InfoNu.nl > Zakelijk > Banen > Solliciteren: do's en dont's

Solliciteren: do's en dont's

Solliciteren blijkt voor veel mensen lastig, wat moet je wel en niet doen, hoe schrijf je een goede brief, hoe voer je een goed gesprek, wat trek je aan etc., wat voor vragen kan je wel/niet stellen. Ik heb een aantal tips verzameld, gedeeltelijk uit eigen ervaringen opgebouwd.

Do's:

  • Zorg dat je altijd weet wat het bedrijf, waar je solliciteert, doet. Wat maken ze of welke diensten verlenen ze?
  • Benoem in je brief de reden waarom je solliciteert en niet vermelden dat je alleen een baan nodig hebt, maar maak duidelijk waarom je op deze baan solliciteert.
  • Zorg dat je sollicitatiebrief foutloos is. Zoek in je familie- of kennissenkring iemand die goed is in spelling. Let op: laat nooit een ander jouw sollicitatiebrief voor je schrijven.
  • Zet alleen waarheden je CV, de verleiding kan soms groot zijn om dingen aan te dikken of te verzinnen, maar als men er achter komt, kun je het krijgen of behouden van de baan wel vergeten.
  • Heb je lang niet gewerkt, maar ben je bijvoorbeeld jarenlang huisvrouw geweest en je wilt herintreden, zorg dan dat je de andere dingen die je hebt gedaan (bijv. vrijwilligerswerk, computermoeder op school, verenigingswerk, thuiswerk, etc.) ook op je CV vermeldt. Soms lijken deze zaken niet belangrijk, maar het zegt iets over hoe actief je bent.
  • Zorg dat je sollicitatiebrief niet te kort is, maar ook niet te lang, 1 A-4tje is voldoende. Benoem wat je momenteel doet, wat voor persoon je bent en waarom je de aangeboden functie graag wil hebben.
  • Lees de advertentie c.q. de vacature goed door, zorg dat je de naam van het bedrijf en van de persoon die je aanschrijft goed schrijft.
  • Solliciteer alleen als je enthousiast over de vacature bent. Als je neutraal overkomt of niet geïnteresseerd zal je de baan nooit krijgen.
  • Als je uitgenodigd wordt voor een gesprek, ga dan één of twee dagen van te voren kijken waar het bedrijf zich bevindt. Ga ernaar toe en zorg dat je de weg weet. Het staat wel heel knullig als je te laat op je sollicitatiegesprek komt omdat je de weg kwijt was.
  • Zorg dat je op tijd bent voor het gesprek. Ga op tijd van huis weg, houd rekening met files of vertragingen in het openbaar vervoer. Je kunt beter een half uur ergens in de buurt een kop koffie gaan drinken of nog wat rondlopen, dan te laat komen.
  • Zorg dat je uiterlijk goed verzorgd is, neem voor het gesprek een frisse douche, was je haren, doe een lekker geurtje op (heren niet te royaal met de after shave). Eventueel kun je een aantal dagen voor het gesprek nog even langs de kapper. Dames, zorg dat je make-up basic is, niet te opvallend.
  • Zorg voor nette, goedzittende en vooral schone kleding. Afhankelijk van de vacature waar je op solliciteert, kijk je wat je het beste aan kunt trekken. Vraag advies aan familie/kennissen wat je goed staat.
  • Tijdens het gesprek neem je een open houding aan. Kijk degene(n) die tegenover je zit(ten) aan, wanneer je met hen in gesprek bent. Zorg dat je enthousiast en geïnteresseerd overkomt. Zorg dat je iets over het bedrijf kunt vertellen, die kun je van te voren opzoeken op internet of je kunt telefonisch navraag doen bij de receptie van het bedrijf. Wees zelfverzekerd en benoem duidelijk wat je allemaal kunt en hebt geleerd. Als er gevraagd wordt naar vaardigheden die je niet hebt, zeg dan dat je bereid bent te leren en dat je iemand bent die zichzelf snel dingen aanleert.
  • Spreek duidelijk en articuleer goed.
  • Wees vriendelijk.
  • Zorg dat je "netjes" zit tijdens het gesprek.
  • Als men je casussen (voorbeelden) voorlegt waar je eigenlijk geen antwoord op weet: probeer altijd iets te zeggen, dit is altijd nog beter dan: "ik weet het niet". Probeer voor je te zien waar de casus over gaat en hoe jij zou doen als je in de benoemde situatie zou zitten.

