdheid van de Vrije Universiteit kent geen schakelprogramma's of pre-mastertrajecten voor hbo-bachelorstudenten (anders dan HBO-Rechten). Om in te stromen in de master Rechtsgeleerdheid moet je eerst een universitair bachelordiploma Rechtsgeleerdheid behaald hebben.' (http://www.rechten.vu.nl/nl/opleidingen/bacheloropleidingen/rechtsgeleerdheid/doorstroomhbo/index.asp).

Leiden: 'De Leidse rechtenfaculteit biedt momenteel geen schakelprogramma's (pre-masters) aan voor studenten die na het hbo (of na een niet-juridische universitaire bachelor) een master rechten willen volgen.'(http://law.leidenuniv.nl/aanstaandestudenten/rechten-na-hbo/). In Leiden kan je wel vrijstellingen krijgen.

Je kan dus iig in Rotterdam terecht als je er een jaartje tussen wilt doen.

Christa, 02-01-2011 17:17 #44
Ik had een vraagje. Ik zit in 3 HAVO, en kies als profielkeuze EM. Ik wil graag advocaat worden en nu heb ik al het een en ander gelezen. Maar je kan dus advocaat worden met HAVO, Dus je hoeft niet persee VWO te doen? Reactie infoteur, 03-01-2011
Ja, je kan dan nog advocaat worden, maar eerst vwo doen is wel makkelijker.

Eelke, 27-11-2010 23:25 #43
Ik woon in London en kwam deze week een Nederlander tegen die eerst mavo deed, toen mbo/havo en toen later pas universitieit, dus zelfs als je naar de mavo gaat dan zou je nog advocaat kunnen worden. Groetjes uit London Reactie infoteur, 03-01-2011
Ja, dat kan, maar dan moet je dat er natuurlijk wel voor over hebben.
Groetjes uit Holland

Surila, 17-11-2010 17:28 #42
Ik zit nu in groep 8 ben bang dat ik mavo ga krijgen :-( en ik wil zo graag een advocaat worden wie kan mij zeggen hoelang ik dan erover met doen in mijn klas noemt mij iedereen een advocaat zelfs mijn meester hij zegt je moet echt een advocaat worden want wat hij allemaal zegt ik ben er altijd tegen hij zegt het negatief ik positief en ik win altijd dan zegt hij schat je moet echt een advcaat worden dus ik zit nu na te denken maar hoop dat ik het dan wel kan redden met kader\mavo heel mischien hav ik weet niet god gaat me wel helpen ik ga er echt voor werken :-) hoelang duurt het om advocaat te worden als je kader hebt? Reactie infoteur, 03-01-2011
Als je goed kan leren, moet je aan je ouders vragen of ze met je meester kunnen praten en kijken of je havo kan doen, want dan hoef je niet zo lang naar school. Als je kader gaat doen, moet je eerst 4 jaar vmbo kader doen, dan 3 of 4 jaar mbo, dan 4 jaar hbo, dan ongeveer 2 jaar universiteit en dan 3 jaar stage. Als je havo krijgt, dan doe je 5 jaar havo, dan 4 jaar hbo, dan ongeveer 2 jaar universiteit en dan 3 jaar stage. Met kader duurt het dus totaal 16 jaar en met havo 14 jaar. dus het scheelt 2 jaar.

Succes en doe je best op de citotoets!

Yasinn, 02-11-2010 19:59 #41
Halloo ik zit nu zojuist in het vierde klas en volg het opleiding ICT vmbo basis al twee jaren. M n cijfers en zulke dingen zijn allemaal goed. Kunt u me misschien uitleggen wat ik daarvoor zou moeten studeren op het ROC en hoelang het ongeveer zal duren? Alvast heel erg bedankt voor uw aandacht. Reactie infoteur, 03-01-2011
Als je vmbo heb afgemaakt, moet je eerst naar het mbo niveau 3/4. Daarna doe je in 4 jaar hbo, daarna in ongeveer 2 jaar aan de universiteit en dan nog 3 jaar stage. Je hebt dus nog wel een lange weg te gaan om advocaat te worden.

