InfoNu.nl > Zakelijk > Banen > Collectieve Arbeids Overeenkomsten

Collectieve Arbeids Overeenkomsten

CAO staat voor collectieve arbeidscontract. Collectief staat tegenover individueel, Het is een arbeidscontract die geldt voor een hele groep mensen, bijvoorbeeld voor alle mensen die werken in de metaalindustrie of voor alle mensen die werken in de vervoerssector.

Collectieve arbeidscontracten (CAO’s)

De CAO wordt afgesloten tussen een of meer werkgevers (al of niet georganiseerd in een werkgeversorganisatie) en de werknemers (al of niet georganiseerd in een vakbond) uit de betreffende branche.

Waarom een CAO?

Nu kun je je afvragen waarom we een CAO nodig hebben, als daarnaast iedereen ook al een individuele arbeidscontract afsluit Daar zijn verschillende redenen voor:
  1. Een CAO geldt voor alle werknemers in een bepaalde branche of bedrijfstak Een individuele arbeidscontract is daar altijd van afgeleid en mag nooit zaken regelen die in strijd zijn met de CAO. Doordat via de CAO allerlei ingewikkelde zaken al zijn overeengekomen, kan daar in elke individuele arbeidscontract naar verwezen worden en blijft de zaak overzichtelijk.
  2. Als elke afzonderlijke werkgever en werknemer over alle zaken uit de gehele arbeidscontract moeten onderhandelen, dan kost dat veel tijd. Doordat de belangrijkste bepalingen al in de CAO zijn geregeld, hoeven zij het alleen nog maar eens te worden over bepaalde details en voor de rest kunnen zij verwijzen naar de CAO.
  3. Als er weinig werk is, staat een werkgever sterker tegenover de afzonderlijke werknemer, die graag aan de slag wil. Daarom zou de werkgever in de verleiding kunnen komen om dan ongunstige arbeidsvoorwaarden aan te bieden. Er zijn immers genoeg mensen die best willen werken, ook al komen ze er wat minder af. Andersom staat een werknemer sterker als er gebrek is aan arbeidskrachten en kan deze meer eisen stellen aan de werkgever In een CAO worden afspraken gemaakt die zowel voor de werkgevers als de werknemers gelden, ongeacht de situatie op de arbeidsmarkt of in een bepaald bedrijf Daardoor kunnen de afzonderlijke werkgevers en werknemers een beroep doen op de afspraken in de CAO als ze het ergens niet over eens zijn.
  4. Als alle werkgevers en werknemers apart over alle arbeidsvoorwaarden zouden onderhandelen, dan zouden er wel eens hele grote verschillen kunnen ontstaan. Bij het ene bedrijf zou een werknemer voor hetzelfde werk bijvoorbeeld twee keer zo veel kunnen gaan verdienen als bij het andere bedrijf. De CAO regelt dat dit niet kan gebeuren.

Wat staat er in de CAO?

De CAO regelt meestal dezelfde zaken die ook in een individuele arbeidscontract staan, maar dan wat algemener. De CAO geeft aan waarover elke werkgever en werknemer afspraken kunnen maken. Ook over werktijden, VUT-regelingen (VUT vervroegde uittreding van oudere werknemers), scholing, vakantie- en verlofregelingen ed. kunnen in de CAO algemene afspraken gemaakt worden.

Voor wie geldt de CAO?

Omdat de vakbonden een belangrijke rol spelen bij het totstandkomen van een CAO, zou je kunnen denken dat die CAO alleen geldt voor leden van die vakbonden. Dat is niet zo. Een CAO geldt voor alle werknemers in de betreffende branche, ook voor hen die niet zijn georganiseerd. Omgekeerd geldt dat ook voor de werkgevers. Zij zijn verplicht zich aan de afgesloten CAO te houden. Dit komt omdat elke nieuwe CAO door de overheid verbindend wordt verklaard. Dit betekent dat de CAO geldt voor alle werknemers en werkgevers in de betreffende branche, ook voor de niet—georganiseerden.
Gerelateerde artikelen
Loon bij stakingHeeft de werkgever een loondoorbetalingsverplichting als de werknemer staken? De TNT postbezorgers, de vuilnismannen die…
Arbeidsovereenkomst opstellen: inhoudArbeidsovereenkomst opstellen: inhoudBij het opstellen van de arbeidsovereenkomst moet de werkgever zich informatie verschaffen aan de werknemer over bijvoor…
Ontslag van rechtswegeOntslag van rechtswegeEen ontslag kan ook plaatsvinden van rechtswege. De arbeidsovereenkomst wordt geëindigd zonder dat daartoe een partij ie…
Verplichtingen WerknemerVerplichtingen WerknemerEen werknemer heeft bepaalde rechten, maar ook een aantal wettelijke verplichtingen. Het Burgerlijk Wetboek regelt de ve…
Beeindigen van een arbeidsovereenkomstWelke onderscheid is er met betrekking tot de arbeidsovereenkomsten, welke rechten en plichten heeft een werknemer en wa…

Reageer op het artikel "Collectieve Arbeids Overeenkomsten"

Infoteur: Sophocles
Gepubliceerd: 05-11-2007
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Schrijf mee!