InfoNu.nl > Zakelijk > Banen > Arbeid: Werk zoeken

Arbeid: Werk zoeken

De banen liggen in de meeste beroepen nu wel voor het opscheppen, maar het valt vaak niet mee om de juiste baan te krijgen. Allerlei instanties, zoals het arbeidsbureau ( nu het CWI of Centrum voor werk en inkomen), kunnen wel een handje helpen, maar succes garanderen kunnen ze meestal niet Als je werk zoekt, heeft het weinig zin om alleen maar af te wachten tot er een werkgever komt die jou een baan aanbiedt. Je moet zelf actief aan de slag. Niet alleen advertenties nalopen, maar ook gaan informeren bij bedrijven of ze een baan voor je hebben. Hoe je het beste kunt zoeken, wordt hierin beschreven. Daarbij komen ook allerlei instanties om de hoek kijken die jou kunnen helpen.

Als je erachter bent dat er ergens een baan beschikbaar is, dan heb je die nog niet Vaak zijn er meer liefhebbers. Je zult moeten gaan solliciteren. Hoe doe je dat? Mondeling, schriftelijk, telefonisch? De bedoeling is dat je die manier kiest die jou de meeste kansen biedt.

Op welke manieren kun je werk vinden?

Werk zoeken kan op veel manieren. Je kunt allerlei bedrijven gaan bellen, schrijven of zomaar naar binnen open. Maar je kunt jezelf ook laten helpen door bepaalde instanties.

Je kunt werk gaan zoeken door hulp te vragen bij:
  • het arbeidsbureau of
  • een uitzendbureau.

Je kunt ook zonder hulp op pad gaan door:
  • te schrijven op een baan naar aanleiding van een advertente of
  • door een open sollicitatie.

Werk zoeken via het arbeidsbureau ( CWI)

De belangrijkste taak van het arbeidsbureau is het bemiddelen tussen mensen die werk zoeken en bedrijven die werk hebben en daarvoor mensen zoeken. Daarom melden bedrijven hun vacatures bij het arbeidsbureau. Mensen die (ander) werk zoeken kunnen bij dat arbeidsbureau informeren of er vacatures zijn. Met een beetje geluk heeft het arbeidsbureau voor jou een passende baan. Maar vaak moet je behoorlijk lang wachten voordat er iets voor jou bij zit. Ook als je je baan verliest speelt het arbeidsbureau een belangrijke rol. Wil je in aanmerking komen voor een werkloosheidsuitkering, dan ben je zelfs verplicht je als werkzoekende te laten inschrijven.

Maar het arbeidsbureau bemiddelt niet alleen, het kan je ook op andere manieren helpen. Als je niet precies weet welk werk het beste bij je past kun je je laten voorlichten over mogelijke functies of beroepen. Via het arbeidsbureau kun je een beroepskeuzetest doen, Daardoor kan duidelijker worden voor welk werk jij het meest geschikt bent. Misschien blijkt daaruit wel dat je meer geschikt bent voor een ander beroep dan waarvoor je bent opgeleid. Of misschien is er in het beroep dat je gekozen hebt heel weinig kans op werk. Het arbeidsbureau kan je adviseren over de mogelijkheden voor om- of bijscholing.

Werk zoeken via een uitzendbureau

Uitzendbureaus zorgen voor tijdelijk werk En daardoor kun je misschien in contact komen met een bedrijf dat zo tevreden over jou is dat het je graag vast in dienst wil hebben. Maar mensen aan een vaste baan helpen is niet het eerste doel van de meeste uitzendbureaus. Ze willen mensen tijdelijk uitlenen’ aan bedrijven. Want daarmee kunnen ze hun kosten dekken en winst maken.

Hoe kun je solliciteren naar een baan?

De laatste twee manieren om werk te vinden hebben het meest te maken met je eigen presentatie: het solliciteren naar werk Je kunt dat op twee manieren doen:
  • Naar aanleiding van een advertentie of via een open sollicitatie
  • Werk zoeken via het schrijven op een advertentie

Bedrijven die personeel zoeken, plaatsen wel eens advertenties in dag- of weekbladen. Bedrijven uit je woonplaats of directe omgeving maken nog wel eens gebruik van de zogenaamde gratis huis-aan-huisbladen. Ook daarin staan, tussen alle andere advertenties, nog wel eens geschikte personeelsadvertenties.