Alisha, 30-10-2010 20:26 #40
Hoi, ik zit in de eerste jaar mbo niv 2. Ik wil hierna niv 3/4 juridisch doen. Daarna hbo-rechten en dan de Universiteit. Ik wil heel graag advocaat worden maar is het wel haalbaar voor mij? Dus niet dat ik op mijn 40e pas afgestudeerd ben. En wat zou ik het beste kunnen doen?

Alvast bedankt! Reactie infoteur, 03-01-2011
Na de niv 3/4 opleiding duurt het nog 9 jaar voordat je echt aan de slag kan. Je moet zelf beslissen of je dat ervoor over hebt.
Succes!

Sana, 29-10-2010 16:33 #39
Hey, ik zit in de derde en doe vmbo-t. Ik wil later advocaat worden, maar ik had nog en vraagje daarover, : welke richting moet ik kiezen na 4havo? en moet ik dan Economie en Caatschappij kiezen of Cultuur en Maatschappij? Want ik hoor er verschillende dingen over, weet dus niet welk rochting ik moet kiezen…? En is het moeilijker als je na de havo vwo gaat doen, dan als je na de havo hbo gaat doen? Alvast bedankt! Reactie infoteur, 03-01-2011
Ik zou na de havo naar vwo gaan, want dan is dat maar 2 jaar langer en kan je wel gelijk naar de universiteit. Zorg er dus wel voor dat je genoeg vakken kiest om naar vwo te gaan. Wiskunde is meestal een vereiste, maar dat moet je ook kiezen om naar vwo te gaan.
Succes!

Jessica, 20-10-2010 14:24 #38
Ik zit momenteel in mijn laatste jaar van MBO-opleiding Juridische medewerker niveau 4. Hierna wil ik naar HBO-rechten gaan. Mijn uiteindelijke doel is om de advocatuur in te gaan. Mijn vraag is is het rationeel om na je propedeuse naar de universiteit over te stappen of is het beter dat je HBO- rechten afmaakt. Welke opleiding staat op mij te wachten na het hbo of na de propedeuse? Alvast bedankt! Reactie infoteur, 03-01-2011
Je kan dan het beste eerst de hbo-bachelor afmaken en daarna een master doen aan de universiteit. op rechtenmaster.nl kan je alle rechtenmasters zien die ze in Nederland hebben.
Succes!

Rachel, 22-09-2010 12:30 #37
Ik had een vraag over het worden van advocaat:
Ik heb mijn bachelor publiekrecht in suriname afgerond, met als minors privaatrecht en internationaal recht. Ik doe inmiddelsmijn masterspecialisatie strafprocesrecht aan de univ. Leiden, bestaat de mogelijkhied er dat ik nog advocaat kan worden in nederland. Gezien art.2 adv. wet praat over een afgeronde nederlandse bachelor en master opleiding voor de toelating van advocaten beroep. Heb een surinaamse bachelor. Reactie infoteur, 23-09-2010
Ja, je bent al toegelaten op de master in Nederland. De opleiding die je Suriname hebt gevolgd, is hier dus gewoon erkend. Je kunt er dus advocaat mee worden als je de stappen verder van het artikel volgt.

Lima, 26-08-2010 16:25 #36
Hallo,

Ik had een vraag over de vakken die je moet hebben in je pakker om advocaat te worden.
Ik heb al op internet gekeken, maar overal staat er weer wat anders.
Ik wil super graag advocaat worden, het lijkt mij echt een hele mooie beroep.
Maar nu heb ik een vraag, welke vakken en welke profiel moet je hebben?

Met vriendelijke groeten,

Lima Ahmadi Reactie infoteur, 31-08-2010
Voor advocaatheb je geen specifieke vakken nodig, maar wiskunde is meestal wel een vereiste.

