InfoNu.nl > Zakelijk > Banen > Kantonrechtersformule 2019 en 2020 bij ontslag

Kantonrechtersformule 2019 en 2020 bij ontslag

Kantonrechtersformule 2019 en 2020 bij ontslag Hoe groot is in 2019 en 2020 uw ontslagvergoeding op basis van de nieuwe kantonrechtersformule 2015? Het ontslagrecht, de nieuwe regels van ontslag en de transitievergoeding veranderen het bedrag waarop u bij ontslag recht hebt. De kantonrechtersformule mag ook in 2019 en 2020 gewoon worden toegepast. Hoe ziet de kantonrechtersformule eruit en de nieuwe transitievergoeding. Hoe kunt u uw ontslagvergoeding berekenen en wat is in de formule de hoogte van de correctiefactor bij een arbeidsconflict?

Inhoud

Kantonrechtersformule toepassen in 2019 en 2020

Het ontslagrecht is sinds 2015 sterk veranderd. Waar de kantonrechter bij ontslag de kantonrechtersformule toepaste om te berekenen op welk bedrag aan schadevergoeding u recht had, bestaat die plicht in 2019 en 2020 niet meer. In de meeste gevallen is hiervoor een transitievergoeding in de plaats gekomen. Maar ontslag kan ook plaatsvinden mer een wederzijds goedvinden (u bent akkoord met het ontslag door uw werkgever). In die gevallen wordt nog wel regelmatig de kantonrechtersformule toegepast. In 2019 en 2020 is de kantonrechtersformule voor ontslag in het bedrijfsleven dus geen algemeen uitgangspunt meer. Voor de overheid gelden de regels uit het Algemeen Rijksambtenarenreglement ARAR. Ook dat zal de komende worden aangepast als men in lijn wil blijven met wat in het bedrijfsleven gebeurt. Al deze aanpassingen betekenen bezuinigingen op de portemonnee van de werknemer die wordt ontslagen en een grotere druk om snel een andere baan te vinden.

Hoe luidt de kantonrechtersformule 2019 en 2020, uw ontslagvergoeding berekenen

De kantonrechtersformule is een rekenregel om de ontslagvergoeding te bepalen. Deze rekenregel houdt rekening met het aantal jaren van uw dienstverband, uw maandsalaris en de reden van ontslag. Het aantal jaren en het maandsalaris in deze formule zijn objectief te bepalen, maar de reden van ontslag is dat niet altijd.

ABC formule, berekening van de ontslagvergoeding in 2019 en 2020

Het wordt allemaal wat duidelijker als de kantonrechtersformule wordt uitgeschreven. Drie factoren worden in de kantonrechtersformule 2014 onderscheiden en het product van deze drie factoren, A, B en C geeft het bedrag waarop u recht hebt:
  • A = aantal gewogen dienstjaren;
  • B = het maandsalaris in een jaar;
  • C = correctiefactor die de kantonrechter kan toepassen. Deze factor is groter dan nul, maar kan ook kleiner zijn dan 1. Bij ernstige verwijtbaarheid bij de werkgever kan deze correctiefactor groter zijn dan 1. Bij wederzijds goedvinden ligt de factor 1 voor de hand.

In deze formule houdt een gewogen aantal jaren dienstverband in dat niet elk dienstjaar even zwaar meetelt in de berekening. Een dienstjaar boven de 55 jaar telt dubbel mee, terwijl een dienstjaar voordat u 35 jaar werd maar voor de helft meetelt. Wie op latere leeftijd bij zijn baas is gaan werken kan zo met de kantonrechtersformule vele dienstjaren opbouwen, terwijl een jongere daar veel langer over zal doen.

Rekenvoorbeeld kantonrechtersformule

Stel ze hebben beiden dezelfde functie tegen een maandsalaris van 4.000 euro en hebben 5 dienstjaren gewerkt dan zal een 30 jarige een ontslagvergoeding kunnen krijgen van 10.000 euro terwijl dat voor iemand van 60 jaar 50.000 euro is. Omdat het voor u belangrijk is dat u weer snel aan het werk kunt, wordt vaak ook outplacement aangeboden.

Outplacement

Daarbij probeert een gespecialiseerd outplacementbureau met een goede begeleiding aan een nieuwe baan te helpen. Let er wel op dat de kosten van outplacement soms voor eigen rekening zijn en in mindering kunnen worden gebracht op de vergoeding bij ontslag. Daar staat tegenover dat snel van werk naar werk niet alleen voor uw loopbaan maar ook voor uw inkomen vaak de beste oplossing is. Laat u zich hierover altijd goed adviseren, want niet elk bureau zal voor u even geschikt zijn.