Sommige adverteerders willen graag dat je een brief schrijft met belangrijke informatie over jezelf Anderen vragen je om te bellen. In beide gevallen is het belangrijk dat je jezelf goed voorbereidt want zowel door je brief, als via de telefoon moet je proberen een goede indruk te maken. Zeker als er meerdere gegadigden zijn voor een baan, zal de toekomstige baas goed letten op wie er het beste overkomt.

Werk zoeken via een open sollicitatie

Bij een open sollicitatie ben je zelf het meest actief. Als je denkt dat er ergens werk voor je is, ga je er gewoon op af. Een open sollicitatie is het tegenovergestelde van reageren op een advertentie. Bij een open sollicitatie weet je niet of de bedrijven die je benadert wel een baan aan te bieden hebben. Maar onder het motto ‘niet geschoten is altijd mis’ benader je alle bedrijven waarvan jij denkt dat ze voor jou geschikt werk zouden kunnen hebben.

Nu kun je grofweg op twee manieren ‘open’ solliciteren. Je kunt alle bedrijven die je hebt opgezocht en geschikt vindt een brief schrijven. Daarin geef je uitvoerige informatie over al jouw achtergronden, zoals leeftijd, opleiding, eventuele werkervaring, interesses en je belangstelling voor het soort werk dat je zoekt Daarbij is het belangrijk dat je vraagt of dat bedrijf, als er een vacature komt ook aan jou wil denken.

Een tweede manier van open solliciteren is rechtstreeks naar de bedrijven toe gaan. Je meldt je dan bij de ingang of receptie en vraagt wie er gaat over het aannemen van nieuw personeel. Vaak is dat (bij grote bedrijven) de afdeling personeelszaken. Bij kleinere bedrijven vraag je naar de bedrijfsleider of de eigenaar Zorg dat je niet op het drukste moment van de dag komt. Als je merkt dat men weinig tijd voor je heeft, probeer dan te achterhalen wanneer men eventueel wel tijd voor je zal hebben.
Gerelateerde artikelen
Open sollicitatiebrief schrijvenOpen sollicitatiebrief schrijvenEen open sollicitatiebrief wordt vaak geschreven voor het vinden van een stageplaats. Maar ook op de arbeidsmarkt kan ee…
Open sollicitatie: het 10-stappenplanOpen sollicitatie: het 10-stappenplanDe open sollicitatie blijkt nog steeds een doeltreffend middel voor het vinden van een vacature. Bij een open sollicitat…
Solliciteren via het internetSolliciteren via het internetVoor een vacature gaat u niet meer diverse zaterdagkranten en vakbladen uitpluizen. Voor de meest recente vacatures gaat…
Solliciteren we in de toekomst via de webcam?Solliciteren we in de toekomst via de webcam?De al jarenlange traditie om een sollicitatiebrief te schrijven wanneer we belangstelling hebben voor een vacature wordt…
Solliciteren - op zoek naar een baanHet zal je tijdens de huidige (krediet) crisis maar gebeuren: ontslag! Natuurlijk wil je zo spoedig mogelijk weer aan he…

Reageer op het artikel "Arbeid: Werk zoeken"

Reacties

Gw, 16-04-2014 13:24 #4
Ze hameren altijd zo dat het afhangt van je presentatie. Hoop dat dat in het echt meevalt, want eigenlijk is dat dus niet echt, maar voor een moment even een toneelstukje opvoeren, net aapjes, mensen

Jacoline, 28-09-2011 21:54 #3
Je kunt merken dat de tekst verouderd is. Denk ook eens aan een werving en selectie bureau of detacheringsbureau als je werk zoekt.

Alex, 01-03-2008 21:11 #2
De banen liggen niet voor het opscheppen maar voor het oprapen ;-)

Carcelia, 19-02-2008 12:23 #1
Vond dit een duidelijk en goed geschreven stuk informatie. Reactie infoteur, 19-02-2008
Dank u

Infoteur: Sophocles
Gepubliceerd: 19-11-2007
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Reacties: 4
Schrijf mee!