Ronald de Water, 13-08-2010 23:55 #35
Ik zit nu in mijn laatste jaar HAVO. maar ik wil heel graag advocaat worden, maar ik wil het niet via de VWO doen. kan het ook anders? want ik lees overal alleen voorbeelden met VWO niet met HAVO. en hoe lang zou het dan duren (jaren) voordat ik advocaat ben door het via de HAVO te doen en door het via het VWO te doen. Reactie infoteur, 31-08-2010
Je zou havo af kunnen maken, naar het hbo kunnen gaan en na de bachelor hbo een tussenjaar kunnen doen en dan een master aan de universiteit, dan kom je er ook. hbo-bachelor duren 4 jaar, het tussenjaar meestal 1 en de master ook 1 jaar. daarna volg je de opleidingen die in het artikel zelf staan.

Studie, 15-07-2010 11:20 #34
Hey ik weet niet of dit nog actief is maar mischien dat ik andwoord krijg :p
ik ben nu 22 jaar en begin nu pas aan me hbo bachelor waarna ik ook me master wil gaan halen en studie
voor advocaat wil doen, is dit erg laat voor mij of zijn er ook veel mensen die er pas laat mee beginnen? Reactie infoteur, 30-07-2010
Normaal gesproken zijn mensen ongeveer 18 als ze naar het hbo gaan dus dat scheelt maar 4 jaar. En wat is 4 jaar? Niks. Dus wat ik vind? Zoiezo nooit te laat en voor jou al helemaal niet.

S. A., 14-06-2010 18:25 #33
Heei, ik zit nu op het middelbare school en ik wil later advocaat worden maar ik vroeg me af welke vakken je daar voor nodig hebt(Middelbare school)? Reactie infoteur, 15-06-2010
Je hebt er geen specifieke vakken voor nodig, maar het niveau vwo is wel handig.

Shanela, 16-05-2010 22:09 #32
Mijn naam is shanela ik heb 12 jaar oud en ik woon op aruba ik wil naar nl gaat om advocaat studeren, maar ik heb niet zo veel informatie om te weten wat moet ik doen om naar nl advocaat studeren. In mijn hele leefd droom ik om nederland gaan om advocaat te worden. Ik ben een beetje bedroeft omdat ik wil met 17 jaar naar nl gaat maar veel mensen zeg aan me dat de beste is op aruba blijf tot ik mijn hbo of vwo klaar maak en daarna naar nl gaat. En ik weet niet als dat is een goed idee.denken julie dat ik kan naar nl gaat met 17 jaar en mijn hbo daar maken?:-) Reactie infoteur, 22-05-2010
Als je op je 17e je Havo-diploma hebt gehaald en als die ook in Nederland geldig is, dan kan je volgens mij op je 17e naar Nederland om verder te studeren.
Veel succes!

Laila, 09-05-2010 15:45 #31
Per 1 september 2010 start ik met de master privaatrecht. Daarna zal ik drie jaar stage lopen bij een advocatenkantoor. Mocht ik na verloop van tijd toch bij een advocatenkantoor willen werken dat gespecialiseerd is in strafrecht, is dat dan mogelijk ondanks het feit dat ik geen master strafrecht heb afgerond? Reactie infoteur, 22-05-2010
Dat zou ik als ik u was vragen aan een aantal advocatenkantoren.

Mareike, 22-04-2010 14:31 #30
Ik heb een basis rechten opleiding gevolgd via het loi en zit nu met de vraag wat verder.?
Ik wil heel graag een advocaat in de Criminologisch-juridische richting worden maar weet nu even niet wat ik verder moet doen graag zou ik meer info willen krijgen hier voor alvast bedankt. Reactie infoteur, 22-05-2010
Op welk niveau is deze opleiding? Als dit een hbo-opleiding is, kan je doorstromen naar wo.

