InfoNu.nl > Zakelijk > Banen > Pakketbezorger, een baan met goede vooruitzichten

Pakketbezorger, een baan met goede vooruitzichten

Pakketbezorger, een baan met goede vooruitzichten Wie anno 2017 een baan als pakketbezorger heeft, zal in de toekomst zeker de handen vol hebben. Dat bevestigen de cijfers van verzendhuizen en postorderbedrijven. De voordelen die het internet biedt, worden door de consument meer en meer benut. Steeds meer mensen kopen online en laten zich de aankopen thuis afleveren. Er is dus behoefte aan steeds meer pakketbezorgers. Bij een jaarlijkse groei van pakweg 8 procent, wordt in 2020 gesproken over een volume van 280 miljoen pakjes die hun weg moeten vinden naar de klant. Aan werk dus geen gebrek in de pakketbranche. Alleen jammer dat zo 'n drukke en enerverende job in de praktijk niet altijd naar waarde wordt beloond. In de sector zijn veel onderaannemers actief voor partijen als PostNL, DPD en GLS, tussenpersonen die bij hun loonbetalingen de cao-bepalingen niet altijd naar behoren naleven.

Inhoud

Pakketbezorgers steeds meer gevraagd

Als pakketbezorger heb je altijd veel te doen. Want anders dan vroeger worden er tegenwoordig steeds meer pakjes en pakketten verzonden. De reden daarvoor is dat mensen in toenemende mate actief zijn op het internet. Stap voor stap verplaatst zich het winkelen in de straat naar de eigen computer, tablet of smartphone. Tegenwoordig kan er niet alleen in het weekend worden gekocht, maar ook tijdens de lunchpauze of comfortabel van thuis uit.

Baan met goede vooruitzichten

Daarnaast laten verschillende producten zich op internet snel vergelijken, niet alleen in kwaliteit maar ook in prijs. En dat kleding niet gepast kan worden, is ook een misvatting. Door de optie om kleding gratis retour te zenden, bestaat ook dat probleem niet. Je kan verschillende maten bestellen, en alleen de maat behouden die perfect past. Die mogelijkheden worden door de consument erg gewaardeerd. En dat verhoogt ook de vraag naar pakketbezorging. Wie op zoek is naar een (part-time) baan, heeft dus als pakketbezorger bijzonder goede vooruitzichten.

De taken van een pakketbezorger

De taken van een pakketbezorger zijn veel uitgebreider dan je op het eerste gezicht zou denken:
  • Naast de feitelijke levering van het pakket behoort ook de voorbereiding en follow-up tot de baan;
  • Dat betekent bijvoorbeeld dat de pakketten vóór aflevering in de bestelbus moeten worden geladen;
  • In de bestelbus moeten die dan zodanig worden gesorteerd dat de pakketten van de eerste afleveradressen direct binnen handbereik zijn;
  • Na de bestelronde worden pakketten die niet afgeleverd konden worden, afgegeven in een filiaal of tijdelijk opgeslagen in een depot voor een volgende bestelronde.

Gemiddeld worden op een werkdag zo'n 150 tot 200 pakketten bezorgd. Als pakketbezorger stap je per uur al gauw 40 keer in en uit je bestelbus. Een enerverende maar ook een afwisselde baan dus met veel sociale contacten.

Functie-eisen

Om als pakketbezorger actief te kunnen zijn, worden bepaalde kwaliteiten aanwezig verondersteld:
  • Met een auto van de zaak heb je natuurlijk een geldig rijbewijs B nodig;
  • Soms wordt begrijpelijkerwijs verlangd dat je al enige jaren rijervaring bezit;
  • Je bezit een gedegen stratenkennis in het bezorggebied;
  • Je bezit een goede gezondheid en bent lichamelijk fit zijn. Een pakketbezorger moet immers regelmatig met zware pakketten sjouwen;
  • Aangezien je ook vaak klantcontact hebt tijdens een bestelronde, moet je ook een verzorgd uiterlijk hebben en beleefd zijn. Per slot van rekening ben je het visitekaartje van het bedrijf.

De werktijden

Pakketbezorgers werken in de regel meerdere dagen per week, van maandag t/m zaterdag, soms ook op oproepbasis. Ofschoon de werktijden kunnen variëren van 07:00 tot 23:00 uur, zijn pakketbezortgers hoofdzakelijk in de ochtend actief om de spits te vermijden. Maar de voorbereiding start uiteraard al veel eerder.

Wat kan je verdienen als pakketbezorger?

De verdiensten kunnen uiteraard per bedrijf erg verschillen. Maar om een indicatie te geven: een 30-jarige pakketbezorger kon medio 2017 bij PostNL 9,66 bruto per uur verdienen. Wie 32 uur per week werkte, verdiende dus 1.236,48 bruto per maand, exclusief mogelijke toeslagen.

Onderaannemers die niet het CAO-loon betalen

In de pakketbranche opereren nogal wat onderaannemers die de pakjes van de grote postbedrijven laten bezorgen door zzp'ers. Feitelijk zijn die tussenpersonen verantwoordelijk voor een correcte loonbetaling. Maar volgens de vakbond FNV bleek medio 2017 dat velen van hen de cao-bepalingen niet juist naleven: ze schaalden hun bezorgers structureel te laag in en betaalden te weinig vakantiegeld en overuren. Die liepen als gevolg daarvan meerdere honderden euro's per maand mis. Via de Wet Ketenaansprakelijkheid evenwel kunnen opdrachtgevers DPD, GLS en PostNL zelf aansprakelijk worden gesteld als onderaannemers niet over de brug komen.

Lees verder

© 2017 Serkozy, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Baankans HBO en WO-opleidingenVoor je aan een studie begint, is het handig om te weten hoe gunstig de toekomstperspectieven zijn binnen het beroep waa…
Thuiswerk als bijbaantjeThuiswerk als bijbaantjeThuiswerk is een goede bron van inkomsten. Veel mensen verdienen op deze manier een extraatje, dat zij per maand kunnen…
Een andere baan zoeken op hogere leeftijdEen andere baan zoeken op hogere leeftijdOudere werknemers hebben vaak moeite om een andere baan te vinden. In bepaalde situaties moeten ze toch een andere funct…
Werktijden jongerenWerktijden jongerenDe werktijden voor jongeren zijn onlangs gewijzigd. Zo mogen 15-jarigen voortaan tot 21.00 s avonds werken. De werktijd…
Sollicitatiegesprek: zelf vragen stellenSollicitatiegesprek: zelf vragen stellenDoor in een sollicitatiegesprek zelf ook goede vragen te stellen, kunt u een gemotiveerde en geïnteresseerde indruk acht…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Amsfrank, Flickr (CC BY-SA)
  • https://nos.nl/artikel/2182629-pakketbezorgers-hebben-nog-recht-op-honderdduizenden-euro-s-zegt-fnv.html

Reageer op het artikel "Pakketbezorger, een baan met goede vooruitzichten"

Infoteur: Serkozy
Gepubliceerd: 18-08-2017
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Special: Pakketbezorging
Schrijf mee!