InfoNu.nl > Zakelijk > Banen > Hoe verveling op 't werk vermijden? Tips tegen werkverveling

Hoe verveling op 't werk vermijden? Tips tegen werkverveling

Hoe verveling op 't werk vermijden? Tips tegen werkverveling Je kent het gevoel misschien wel: je zit op kantoor en je gedachten drijven vanzelf weg in een dagdroom, terwijl je je afvraagt wat eigenlijk de zin is van je werk. Niks aan je baan lijkt meer interessant en de tijd gaat zo ongelooflijk traag. Dan heb je waarschijnlijk last van die typische werkverveling die sommige banen met zich meebrengen. Elke dag lijkt alles wat je doet meer en meer op het voorgaande en er lijkt geen verbetering in zicht. In sommige gevallen kan verveling op het werk leiden tot de zogenaamde "bore-out". Welke tips kunnen nuttig zijn om de tijd te doden op je werk?

Verveling op het werk

Werken gaan heeft in de eerste plaats als functie om geld te verdienen voor je dagelijks leven. Maar om het lang te blijven doen moet het ook een beetje leuk zijn. Een baan tegen je zin doen leidt alleen maar tot negatieve gevoelens. Verveling op het werk behoort tot die groep gevoelens, net als het gebrek aan interesse voor je baan. Als je het gevoel hebt dat er niks interessants te doen is op de werkvloer, ligt chronische verveling op de loer.

Altijd hetzelfde werk

Mogelijk brengt je baan niet wat je ervan verwacht had, is het simpelweg saai en voel je je er niet op je plaats. Je vindt dat je beter kan of dat je onder je niveau werkt. Bovendien valt het personeel waarmee je moet omgaan tegen en is het werk steeds een herhaling van hetzelfde. Je geraakt dan al snel op je baan uitgekeken en je kan er je ziel niet meer inleggen. Een andere mogelijkheid is dat er gewoon te weinig werk is, of dat je er te snel mee klaar bent zodat je veel tijd moet zien te doden tot het einde van je shift.

Van stress tot verveling

Verveling kan onrechtstreeks ook voortvloeien uit stress die ontstaat op het werk. Er wordt van je verwacht dat je aan bepaalde verwachtingen voldoet, deadlines haalt en een voldoende rendement oplevert voor je baas. Dit kan een soort van stress veroorzaken die je in het begin mogelijk een positieve stimulans geeft. Maar na een bepaalde tijd kan het vervelend worden om steeds maar weer te maken te krijgen met die absurde stress, vooral wanneer er geen ruimte lijkt voor ontspanning. Je komt dan in een doodlopend straatje terecht van de wisselwerking van stress en saaiheid, waardoor je ten prooi valt aan werkverveling.

Van verveling tot bore-out

Bore-out kan beschouwd worden als een verergerde vorm van verveling op het werk. Je gaat je zodanig veel vervelen dat die verveling problematisch wordt en symptomen met zich mee gaat brengen, zoals vermoeidheid en depressie. Bore-out is zowat het tegenovergestelde van burn-out, waarbij iemand zo diep in zijn werk opgaat dat het hem helemaal verteert. Bij bore-out is er weinig of geen interesse in het werk meer en voel je je lusteloos zonder enig werkplezier te ondervinden.

Tips tegen "werkverveling"

Je kan verveling op het werk tegengaan op verschillende manieren. Cruciaal is om actief op zoek te gaan naar manieren om je baan interessanter te maken waardoor de tijd sneller vooruitgaat.

Perfectioneren

Vind je dat je te snel klaar bent met je werk, probeer je dan op zoveel mogelijk vlakken te verbeteren. Streef naar perfectie in de uitvoering van je werk zodat alleen het beste goed genoeg is. Zo zal je baas steeds tevreden over je zijn en vermijd je tegenvallende evaluaties door je oversten.

Constructief

Soms kan een conversatie met een collega helpen om de tijd te verdrijven, maar ook om nieuwe ideeën op te doen. Door met anderen te praten kan je eventueel kennismaken met een heel andere visie op het werk. Dit kan je nieuwe moed geven en misschien zelfs uitzicht geven op interessanter werk binnen het bedrijf of daarbuiten.

Bijscholen

Bijscholingscursussen kunnen je verder op weg zetten naar een uitbreiding van je professionele kwaliteiten en specifieke kennis. Op langere termijn kan je er eventueel zelfs je voordeel mee doen bij het aanvragen van loonopslag of het halen van een promotie. Blijf niet bij de pakken zitten en breid je kennis uit.

Andere baan?

Een baan is ook maar een baan, zeggen sommige mensen die vaak van werk veranderen omdat ze er snel op uitgekeken zijn. In de huidige samenleving zijn mensen in het algemeen sneller verveeld en willen ze sneller iets nieuws. Als je alles hebt uitgeprobeerd en je je nog steeds erg verveelt, verlies dan geen tijd meer en ga op zoek naar een andere baan die wel interessant is.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bore-out, komt het nog voor?Bore-out, komt het nog voor?Overal worden mensen ontslagen en moeten de overige werknemers harder werken om de werkzaamheden van de gemiste collega…
Vervelingsziekte bore-out door werken onder je niveauVervelingsziekte bore-out door werken onder je niveauEen bore-out is minder bekend dan een nurn-out. Bij een bore-out door verveling en werken onder je niveau kunnen dezelfd…
Verveling: Wat te doen?Verveling: Wat te doen?Verveling is een onaangenaam gevoel waar je sacherijnig van wordt. Soms gaan mensen zich ook nog aan je ergeren waar je…
Verveling leidt tot stress: bore-outVerveling leidt tot stress: bore-outTe veel werkdruk, teveel werkstress; voor je het weet ligt een burn-out op de loer. Over burn-out hoor je vaak. Uit Zwit…
Verveling op het werk, hoe ga je ermee om?Verveling op het werk, hoe ga je ermee om?Iedere dag met tegenzin naar je werk. Je vraagt je af hoe je de tijd moet doorkomen en kijkt steeds maar op de klok. Wan…
Bronnen en referenties
  • http://www.jobat.be/nl/artikels/vijf-tips-tegen-verveling-op-kantoor/, bezocht op 08/08/2015.
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Bore-out, bezocht op 08/08/2015.
  • https://www.vdab.be/magezine/sep08/verveling.shtml, bezocht op 08/08/2015.

Reageer op het artikel "Hoe verveling op 't werk vermijden? Tips tegen werkverveling"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 26-04-2018
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Special: Verveling
Schrijf mee!