A. L., 04-04-2010 10:03 #29
Ik zit in de derde klas van het vmbo en ik wil advocaat worden moet je dan na het vmbo gewoon doorstromen naar de havo en dan de hbo opleiding rechten doen? Reactie infoteur, 14-04-2010
Ja, dat kan, maar om een echte advocaat te worden heb je uiteindelijk wel een universitaire studie nodig.

Succes met je studie.

Seyed, 25-02-2010 23:14 #28
Wat moet je doen, om na het afronden van je bachelor en master opleidingen, naar oxford of harvard te gaan? Reactie infoteur, 22-05-2010
Dit kan je het beste bij hen informeren.

L. Wouters, 27-01-2010 00:23 #27
Wat betreft het antwoordt op de vraag is, dat ik in 12 jaar tijd heb moeten ervaren dat ik menige malen het slachtoffer ben geworden met betrekking het slachtoffer te zijn geworden, met betrekking dat niet de regels zijn nageleefd die in de grondwet of Universele verklaringen zijn omschreven, waarbij de het wettelijke overtuigende bewijs uit bleef en dat we geen eerlijk proces uit uitspraak hebben kunnen door verkrijgen met alle gevolgen ach ik verwijs maar naar het wettelijke overtuigende bewijs en dat is de site dbwa.info onnodig lijde en strijden tot de dood onzerzijds heeft moeten doen scheiden. vragen om de reikende hand maar werd niet verstrekt in ons eigen vaderland lw

Emma, 21-01-2010 15:47 #26
Ik ben 13 jaar en ik weet het nu zeker!
ik wil advocaat worden! ik vind het een geweldig beroep. je discuseert veel met mensen en je zorgt er voor dat jij je zin krijgt:-p ook is het leuk om met veel mensen te praten en mensen te helpen met hun problemen.

ik zit nu op het vwo en ik ben nog aan het twijfelen of ik gymnasium zou gaan doen… ik wil in ieder geval later mijn eigen bedrijf hebben…

xxx

p.s en ja het geld is natuurlijk ook wel handig voor later dat je krijgt :-) ik hoop dat ik een goede advocaat word

Verdjiniya, 23-12-2009 12:02 #25
Hai! ik ben 12 en ik wil advocaat worden
Toen ik al klein was vonden de mensen rond mij dat ik iedereen kan overtuigen van mij wil.
Dus dat heeft mij aan denken gezet en wil ik graag advocaat worden.
Eerst wil ik naar het Gymnasium en dan studeren voor een advocaat het liefst wil ik iets met misdaad doen dat doet mij het meest. Maar ze zeggen wel dat dat gevaarlijk is.
Natuurlijk wil ik het ook doen omdat het veel verdient, en dan kan ik voor mezelf zorgen. Dat ik niet afhankelijk word van iemand anders.

Dus ik hoop dat ik een goede advocaat word

Gepke de Leef, 18-12-2009 12:26 #24
Hoe\zo mooi beroep! gewoon liegen voor geld.
En ook nog eens niet strafbaar, Zie smithuijsen advocaten, schoenmaker notaris.
Google Gepke De Leef.
Die het recht in eigen hand moet gaan nemen na allles te zijn ontnomen.

Malissa, 14-11-2009 18:37 #23
Als je een hbo-opleiding rechten gaat volgen kun je daarna doorstuderen als advocaat? Reactie infoteur, 15-11-2009
Ja, na de hbo-bachelor kun je een pre-master en een master volgen en daarna studeren om advocaat te worden.

Rana, 08-11-2009 23:38 #22
Wat zijn de mogelijkheden voor een huidige juridische secretaresse met een mbo diploma die de titel mr voor haar naam zou willen hebben? Is het mogelijk om direct naar het universiteit te gaan of zijn er andere zaken die erbij komen. Hoe zit het met een vrijstelling? Heb ruim 10 jaar werkervaring. Reactie infoteur, 09-11-2009
Dit zou u beter kunnen navragen bij een onderwijsinstelling. Verschillende universiteiten zouden hier ook anders over kunnen denken.