Ontslagvergoeding en Belastingdienst 2019 en 2020

In 2019 en 2020 is het niet meer mogelijk om een slimme constructie voor een nieuwe ontslagvergoeding te maken. De stamrecht bv en stamrechtspaarrekening kunnen dan niet meer. Wordt het bedrag in één keer uitbetaald en betaalt u de Belastingdienst het hoge tarief in de inkomstenbelasting. Uw gouden handdruk of ontslagvergoeding in een paar jaar laten uitkeren kan nog slim zijn. Hoeveel u krijgt uitbetaald, de eventuele outplacement en begeleiding, maar ook wanneer en hoe de uitbetaling zal plaatsvinden wordt vastgelegd in een vaststellingsovereenkomst.

De transitievergoeding

Op hoeveel transitievergoeding u recht hebt, staat beschreven in de Wet Werk en Zekerheid. De verplichte transitievergoeding bij ontslag is na 2 jaar dienstverband gelijk aan 1/3 maandsalaris per gewerkt jaar en 1/2 maandsalaris per gewerkt jaar na 10 jaar dienstverband. Tot 2020 kunnen 50-plussers bij ontslag een hogere vergoeding krijgen als ze een dienstverband hebben van minimaal 10 jaar. Voor hen gaat de vergoeding omhoog zodra ze 50 jaar zijn naar 1/2 maandsalaris per elk half dienstjaar vanaf uw 50e, een heel maandsalaris per gewerkt jaar dus. In beginsel is de transitievergoeding aan een maximum gebonden, 81.000 euro in 2019. Is uw jaarsalaris hoger dan 81.000, dan wordt dit maximum vervangen door maximaal 1 bruto jaarsalaris. Er is geen transitievergoeding voor wie AOW ontvangt.

Middelen van inkomen

De uitbetaling van een hoge ontslagvergoeding doet uw inkomen in een jaar fors stijgen en kan u veel belastinggeld (inkomstenbelasting) kosten. Denkbaar is om gebruik te maken van de middeling bij wisselende inkomen. De piek uit het jaar van het ontslag wordt dan in feite over drie jaren verdeeld. Middeling van wisselende inkomens kan u veel geld opleveren.

Uw jaarruimte neemt toe

De piek in inkomen in het jaar van ontslag betekent ook dat uw jaarruimte groter wordt. Dit biedt mogelijkheden om een aanvulling op uw pensioen aan te kopen door een lijfrentepolis af te sluiten. De premie kan dan fiscaal aftrekbaar zijn en u een fiscaal voordeel geven.

Advies bij ontslag

Het is altijd verstandig om advies in te winnen. Zo kunt u bepalen op welke ontslagvergoeding u recht hebt, wat er wellicht kan worden uitonderhandeld, maar ook hoe u een en ander fiscaal het beste kunt aanpakken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Met ontslagvergoeding 2018 of 2019 hypotheek aflossen?Met ontslagvergoeding 2018 of 2019 hypotheek aflossen?Wie in 2018 of 2019 wordt ontslagen en een ontslagvergoeding of transitievergoeding krijgt, kan daarmee zijn hypotheeksc…
Wanneer toch geen transitievergoeding?Wanneer toch geen transitievergoeding?Op 1 juli 2015 is de transitievergoeding van kracht geworden. Hiermee komt een einde aan de oude kantonrechtersformule.…
Ontslagrechten: waar heb je recht op als je wordt ontslagen?Ontslagrechten: waar heb je recht op als je wordt ontslagen?Wordt er gedreigd met ontslag, dan dien je als werknemer te weten wat je rechten zijn. De reden van ontslag moet namelij…
Wat te doen bij ontslag?Wat te doen bij ontslag?De werknemer wordt beschermd tegen de werkgever. Hierdoor kan de werkgever een werknemer niet zomaar ontslaan. Er zijn e…
Collectief ontslagen worden: waar heb je recht op?Collectief ontslagen worden: waar heb je recht op?Bij reorganisaties komt het in slechte tijden jammer genoeg vaak voor dat werknemers ontslagen worden. Betreffen het een…

Reageer op het artikel "Kantonrechtersformule 2019 en 2020 bij ontslag"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 17-07-2019
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Special: Inkomstenbelasting 2020
Schrijf mee!