InfoNu.nl > Zakelijk > Banen > Solliciteren op de arbeidsmarkt

Solliciteren op de arbeidsmarkt

Veel mensen zijn momenteel op zoek naar een nieuwe baan. Ook werknemers met een baan, die onzekerheid voelen in hun baan, kijken vooruit om op de hoogte te zijn van de actuele vacatures. De recessie en de economische crisis hebben er voor gezorgd dat er veel onzekerheid is en dat er ontslagen zijn gevallen. Organisaties zijn kritischer en hebben door een daling van de winst behoefte aan opschoning van het personeel. Deze organisaties willen niet meer vast zitten aan vaste krachten en hebben hierom meer behoefte aan flexwerkers.

Studenten

Voor veel studenten is het momenteel de vraag, ga ik werken of ga ik door studeren. Aan de ene kant is het verstandig om aan het werk te gaan (mocht hier de mogelijkheid er voor zijn). De kans is groot dat die mogelijkheid in de toekomst er niet zal zijn. Wetende dat het slecht gaat met de economie en de baangelegheden. Aan de andere kant, ervaren mensen ook dat er momenteel geen banen zijn, waardoor het niet anders kan en moet dan dat de persoon gaat verder studeren om hierdoor in de toekomst zijn kansen te vergroten op de arbeidsmarkt.

Veel studenten ervaren momenteel veep problemen bij het solliciteren. Dit komt vaak door onervarenheid in het solliciteren en omdat simpelweg de kennis ontbreekt over het eigen kunnen. Ook zijn organisaties erg kritisch, waardoor ze veel verwachten van de sollicitant. Organisaties die op zoek zijn naar nieuw personeel hebben veel opties, omdat de werkloosheid hoog is, zijn er vaak ook meer sollicitanten die behoefte hebben aan een baan. De organisatie kan dan heel selectief en veeleisend de sollicitatieprocedure aan gaan om uiteindelijk de meest geschikte persoon aan te nemen. Hierdoor wil de organisatie onzekerheid en tijdsverlies voorkomen en de beste persoon voor de vacature aannemen. Het feit dat er veel sollicitanten zijn voor vacatures, maakt het voor organisaties daarentegen ook lastiger om de beste te kiezen.

Studenten zonder ervaring

Veel jongeren die net afgestudeerd zijn en op zoek zijn naar een baan worden vaak afgewezen op basis van het niet hebben van ervaring. Vaak is dit ook logisch, omdat een net afgestudeerde vaak geen ervaring heeft. Dit is voor de solliciterende student erg vervelend, omdat hij juist wacht op de kans om ervaring op te doen. Ook komt het voor dat werkzoekenden afgewezen worden op het feit dat ze te hoog of te laag opgeleid zijn. Een voorbeeld: een HBO student kan voor een MBO functie te hoog opgeleid zijn, ook al is hij de juiste persoon voor de functie. Aan de andere kant is dezelfde persoon te onervaren voor een HBO functie. Het komt er op neer dat hij voor beide banen niet in aanmerking komt. Wat moet deze persoon dan doen?

Sollicitatie

Vaak worden sollicitanten toch uitgenodigd voor een gesprek, wetende dat de persoon geen ervaring heeft. De sollicitant krijgt dan de mogelijkheid om zich zelf te presenteren en de werkgever te overtuigen dat hij ondanks zijn onervarenheid de geschikte persoon is voor die functie. Het is van belang voor de sollicitant om goed voorbereid te zijn voor deze sollicitatie. Belangrijke aandachtspunten hierbij zijn: zoek informatie over organisatie, zoek informatie over functie, zoek informatie over de cultuur, bereid je gesprek voor, weet van je zelf wat je wilt en probeer van te voren te bedenken welke vragen de organisatie mogelijk zal vragen.

Wanneer een sollicitant wordt uitgenodigd voor een gesprek en diegene wordt uiteindelijke weer afgewezen op onervarenheid, ben ik van mening dat je het gesprek niet goed hebt volbracht. De organisatie krijgt allereerst een CV, waarbij diegene de mogelijkheid heeft om te zien of de sollicitant ervaring heeft en wat voor opleiding hij genoten heeft. In de CV is dus al te zien dat de sollicitant net klaar is met de studie en geen ervaring heeft. De werkgever neemt dan toch de moeite om de sollicitant uit te nodigen voor een gesprek. Het is dan aan de sollicitant om de werkgever te overtuigen. Het feit dat je onervaren bent, is al bekend voordat je binnen bent gestapt. Het is aan je zelf of je de persoon weet te overtuigen. Dit proces begint al bij binnenkomst. Hoe geef je een hand, zie je er verzorgd uit, hoe verloopt het gesprek, etc. Als sollicitant moet je natuurlijk wel kijken, wat gebruikelijk is voor de functie in verband met voorbereiding. Mocht je voor een functie voor in de bouw solliciteren, dan is het misschien niet nodig om in driedelig pak aan te komen. Vacature afhankelijk is het goed om jezelf voor te stellen, wat van belang kan zijn om een goed indruk achter te laten en wat de verwachtingen zijn.

Aandachtspunt tijdens sollicitatie

Een belangrijke vraag tijdens de sollicitatie voor de sollicitant is: stel dat er nog een kandidaat (zelfde opleidingsachtergrond, onervarenheid, zelfde stage-ervaring, leeftijd, etc.) is voor dezelfde functie, hoe onderscheid ik mij tijdens het gesprek met betrekking tot deze persoon. Het is goed om te laten zien wat voor persoon je bent. Het maken van een grapje tijdens het gesprek en het opvangen van de juiste signalen en hierop inspringen is van belang om een goed gesprek te hebben. Vaak weegt het gevoel na een gesprek bij de werkgever het hoogst. Ook al heb jij de beste papieren voor de functie, maar tijdens het gesprek klikt het niet, dan kan je nog afgewezen worden voor deze functie. Het is daarom belangrijk om overal over na te denken en met de juiste mentaliteit en voorbereiding het gesprek aan te gaan.
© 2013 - 2017 Fikretakin, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Solliciteren op de arbeidsmarkt"

Infoteur: Fikretakin
Gepubliceerd: 15-02-2013
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Schrijf mee!