Henna, 03-11-2009 18:35 #21
Dus als je hoge eindcijfers heb, heb je meer kans, en als ik nu bijvoorbeeld naar de Havo toe ga, heb ik dan nog steeds kans om advocaat te worden? Want het is echt een soort droom voor mij! En welk profiel heb ik nou precies nodig, ik dacht zelf aan de richting CM of EM zit ik dan goed of niet. Reactie infoteur, 04-11-2009
Dan zou je na havo nog vwo moeten doen of eerst hbo en daarna wo. Het profiel maakt niet uit. Er zijn geen verplichte vakken.

Henna, 28-10-2009 20:07 #20
Ik moet dit jaar kiezen voor een profielkeuze, mijn interesse ligt heel erg in de richting van advocaat of psychologie. Ik zit in 3VWO en ik wil graag weten welk profiel ik het beste kan kiezen voor Advocaat? En is het waar dat advocaat een veelgeliefde studie is en hoe kan ik dan zorgen dat ik uitblink? Reactie infoteur, 01-11-2009
Elk vwo-profiel geeft recht op toelating tot de bacheloropleiding Rechtsgeleerdheid. Dit is wel een numerus fixus, gewogen loting. Als je dus hogere cijfers hebt, heb je automatisch meer kans om toegelaten te worden.

Denni, 27-10-2009 14:03 #19
Shehan je moet niet mbo 4 doen je kan beter havo doen 2 jaartjes is dat dan als je je mavo diploma hebt
dan twee jaar havo dan hbo rechten dan een premaster volgen en dan de master volgen
dat gaat denk ik wat sneller en mbo is best rommeltje hoor ik veel mensen zeggen zou tog liever havo kiezen

Esmee, 27-09-2009 19:53 #18
Welke profielkeuze moet je maken op de middelbare school voor advocaat? Reactie infoteur, 06-10-2009
Om dat te worden heb je geen verplichte vakken op de middelbare school. Je kunt dus het beste gewoon kiezen wat je zelf leuk vindt.

Chahid Lamhari, 23-09-2009 13:17 #17
Na dat ik dit artikel had gelezen was het allemaal wel wat duidelijker voor mij maar ik had toch nog wel een vraag. Ik ben momenteel bezig met een havo opleiding. Dus luid mijn vraag kan ik ook een advocaat worden als ik mijn havo opleiding heb afgerond? Zo ja, waar en welke opleidingen moet ik volgen om uiteindelijk een advocaat kan worden gespecialiseerd in strafrecht? Reactie infoteur, 06-10-2009
Je kunt dan het beste na de HAVO het VWO gaan doen en daarna universiteit. Je specialiseert je dan door de master Strafrecht te volgen.

Natalia, 05-09-2009 08:10 #16
Ik ben doe op dit moment het derde jaar van hbo rechten
wat is de snelste manier om advocaat te worden nadat ik het diploma heb behaald van deze opleiding uiteraard? Reactie infoteur, 09-09-2009
Je zou het beste na deze opleiding een pre-master van 1 jaar en daarna een master kunnen doen. Daarna moet je alleen nog de specifieke opleiding tot advocaat volgen.

Lucie, 28-07-2009 04:39 #15
Halo uhmm ik wil een advocaat worden maar kan je het via een mbo en daarna hbo doen? en kan ik een advocaat alleen voor vrouwen worden? dus dat je alleen vrouwen verdedigt? Reactie infoteur, 31-07-2009
Ja, je zou eerst mbo, daarna hbo en daarna een master kunnen doen en er zijn veel specialisaties mogelijk.