Dont's:

  • Solliciteer niet op een baan die je eigenlijk helemaal niet wilt.
  • Laat je sollicitatiebrief er niet uitzien als een smoezelig kladje, maar zorg dat de brief schoon en overzichtelijk is. Ook de envelop moet er smetteloos en netjes uitzien.
  • Zet geen onwaarheden in je CV, verzin er geen diploma's of werkervaring bij.
  • Stuur je brief niet ná de sluitingsdatum van de sollicitatieperiode.
  • Kom nooit en te nimmer te laat op een sollicitatiegesprek. Alleen overmacht zoals pech met de auto of een ongeval kan je ervan weerhouden op tijd te komen.
  • Ga niet voor het gesprek uitgebreid winkelen en kom dan met tassen vol aanzeulen op het gesprek. Niet doen!
  • Zorg dat, wanneer het regent, je niet als een verzopen kat op het gesprek aankomt. Neem een goede paraplu mee.
  • Ga nooit in vuile kleding, met vuile handen of vuile nagels naar een sollicitatiegesprek.
  • Neem nooit een passieve houding aan in het gesprek, probeer actief mee te praten en te reageren op wat er wordt verteld.
  • Nooit, nooit en nooit kauwgom in je mond! Maar zorg wel voor een frisse adem.
  • Nooit proberen over te komen als de joker of de clown. Humor mag best, maar overdrijf niet!
  • Nooit bang zijn voor degene die tegenover je zit, hij of zij bijt niet!
  • Zorg dat je niet aan je gezicht of handen zit te friemelen.
  • Wrijf nooit langs je neus: dit kan de indruk wekken dat je niet de waarheid vertelt!
  • Zit niet met je armen over elkaar, dit is een gesloten houding. Je handen gewoon in je schoot laten liggen of mee laten gebaren met wat je vertelt.
  • Val nooit op door bijvoorbeeld je haar paars te verven, je tattoo's te showen, meerdere piercings in je gezicht te hebben.
  • Dames: geen blote buik! Laat die navel maar bedekt, die piercing mogen je vrienden en je familie zien. Een werkgever zit hier echt niet op te wachten.
  • Dames: geen blote rug en een lage broek waar je string boven uit komt. Ook een laag decolleté is niet aan te bevelen.
  • Nooit je mobiele telefoon aan laten staan tijdens het gesprek! Mocht je hem onverhoopt toch vergeten zijn uit te zetten, dan zeker nooit en te nimmer opnemen en gaan zitten bellen tijdens het gesprek (Echt waar, ik heb het meegemaakt, ik heb de persoon dan ook niet aangenomen!)

De belangrijkste dingen die je moet onthouden heb ik hierboven genoemd, samenvattend wil ik je adviseren om positief, open, eerlijk en vooral zelfverzekerd over te komen. Zorg ervoor dat er niets aan je te ontdekken is wat een negatieve indruk kan wekken of wat erg afleidt van het gesprek, zowel uiterlijk of qua houding.

Veel succes met solliciteren!
Gerelateerde artikelen
Succesvolle sollicitatiebrieven schrijvenSuccesvolle sollicitatiebrieven schrijvenEen sollicitatiebrief maakt het verschil tussen wel of niet uitgenodigd worden voor een sollicitatiegesprek. Wordt u noo…
Solliciteren we in de toekomst via de webcam?Solliciteren we in de toekomst via de webcam?De al jarenlange traditie om een sollicitatiebrief te schrijven wanneer we belangstelling hebben voor een vacature wordt…
Vragen en tips over solliciteren voor een jobVragen en tips over solliciteren voor een jobWanneer je op een vacature wilt gaan solliciteren moet je perfect voorbereid zijn. Zo zal het de inleidende sollicitatie…
Het schrijven van een sollicitatiebrief 10 tipsHet schrijven van een sollicitatiebrief 10 tipsSuccesvol solliciteren begint met het schrijven van een goede sollicitatiebrief. Aan de hand van je brief en CV bepaalt…
Het kopen van een sollicitatiebriefHet kopen van een sollicitatiebriefDe sollicitatiebrief en je CV zijn het visitekaartje wat je uitstuurt naar een bedrijf wanneer je solliciteert. Op basis…

Reageer op het artikel "Solliciteren: do's en dont's"

Reactie

Marianne, 13-10-2010 10:48 #1
Mag je tijdens een sollicitatiegesprek vragen naar je salaris wat je gaat verdienen? Reactie infoteur, 13-10-2010
Tijdens het eerste gesprek is het niet goed om naar het salaris te vragen. Dit is een onderwerk voor wanneer je wordt uitgenodigd voor een tweede gesprek. Als je er zelf naar vraagt lijkt het erop dat je alleen op geld uit bent en dat kan negatief overkomen. Soms komt een werkgever wel al zelf in het eerste gesprek met de hoogte van het salaris, dan is het uiteraard geen probleem om erover te praten.

Infoteur: Ceetee
Laatste update: 22-06-2008
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Reacties: 1
Schrijf mee!