InfoNu.nl > Zakelijk > Banen > Veilig solliciteren via internet

Veilig solliciteren via internet

Veilig solliciteren via internet In deze crisistijd zijn veel mensen op zoek naar een baan. Tegenwoordig lopen veel sollicitatieprocedures via internet. Bedrijven zetten hun vacaturen online en ook op Facebook of LinkedIn. Er wordt gevraagd om formulieren in te vullen of zelfs te solliciteren via een webcam. Er zijn een aantal zaken waar je op moet letten wanneer je online gaat solliciteren.

Via internet solliciteren

In deze crisistijd pak je alle kansen om werk te vinden. Via internet zijn er veel mogelijkheden. Bij veel vacaturebanken en uitzendbureaus, maar ook bij werkgevers die hun vacatures op hun bedrijfswebsite plaatsen, is het zelfs verplicht om online te solliciteren. Regelmatig word je gevraagd een digitaal formulier in te vullen. Het is verstandig om dit dan ook te doen en geen irritatie op te wekken door je eigen sollicitatiemethode aan te houden. Let bij online solliciteren wel op een aantal punten, zo voorkom je dat je wordt opgelicht.

Geen geld overmaken

Maak nooit geld over en geef geen informatie over je financiële situatie. Wordt er gevraagd om geld over te maken dan heb je eigenlijk altijd met oplichters te maken. Deze mensen beloven jou van alles waar uiteindelijk niks van terecht komt. Zo ben jij je geld kwijt en zit je nog steeds zonder baan. Houd altijd in je hoofd dat werken jou geen geld moet kosten, maar geld moet opleveren.

Het bedrijf checken

Wanneer je een sollicitatie verstuurt, check dan altijd het bedrijf even op internet. Veel bedrijven hebben een eigen website. Of misschien vind je op forums informatie van werknemers of klanten van het bedrijf. Is de gevonden informatie negatief of heb je geen goed gevoel bij het bedrijf, ga dan niet verder met de sollicitatie.

Open geen e-mail waarvan je de afzender niet kent

Als je e-mail ontvangt van een onbekende afzender open deze dan niet zomaar. De bijlagen of links in de e-mail kunnen schadelijk zijn. Zo kan er bij openen van de bijlage of aanklikken van een link een schadelijk programma geïnstalleerd worden dat gegevens van je computer verstuurd.

Goede computerbeveiliging

Zorg ervoor dat je je computer goed hebt beveiligd met een virusscan en zet de firewall aan. De virusscan houdt virussen buiten en de firewall zorgt ervoor dat er niet in je computer ingebroken kan worden.

Persoonlijke gegevens

Verstuur nooit zomaar persoonlijke gegevens zoals je rekeningnummer, bankgegevens, creditcardinformatie, burgerservicenummer, nummer van je rijbewijs en inloggegevens. Met deze gegevens kunnen criminelen spullen op jouw naam kopen of geld van je rekening halen. Geef deze informatie pas als je ergens bent aangenomen. Een bedrijf heeft deze gegevens pas nodig als zij een arbeidsovereenkomst op gaan maken.

Verstuur je je cv digitaal dan kun je ervoor kiezen je cv te anonimiseren. Laat alle persoonsgegevens weg, op één na, zoals je mobiele nummer of je email. Als het bedrijf echt in jou geïnteresseerd is, vinden ze je wel op die manier.

Wachtwoorden

Zorg ervoor dat je wachtwoorden voor bijvoorbeeld sollicitatiesites moeilijk te raden zijn. Zorg voor verschillende inloggegevens voor verschillende websites. Een goed wachtwoord bevat zowel hoofdletters als kleine letters, cijfers en eventueel nog tekens.

DigiD

Om in te loggen bij het UWV maak je gebruik van je DigiD inloggegevens. Zorg ervoor dat je DigiD code geheim blijft. Let op dat andere mensen niet meekijken wanneer je de code intoetst en log altijd uit als je klaar bent op de website. Medewerkers van het UWV vragen nooit naar je inloggegevens van DigiD.

Aangifte doen

Ben je opgelicht doe dan altijd aangifte. Dit kan via het online Meldpunt Internetoplichting, www.mijnpolitie.nl, telefonisch via 0900-8844 of bij een politiebureau. Ook is het van belang naast de aangifte bij de politie een melding te doen bij het UWV via www.werk.nl of telefonisch via 0800-8001. Het UWV probeert met deze meldingen nieuwe slachtoffers te voorkomen, door criminele 'werkgevers' op te sporen.
© 2012 - 2019 Jettix, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Online solliciteren: hoe doe je dat?Online solliciteren. Vroeger stuurde iemand die op een baan wilde solliciteren een brief. Eerst was die met de hand gesc…
Solliciteren via het internetSolliciteren via het internetVoor een vacature gaat u niet meer diverse zaterdagkranten en vakbladen uitpluizen. Voor de meest recente vacatures gaat…
Klaar met je opleiding, wat nu?Klaar met je opleiding, wat nu?Je bent klaar met je opleiding, en je zoekt een baan. Maar waar moet je het precies zoeken? Het is lastig om in deze tij…
Albert Heijn vacatures: werken bij AHAlbert Heijn vacatures: werken bij AHAlbert Heijn, ook wel bekend onder de afkorting AH, is de grootste supermarktketen van Nederland met bijna duizend winke…
Werken bij Primark: vacatures, solliciteren en carrièreVoor vele modeliefhebbers is het een droom om bij Primark te werken. Gelukkig wordt de kans dat je een baan kunt krijgen…
Bronnen en referenties
  • www.werk.nl

Reageer op het artikel "Veilig solliciteren via internet"

Infoteur: Jettix
Laatste update: 13-07-2015
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Schrijf mee!