Frozan, 03-05-2009 00:16 #14
Hallo. Ik wil graag weten of je ook advocaat kunt worden als je Europees en International recht hebt gevolgd. En als dat kan is met europees en Internationaal recht net zo makelijk om advocaat te worden als Nederlands recht. Reactie infoteur, 05-05-2009
Met elke rechtenopleiding kan je advocaat worden. Het maakt dan ook niet echt uit welke opleiding je hebt gedaan.

Veel succes met je studie(keuze)!

Stef, 07-04-2009 15:06 #13
Katja, zo te zien heb je jezelf nog niet goed geinformeerd. Ten eerste is kinderadvocaat geen specialisatie. Ten 2e is er maar één universiteit in rotterdam. Je zal de reguliere opleiding rechtsgeleerdheid kunnen volgen aan een van de nederlandse universiteiten (utrecht, tilburg, rotterdam etc.) Vervolgens ga je specialiseren via een master. (Op vakgebied dus een bepaald civielrechtelijk rechtsgebied of bijvoorbeeld strafrecht. Je specialiseerd je dus niet op kinderen of iets dergelijks)

Daarna ga je over naar het post master gedeelte, een soort stage van 3 jaar. Je kan gaan werken bij een regulier advocaten kantoor waar je als advocaat ook de belangen van kinderen kan behartigen.

Veel mensen baseren hun blik op dit vakgebied op basis van vooroordelen, daarmee wil ik niet suggereren dat jij daar een van bent maar ik zal je wel willen adviseren jezelf goed te informeren, het kan een taaie opleiding zijn. Zonde om daar pas tijdens het eerste jaar achter te komen zoals bijna 50% van de eerste jaars studenten.

Over het niveau kan ik kort zijn, dat is redelijk laag. Amper wiskunde (tenzij je iets met economie er bij doet). Echter krijg je wel veel leeswerk voor je neus, daar moet je van houden.

Katja, 21-03-2009 15:17 #12
Bedankt voor het antwoord, en ik heb nog een vraagje. Ik zit dus op het vwo, en het lijkt mij leuk, als ik advocaat word, te specialiseren tot kinderadvocaat. Hoe lang duurt de studie dan in totaal en op welke universiteiten in Rotterdam kun je dit specialiseren? Nogmaals alvast bedankt! Reactie infoteur, 23-03-2009
De opleiding die er het meest in de beurt komt is een soort cursus familie- en jeugdrecht. (onder anderen bij: http://www.law.leidenuniv.nl/jpao/cursusaanbod/basiscursus-familie-en-jeugdrecht-vj09_1.jsp ) Dit is een 2-daagse cursus voor mensen die een bachelor en een master rechten hebben gevolgd en al een jaar werkervaring hebben. Je kunt ook tijdens je opleiding je hier al in specialiseren. Dan kost het dus geen extra tijd.
Je kunt de opleiding rechten volgen bij Erasmus Universiteit (Rotterdam), Open Universiteit (Amsterdam), Radboud Universiteit (Nijmegen), Rijksuniversiteit (Groningen) en de universiteiten in Leiden, Utrecht, Amsterdam (ja op 2 universiteiten), Maastricht en Tilburg. En er is maar 1 universiteit in Rotterdam, dus je hebt daar alleen keuze uit de Erasmus Universiteit.
Veel succes met je studie!

Katja, 19-03-2009 17:47 #11
Ik heb een vraag. Ik zit op het vwo, en moet een profiel gaan kiezen. Als ik geen wiskunde A neem, maar wiskunde C, kan ik dan rechten studeren en advocaat worden?
Alvast bedankt! Reactie infoteur, 20-03-2009
Om rechten te mogen studeren heb je een einddiploma vwo nodig. Hier worden verder geen eisen aan gesteld. Je wordt met elk profiel toegelaten en je hebt dus ook geen wiskunde a nodig.
Veel succes met je studie(keuze)!

Stef, 06-03-2009 00:06 #10
Na het HBO rechten een premaster volgen wil niet altijd zeggen dat je advocaat kan worden, je moet wel civiel effect hebben. Reactie infoteur, 07-03-2009
Bedankt voor je aanvulling!

Flesje, 01-03-2009 19:58 #9
Als een ex-vennoot onwettige manier uit een VOF. Er is een vof-contract, die heeft hij niet aangehouden en op een verkeerde manier eruit gestapt. Er is een jaarverslag door een account. Er moet een ontvlechting plaats vinden. Hij moet volgens het jaarverslag ons uitkopen. En hij betwist het jaarverslag. Wat zouden wij kunnen doen. We hebben ook een incassobureau erop gezet. En willen graag een dagvaardig naar hem sturen. Kunnen wij dat doen. Wat zijn onze rechten. Reactie infoteur, 04-03-2009
Sorry, maar ik ben geen advocatenbureau. Met vragen als deze moet je toch bij een professioneler bedrijf terecht.

Thys, 22-02-2009 21:28 #8
Ik zit op HAVO en heb een E&M profiel, en zou graag advocaat willen worden, is dat wel mogelijk. En zo ja hoe volgt die opleiding dan, en hoelang duurt die opleiding tot advocaat? Reactie infoteur, 23-02-2009
Na HAVO kun je een HBO-rechten opleiding doen van 4 jaar. Daarna kun je een premaster volgen (dit kan ook in de 2 laatste jaren van de bachelor). Daarmee kun je worden toegelaten tot een master aan de universiteit (1 jaar). Na die master ben je alleen nog geen advocaat. Je bent dan een jurist, maar na een beroepsopleiding advocatuur (8 maanden) te volgen, ben je een echte advocaat.
Dus in totaal duurt de opleiding ongeveer 6 jaar.

Hilly Kingma, 25-01-2009 19:34 #7
Kunt u mij vertellen wat een advocaat in ondernemingsrecht allemaal doet. Doet hij bv ook het oprichten van een bv nv of ander soort bedrijf en en wat voor taken doet de secretaresse dan. Reactie infoteur, 30-01-2009
Een advocaat in ondernemingsrecht ondersteunt mensen die een bedrijf willen beginnen of een bedrijf hebben. Zo adviseert hij bijvoorbeeld wat er allemaal komt kijken bij het opstarten van een bedrijf. Hij heeft dus veel kennis van het starten van een bedrijf en zou er zelf dus ook één kunnen beginnen. Ik snap niet wat je bedoeld met de secretaresse. Bij het opgestartte bedrijf of bij een advocaat?

Ik hoop dat ik je hiermee heb geholpen.

Alex, 12-01-2009 06:43 #6
Http://74.125.77.132/search?q=cache:RE1y6x5BLnYJ:www.fulbright.nl/%3Fview%3Dalias_pages%26id%3D1962%26object%3D767%26menutree%3D6%257C58+Juris+Doctor&hl=nl&ct=clnk&cd=3&gl=nl&lr=lang_nl

hier kunt u zien wat de mogelijkheden zijn voor niet-Amerikaanse studenten. Curiuus is dat de amerikaanse juris doctor degree volgens sommige bronnen gelijk staat aan een LLB degree. Terwijl we in Nederland een LLM degree moeten hebben + 3 post master onderwijs (stage etc). Reactie infoteur, 12-01-2009
Bedankt voor uw reactie!

Jennifer, 31-12-2008 18:27 #5
Ik had eigenlijk nog een vraagje (A). Ik zit dus in de 4e, doe tvwo. Als ik dus rechten wil doen, word je dan ingeloot ofzo iets? moet je nog toetsen maken om toegelaten te worden? En als ik rechten in het engels wil doen, welke universiteit is dan het beste? Want ik zat eigenlijk te denken, na me eindexamens zo snel mogelijk uit nederland naar amerika te gaan. Ik weet niet of u iets weet over mensen die rechten in amerika willen doen? wat ze daarvoor moeten doen enzo? Sorry als ik te veel wil weten, maar ik heb nu eindelijk iemand die terug antwoord :D Reactie infoteur, 04-01-2009
De opleiding 'Rechten' wordt onder anderen gegeven op de universiteit Groningen en de Erasmus Universiteit Rotterdam. Hiervoor is geen numerus fixus (loting) of toelatingsexamen. Met deze opleiding leer je meer over recht hoe dat in Nederland zit. Ik heb wel een opleiding kunnen vinden waarbij je in het buitenland werk kunt vinden: 'Bachelor English Track European Law School'. Deze wordt in Antwerpen en in Rotterdam gegeven, maar deze is alleen gericht op Europa en niet op Amerika.

Wat ik je aanraad, is naar open dagen te gaan van universiteiten die rechten geven. Daar kun je vragen stellen aan studenten en als zij het antwoord niet weten, helpen zij je meestal wel door iemand te vinden die het wel weet. Je zou ook eens contact kunnen zoeken met een universiteit.

Veel succes!

Jennifer, 31-12-2008 18:22 #4
Okee, dankjewel! Dan weet ik dat ik goed gewisseld heb, anders had ik gewoon geen rechten kunnen doen! en het lijkt me echt heel erg leuk. Echt heel erg bedankt! :D Reactie infoteur, 04-01-2009
Graag gedaan hoor. Ik ben al bezig met de antwoorden op je nieuwe vragen.

Geraldina, 29-12-2008 03:21 #3
Welke profielen heb je dan nodig om advocaat of rechten te studeren? Ik wil het weten voordat ik mijn pakket moet kiezen. thnx ;) Reactie infoteur, 30-12-2008
Elk vwo-profiel geeft recht op toelating tot de studie rechten. Daarvoor maakt het dus niets uit welk profiel je kiest. Wat ik heb gedaan, is voor de leukste vakken kiezen. Zo kom je veel makkelijker door het vwo heen. Misschien is het ook een optie om een zo breed mogelijk pakket te kiezen, zodat je altijd nog je keuze van je vervolgopleiding kan veranderen.
Veel succes met je keuze!

Jennifer, 24-12-2008 17:15 #2
Hooi :)

Ik zit nu in de 4e klas met het profiel NG.
Het lijkt mij echt héél erg leuk om rechten te studeren (en dus uiteindelijk advocate te worden.)
Nou was mijn vraag dus: of je Economie in je profiel moet hebben als je Rechten wilt studeren, want ik heb het laten vallen omdat ik de eerste paar lessen ziek ben geweest en de basis dus niet goed meer snapte.
En dan vroeg ik mij nog af welk wiskunde het beste was voor de studie Rechten. Wiskunde A of wiskunde B?
Ik had eerst wiskunde B en heb het gewisseld voor wiskunde A, weer omdat ik ziek ben geweest en te ver achter ben
gekomen met de stof ;)

Alvast bedankt! Reactie infoteur, 27-12-2008
Heey!

Bij de studie rechten worden geen eisen gesteld aan de vakken die je hebt, als je maar een vwo-diploma hebt. Behalve als je economisch recht wilt gaan studeren, hoef je economie niet meer op te pakken. Rechten is ook niet echt een technische opleiding. Wiskunde B is daarom geen eis of aanbevolen. Wiskunde A is voldoende.

Veel succes met je studie(s)!

Judogirl

Shehan, 27-07-2008 11:18 #1
Hoi, ik doe zelf vmbo maar ik wil advocaat worden is het dan onmogelijk voor mijn om het te doen. Na het vmbo ga ik mbo 4 doen? Reactie infoteur, 30-07-2008
Dan moet je minstens een universitaire studie hebben gedaan. Er is wel een opleiding Rechten op HBO-niveau, misschien is dat wat? Je kunt ook even kijken op www.mbostart.nl. Daar kun je van alles vinden over MBO-opleidingen. Veel succes!

Infoteur: Judogirl
Laatste update: 14-01-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Reacties: 91
Schrijf mee!